Hej. Har haft en del problem med mitt bilbatteri den senaste tiden trots att det är mindre än 2 år gammalt (2 års garanti). Satt och funderade lite på hur svårt det skulle vara att bygga ett system som sköter detta. Kom då som hastigast på tanken att kanske bygga någon typ av µC krets som talar om i vilket skick batteriet är (antal Ah, spänningsnivå etc).
Parametrar jag kommer på nu som också skulle vara intressanta om det nu ändå skall byggas en krets är tex hur mycket ström en start av bilen kräver. Skulle även vara skoj att se ifall batteriet drar ur sig något när bilen står oanvänd och även kunna få en storleksuppskattning av hur mycket. Kanske logga den informationen, skulle vara intressant att se hur batteriet dras ut om lyset glöms på etc.
Någon som har erfarenhet av detta, eller har gjort det själv? Sökte en del i forumet, men hittade inget liknande. Förslag på fler saker man skulle kunna logga/kolla när man ändå bygger systemet?
Jag ser ett problem i att µC-elektroniken lätt kommer skadas av de höga strömmarna från batteriet, och att de på något sätt bör vara avskilda. Behövs kanske använda en hel del analog elektronik för att komma runt det problemet?
Har ingen erfarenhet av batterier sedan tidigare så jag känner mig rätt rookie och undrar nog mest hurvida ett sånt här projekt går att realisera i verkligheten och vilka som är de största problemen. Kommer antagligen inte att bygga ett sånt system i år, men jag tänkte att det kanske finns någon här som har vettiga saker att säga om det hela som kanske gör det lättare att förverkliga projektet vid ett senare tillfälle.
bilbatteri - kontroll via µC
bilbatteri - kontroll via µC
Senast redigerad av wolfheat 26 juni 2008, 02:43:21, redigerad totalt 1 gång.
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Mindre än två år? Skaffa ett nytt då 
Finns ju iaf en liten likhet med mitt nya projekt, volt/ampere-mätare till en gammal husvagn. Fast där ska jag göra det enkklare utan cpu (till att börja med iaf). Ett tips för strömmätning är MAX4070, finns några trådar om den på forumet. För voltmätning hade jag tänkt mig denna:
http://solorb.com/elect/solarcirc/xsvmeter/
Men då ska jag å andra sidan använda analoga mätare.
Finns ju iaf en liten likhet med mitt nya projekt, volt/ampere-mätare till en gammal husvagn. Fast där ska jag göra det enkklare utan cpu (till att börja med iaf). Ett tips för strömmätning är MAX4070, finns några trådar om den på forumet. För voltmätning hade jag tänkt mig denna:
http://solorb.com/elect/solarcirc/xsvmeter/
Men då ska jag å andra sidan använda analoga mätare.
Vill man inte bygga kan man köpa
BMV-501
Här kan man läsa lite om en
http://www.storebroenergysystems.se/nav11715
BMV-501
Här kan man läsa lite om en
http://www.storebroenergysystems.se/nav11715
-
thepirateboy
- EF Sponsor
I princip så kan du använda en uC med inbyggd ADC, mäta spänningen via en spänningsdelare och sedan lagra resultatet med jämna mellanrum i eeprom så har du gjort en batterispänningslogg.
För att ta reda på Ah bör du ladda ur batteriet med en konstant ström under några timmar, samtidigt som spänningen mäts.
För att logga startströmmen är nog en strömtång det enklaste.
För att ta reda på Ah bör du ladda ur batteriet med en konstant ström under några timmar, samtidigt som spänningen mäts.
För att logga startströmmen är nog en strömtång det enklaste.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
Viktigaste parametern för att bedömma ett batteries skick är CCA-värdet vilket i praktiken är ett mått på Ri. Detta går bra att mäta med en uC och lite elektronik - dock så behöver du kelvinklämmor om det skall kunna bli meningsfulla mätningar.
Switcha en lite större last (typ minst 10A) i korta pulser och mät dV. dV/I är Ri och Ri korrolerar bra med ett batteris skick. Lägg gärna till temperaturkompensering då blysyra batterier har ett tämligen stort temperaturberoende.
En nackdel med ovan metod är att den enbart ger säkra värden vid olastat batteri och därför inte bör användas som online övervakning.
Switcha en lite större last (typ minst 10A) i korta pulser och mät dV. dV/I är Ri och Ri korrolerar bra med ett batteris skick. Lägg gärna till temperaturkompensering då blysyra batterier har ett tämligen stort temperaturberoende.
En nackdel med ovan metod är att den enbart ger säkra värden vid olastat batteri och därför inte bör användas som online övervakning.