Coilgun

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Hehe, misstänkte det var något i den stilen.. :D

Och nu presenterar jag ytterligare framsteg, kabelhärva! :?

Bild
Stor bild

Lysdiod i bakändan som ..lyser.. när laddningen är på.
Bild
Stor bild

Bild
Stor bild

Inte testat sänka frekvensen än, och det BORDE jag gjort innan jag satte ihop allt nu... Men ja, det vore ju ingen utmaning om man gjorde det lätt för sig :)

Edit: Behöver koppla ihop kondensatorerna och sätta fast transformatorerna sen ska den vara funktionell.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

på min lilla coilgun hade jag två drivkrestar till husvagnslysrör till laddningen. det tog cirka 8 sekunder att ladda upp den. med ungefär hälften så mycket kraft som i din.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Hur hög topspänning, hur mycket kapacitans samt vad hade du för drivkälla?(batterier osv)

Eventuellt blir det en andra coilgun när jag är klar med den här, vore trevligt med lite vassare laddning då :P
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jag byggde den av en "gammal" skruvdragare på 18 volt(använde det batteriet) och kondin på 400 uf. toppspänningen var nog ungefär 330 volt.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Hmm.. Låter intressant.

Gjorde lite mer nu, och tacka någon/något för att jag är så urusel på mått..! Kondensatorlådan var för lång så jag får plats med det mesta av kabeltrasslet bakom kondensatorerna! :lol:

Skulle gissa på att vikten just nu är cirka 1.5-2kg, med det mesta liggandes 10cm framför handtaget, kanske inte den bästa ergonomin..

Bild
Bild

Behöver löda och integrera likriktaren jag gjort, får nog bli övermorrn då det finns risk för födelsedag imorrn.. :D
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Sätt på en lite längre pipa på den, så kan du hålla i den med andra handen. Då minskar belastningen rätt rejält :).

Typ som denna:
Bild
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Jo, hade gärna gjort det. Dock inte hittat något lämpligt material (dvs tunnt men styvt plaströr) Det jag tänkte göra vid nästa version är att gå uppe lite i kulstorlek till cirka ~12mm diameter, då kan jag använda vanliga PVC rör för kabeldragning i vägg.

Har du något tips för vart jag kan få tag på plaströr med ~5mm innerdiameter och i längder på 20+cm så vore det väldigt uppskattat :P

Förövrigt, någon som har idé om hur man kan göra laddnings visare, det vill säga så man vet när det är tillräckligt hög spänning. Funderade på att det borde ju gå med en lysdiod över kondensatorerna men kom fram till att det skulle bli 7W eller något sådant att bränna bort vid 350V ... Lite mycket kanske.. Men det är ju helt möjligt att jag tänkt fel

Lysdiod med ~2V spänningsfall, 350-2=348V, 348*0.02(20mA)=17.4kOhm..
Sen U*I=P 350*0.02=7W .. Och detta skulle väl säkerligen även slöa ner laddningstiden ännu mer?

Idéer?
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

köp en billig multimeter och sätt fast på coilgunen kanske?
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Hm, bra idé, får kolla runt om jag hittar något litet nog.

Liten update nu också.. Lött ihop allt DOCK så funkar det inte klockrent, laddar bara 0.1V per 1-3sekunder ... Ingen aning varför, hittar inga fel... Thyristor avfyrningen verkar fungera som det ska dock.

Enda modifieringen från sist jag provade(och allt funkade) är att jag lagt till en grön diod(ignorera "red 2V" ..) och strömbrytaren, kan detta vara orsaken på någe vis..?
Bild
Ej mätt spänningar än då jag bränt tillräckligt med hjärnceller för tillfället, får ta det imorgon.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

JULAs "minsta" multimeter är liten och billig!
G4jm0r

Inlägg av G4jm0r »

Finns elrör med liten diameter också, jag brukade använda de som ärtrör när jag var liten.
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Lyckades få det att funka igen, visade sig att jag kopplade primären på ena transformatern fel, och detta sabbade tydligen alltihop.. Bytt 3.2uF till 4.7 och så nu ligger det närmre 50Hz.
Även gjort en frontplatta med plats för likriktare.
Bild
Inte tänkt på hur jag ska fästa den än.

Förövrigt någon som har koll på om/hur frekvensen påverkar resistanser/strömmar/spänningar ?

G4jm0r: Definera liten diameter, dom minsta VP rören har 16mm ytterdiameter/~14mm innerdiameter vilket är på tok för stort :)
Användarvisningsbild
Bonehead
Kontakt:

Inlägg av Bonehead »

Lite mer update, har fått ihop allt och provskjutit(se videon)

Gjorde ett avtagbart fäste till fronten och har börjat provskjuta lite.. Ganska besviken över effektiviteten för tillfället, resultaten är väldigt sporadiska och VÄLDIGT beroende på vart och hur projektilen är placerad, millimetrar verkar spela roll ...

http://s307.photobucket.com/albums/nn29 ... t=Film.flv
Bild

Det som stör mig mest är laddning och skott.

Skotten: Det är svårt att få rätt placering av projektilen vilket ger dåliga skott. Har även mycket lägre effektivitet när skjutröret sitter fast på coilgunen jämfört med allt lösmonterat, vet inte om detta beror på projektilens placering diffar eller om det är någon störning av plåten på projektil-laddaren.

Laddning: Otroligt segt, uppladdningstid på några minuter(förvisso inte 'jätte-nya' batterier), här vet jag inte vad jag kan göra förutom att öka in-spänningen, då det verkar sänka uppladdningstiden.
Dock så blir det otympligt om man ska ha batteripack for 18V+ bara för att kunna ladda under en minut...
Skulle helt enkelt behöva mer ström in i kondensatorbanken så det laddade på fortare, men osäker på hur detta ska gå till... Möjligtvis kan det vara så att kablarna jag använder är i tunna laget och hindrar högre strömmar.

En annan tanke är att eftersom både spole och projektil är ganska små så borde det spela mer roll hur den är placerad, därför har jag även påbörjat en ny coilgun(snarare rifle) där jag kommer använda mig av två-stegs acceleration samt större projektil..

Storleks jämförelse:
Bild
Bild
16mm VP-rör som skjutrör, kanske lite tjocka väggar på 2mm men det lär behövas för stabilitet.. Magnettråden är 1.4mm tjock jämfört mot tidigare använda som är 0.6 eller mindre.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Intressant att lösa och följa detta ska du veta! :) Imponerad av bygget med, kanske ska göra något liknande i framtiden. :P

Om du vill ladda kondensatorerna snabbare tror jag att du kan öka frekvensen något, och kolla så att du bottnar transistorn till primärlindningen på trafon, dock så får någon mer kunnig förklara mer, då jag inte är så säker på mina råd.

Lycka till :tumupp:
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

köp en billig skruvdragare för ungefär 100 - 200 kr och bygg av. då har du batteri/ laddare och ett "snyggt" skal :wink:
Skriv svar