Kopplingsur

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bizarrebuffy

Kopplingsur

Inlägg av bizarrebuffy »

Jag är ute efter ett kopplingur/timer som ska ticka 5min på 2min av 5min på osv. Var kan man få tag på ett sådant eller hur kan jag tillverka ett?
Har funderat på att ta ett vanligt klockur och låta minut visan leda strömmen...

förslag?
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Ska den här gå på dag ut och dag in?? det blir i sådana fall nästan 412 växlingar/dygn:

(60*24) / (2*(5+2)) = 411,42857......

Det enklaste vore antagligen ett mikrokontrollerbaserat hemmabygge, eller en PLC eller lite hederlig gammal el med 2st. korttidstimers.

Ska den däremot bara hålla på någon timme räcker det med en programmerbar elektronisk timer/kopplingsur. Clas har någon modell som har möjlighet att programmera in upp till 140 växlingar. Digitala brukar ha 1 minuts upplösning.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Hur exakt ska det vara? funkar en 555?
bizarrebuffy

Inlägg av bizarrebuffy »

jo den ska gå 5/2 hela tiden, och jo det blir många till och frånslag :/
vad är en 555? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

555 är beteckningen på en liten timer-krets. Testa att knappa in "555" i google så ser du massor med träffar om denna lilla grejj.

Här är en sida med scheman för alla möjliga typer av uppkopplingar.

Tyvärr är 555-kretsen ganska känslig för temperaturförändringar (även små temp-förändringar) och ändrar då frekvensen lite. Därav Danei's fråga om hur exakt det behöver vara.
bizarrebuffy

Inlägg av bizarrebuffy »

den kan diffa 30sek om det är så. exakt är relativt :)
bizarrebuffy

Inlägg av bizarrebuffy »

att tillägga, jag var nog lite otydlig. Det är stark ström
B1n4ry
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av B1n4ry »

Ett vanligt tidrelä gör jobbet...
Paus-Gångtid brukar just den modellen kallas.
Som ett "blinkrelä" men med längre tider...
Finns på ELFA...
T.ex.: 37-532-25 eller 37-544-21

Ev kan jag ha något till salu om det är av intresse...
Måste dock leta hemma hos föräldrarna i så fall...
Skicka ett PM om du är intresserad...

//B1N4RY
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

30s per cykel eller 30s total avdrift?
Med starkström menar du lågspänning då eller?
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Det vore lite kul att lösa det som i gamla tvättmaskiner. Dvs med ett hjul med tappar som slår till/från en brytare. Naturligtvis bör den högre spänningen styras med ett relä som triggas av brytaren.

Bizarrebuffy:
Känner du för att berätta vad kopplingsuret ska användas till?
Vore kul att veta av ren nyfikenhet. :)
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det är alltid bättre att få veta vad det ska användas till då det är enklare att direkt sortera bort onödiga lösningar. En 555 kanske löser detta enkelt och bra men ska det vara högre noggrannhet så kanske vi ska ta signal från DCF 77 med en avvikelse på 1 sekund på en miljon år (är det någon som tagit tid på detta) men tänk på tiden som det tar för radiovågorna att nå mottagaren.

Protte
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Fast dåbizarrebuffyinte skriver var han bor så vet vi ju inte om han kan ta emot signalen. Ett alternativ till DCF77 är ju en bra RTC. T.ex.DS3232som jag baserade min studioklocka på. Den har ett fel på ±2ppm from 0°C to +40°C, dvs. ungefär en sekund i veckan.
Men vem vet, killen kanske inte är så brydd i exakthet.

När han skriver starkström så gissar jag att han menar 230/400 V @ 50Hz, och då han skriver att han vill leda ström med minutvisaren(som bara är en) så antar jag 1-fas. Alltså ~230V, men hur stora strömmar?? Kanske kan räcka med ett kretskortsmonterat relä, en mikrokontroller och en ev. RTC.

Tidrelän somB1n4rysäger är ju annars bra, enklaste lösningen. Skaffar han dessutom ett som matas med samma spänning som det ska switcha så behövs ju ingen ytterligare matningsspänning.

Men jag håller med Jimmy, det vore intressant med lite mer kött på benen.
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Om vi förutsätter att han menar 30 sekunder diff/cykel så funkar ju en 555:a perfekt. Och istället för ett relä kan du använda ett halvledarrelä så slipper du slitage och knäppningar. Har en ritning här nånstans på en blinkkomparator jag byggde för länge sen åt en astronom. Fungerade typ likadant fast snabbare växlingar. Ska leta upp den...

Håkan
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Hittar inte den där komparatorritningen men den var mycket enkel.
Kolla den här sidan där hittar du ju exempel på hur du kan koppla

555

mvh/Håkan
triii

Re: Kopplingsur

Inlägg av triii »

Blev det något av med det här? Jag behöver nämligen något liknande.

Jag har en liten vattendimmare i en slags blomkruka, jag odlar växter i vattendimman (aeroponisk odling). Vattendimmaren är duktig och producerar väldigt stora mängder dimma, mycket mer än den behöver. Den drar också en del ström, ungefär 700mA, 24V. Detta gör att vattnet i behållaren blir varmt, och det vill jag gärna undvika.

Just nu kör jag med ett mekaniskt kopplingsur som slår på och av i 15min-intervaller. Detta är inte alls optimalt. Det tar ungefär fem sekunder för dimmaren att producera så mycket dimma att hela behållaren fylls. Om jag slår av den tar det ungefär en minut innan dimman har lagt sig. Jag vill kunna slå på och av strömmen till dimmaren med samma intervall, alltså ungefär 5 sekunder på och en minut av. På detta sätt får jag ner strömförbrukningen, och sänker dessutom temperaturen i vattenreservoaren.

Jag driver vattendimmaren med en nätadapter som ger 24V ut. Det går alltså lika bra med en lösning som ger 24V ut som en som ger nätspänning både in och ut. Den får gärna klara mer än 700mA, för då kan jag koppla in flera vattendimmare på samma anordning (för framtida bruk).

Finns det några finare kopplingsur som kan klara något motsvarande, eller måste man konstruera egna lösningar för att klara sådana här uppgifter?
Skriv svar