Fjärrkontroll billarm 433.92MHz: antenn för dold montering

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
carpenoctii

Fjärrkontroll billarm 433.92MHz: antenn för dold montering

Inlägg av carpenoctii »

Hej,

Har sökt på detta och andra forum men inte hittat något bra svar, hoppas någon här kan hjälpa till.

Jag har ett originalmonterat larm-/centrallåssystem i min bil. Fjärrstyrningen jobbar på 433.92MHz. Ursprungligen var mottagarenheten (Siemens 5WK4 577) monterad inuti innerbackspegeln, med en trådantenn (ca 15.5 cm) direkt lödd på kretskortet och horisontellt monterad i underkant av spegeln.

På grund av diverse modifieringar måste jag flytta mottagaren från backspegeln. Helst vill jag montera den under instrumentbrädan inuti kupen. Problemet är att räckvidden verkar minska drastiskt så fort jag över huvud taget flyttar mottagaren. Det är ju mycket metall i bilar, kanske skärmas radiosignalerna lätt.

Har någon tips på hur man kan få upp räckvidden utan att systemet är synligt? Min tanke är att montera en bättre antenn, även den dolt monterad under instrumentbrädan. Jag kan tänka mig någon form av antennförstärkare också. Det finns ju eftermarknadslarm med inbyggd antenn så detta borde gå att lösa på något sätt. Vad ska man leta efter och tänka på?

Reservplan: bilen har en extern GSM-antenn som jag inte använder. Skulle det gå att använda denna?

[Edit:] Är orienteringen (horisontellt/vertikalt) av antennen viktig och fungerar den sämre om den kröks till en halvcirkel?

Vore grymt tacksam för tips!
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Borde gå att bara löda fast en sladd som du gömmer under gummilisten/inredningen vid exempelvis framrutan. Labba lite med längden innan du klämmer in den bakom listen, bara att klippa av bit för bit tills du får tillräcklig känslighet (längden på sladden (antennen) ska egentligen stämma överens med våglängden 433MHz).

Det kan ju också bli så att det blir mindre känsligt på grund av att sladden tar upp diverse störningar, men om du tar en skärmad kabel och skalar bort skärmen sista 15.5 cm så borde det bli bra. :D

/PeterH
carpenoctii

Inlägg av carpenoctii »

Kan vara en idé, men kan man inte få problem med skärmning av signalen om man sätter den så nära (plåt-) taket? Det ligger också diverse andra strömförande kablar uppe i taket som kan störa (?).
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Nja, kan vara så (svårt att säag med radio) Men du kommer ju samtidigt nära glaset (framrutan) så då går det ju att få bra radioväg där... När jag installerade mitt larm för många herrans bilar sedan (nu sitter det ju i när man köper dom :lol: ) då monterade jag larmet under/bakom handsfacket och drog upp antennen i stolpen på framrutan... Jag kunde larma på/av två kvarter bort (ca: 400m) men det var på den tiden dom hade lite mer effekt gissar jag. Har för mig att det hette "CarGuard950" eller om det var 850?

/PeterH
carpenoctii

Inlägg av carpenoctii »

Kanske skulle labba lite med en koaxkabel faktiskt... Vilken kabel väljer man? Spelar tex ohmtalet någon roll i sammanhanget? Och skärmen, kan den "hänga löst" (inte anslutas alls) eller ska den chassilödas i mottagaränden?

Jag är typ nyfödd på antennteknik om det inte märkts redan... :D
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Jag är inte heller någon RF-guru (trots att jag jobbat med mobiltelefoni i 17 år :? ) Men jag skulle nog säga att skärmen jordas i mottagaren men inte i andra änden, dra på en krympslang över både jorden och sedan toppen av kabeln för att skydda mot eventuella kortslutningar mot jord/fordons-el :twisted: Impedansen tror jag i detta fall inte har någon betydelse då kabeln blir så kort och inte ska anslutas mellan två RF-punkter...

/PeterH
Användarvisningsbild
Biker

Inlägg av Biker »

Du kommer att tappa en hel del på vägen men du kan ju prova att köra koax till den oanvända gsm antennen.
Du kan ta vanligt Catv koax på 75ohm om den gamla kabeln är väck.

På 400 mhz har du ganska bra penetration in i fordonet - försöker du dra antenntråden vertikalt/horiz bara det är rak tråd inne i intrumentpanelen där det inte finns andra kablar och metall får du bra räckvidd.

Våglängden på 70cm , öppningarna(rutor) ligger i den storleksordningen gör att en ganska stor del av rf energin kan passera in i ett fordon bara antennen är placerad mitt inne , iaf en bit från metall delar.
Vissa bilar kan ha ett ytskikt på rutorna som dämpar rf.
Skriv svar