Skumma el"fel" i mitt hus

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Skumma el"fel" i mitt hus

Inlägg av newbadboy »

Tänkte spåna lite med er innan jag börjar felsöka. Bor i ett hus från 1945 där jag upptäcker fler o fler skumma el företeelser. Har bott här ca 3 mån.

1/ Det började med att jag stod vid spisen och lagade mat. Ovanför spisen har jag en fläkt i rostfri finnish. Nuddade vid fläkten med axeln samtidigt som jag tog i handtaget på en gryta som låg på spisen. Det pirrade lite. Tog en multimeter och mätte mellan plåten på spisen och plåten på fläkten fick ca 120Vac. Kommer inte ihåg om jag mätte i förhållande till jord. Har för mig att jag mätte mellen plåten mellan spis och micro och fått samma resultat. När jag mätte fläkt micro så fick jag noll volt. Tyder på spisen antar jag

2/ I vardagsrummet har jag en JBL aktiv bas med kylpåten på baksida stående nära ett element. Basen är kopplad i ojordad uttag. Kom åt med benet på elementet och basen samtidigt. Pirrade mysigt här oxå. Har inte mätt ngt här

3/ Skulle i helgen koppla ett väggutag och jordfelsbrytare i badrummet på ovanvåningen. Kopplade in jordfelsbrytare och vägguttag. Mätte sedan mellan jordstiften och uttagshålen och fick ca 55Vac mellan jord->fas och jord->nolla. Mellan nolla->fas får jag 230V. Kollade även på inkommande kablage till badrummet och det var samma resultat.

Vad kan man dra för slutsatser av detta?? Fuffens med jord och spis.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

1 och 3 skulle kunna förklaras av att jordledningen inte är ansluten till nollan i centralen. punkt 2 behöver det inte vara något konstigt med.

Har du mätt mellan spis och diskbänk?
peter555

Inlägg av peter555 »

Det sitter ofta en skruv i centralen som kopplar ihop jord och nolla, det kan vara så enkelt att den inte är åtdragen. I övrigt håller jag med Danei.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

En av slutsatserna är att du inte mäter på rätt sätt!

1: Att det "pirrar" mellan spis och fläkt är MYCKET ALLVARLIGT och MÅSTE åtgärdas omedelbums! Vi pratar livsfara här.

Du måste mäta ohm mellan skyddsjord och chassi, när du gör det på spisen måste du ha ett tåligt instrument då jag misstänker att det är allvarligt fel.

Bäst är om du kan ta ur säkringarna till spisen innan mätningen.

2: Det händer, transformatorn har en kondensatoreffekt i sig som gör att du borde få runt 115V (230V/2) men med en mycket låg strömstyrka. Obehagligt men ofarligt. Om du vill mäta ska du komma ihåg att ha en belastning i form av ett motstånd annars kan du inte se annat än "statisk elektricitet". Mät över ett 10k motstånd t.ex.

3: Kan bero på dålig skyddsjord vilket kan vara felet vid 1 också.
peter555

Inlägg av peter555 »

En misstanke med spisen kan vara att det är en gammal fyrledarinstallation och chassiet är oanslutet eller också är spisfläkten inkopplat i ett ojordat uttag.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Är det en fyrledar installation borde det snarar vara nollan man skippar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

I de flesta avstörningsfilter sitter det Y-kondensatorer som sitter mellan fas/nolla och skyddsjord.

Vid avbrott på skyddsjorden fungerar de som en spänningsdelare och ger halva nätspänningen om man man mäter med multimeter. Dock så är impedansen i dem så pass hög att den ström man eventuellt får igenom sig inte är farlig.

Men just att man hittar halva nätspänningen om man mäter med en multimeter behöver inte vara konstigt, kör du en dator i ojordat uttag har du nästan garanterat halva nätspänningen mellan höljet och jord.

Inom elsäkerhetssammanhang mäter man normalt "läckström" genom en resistans på 1-2 kohm och generellt kan man säga att är det under 1 mA så är det lugnt, över 1 mA ska det inte vara i normala fall.
Användarvisningsbild
newbadboy
Kontakt:

Inlägg av newbadboy »

Ok, jag har fått lite fler grejer att kolla upp. Ska försöka hinna med detta snarast och kommer skriva här mina resultat.
Skriv svar