Turboladdning MC

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
San

Turboladdning MC

Inlägg av San »

Hej, Har turboladdat min MC och styr insputningssystem och tändning med PowerCommander III USB, Ignitionmodul och hub. Detta funkar kanon bra men jag har lite problem med min MAP-sensor som inte klarar övertrycket när turbon laddar och den lämnar då felsignal till ECU:n som går in i ett felsäkert läge som gör att hojen går dåligt. Detta återställer sig själv vid omstart. Har därför funderat på en elektronisk lösning men vet inte hur jag ska bygga elektroniken. Kort och gott vill jag att en tröskelspänning på 3-volt eller mer ska aktivera ett växlande relä som då lägger en fast spänning på 3-volt till MAP-sensoringången på ECU:n.

Alla tips tas tacksamt emot :roll:
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

varför inte bara begränsa med en zenerdiod?
San

Inlägg av San »

Har funderat på zenerdiod men får ändå inte ihop det. Jag har en utgående varierande spänning på mellan 0-5volt från en extra MAP-sensor som är kopplad till huben och reglerar extra bränsleinsput vid laddningstryck. Denna signal varierar med trycket i insugningsröret och ligger på ca 2,8volt vid atmosfärstryck. När denna signal/spänning når 3-volt (ca 0,2bars laddningstryck) så vill jag att ett växlande relä ska slå om och koppla bort original MAP-sensor och samtidigt lägga ingången till ECU:n (databoxen) på fast spänning 3-volt. Detta skulle då medföra att ECU:n känner av ca 0,2bars övertryck i insugningsröret (vilket den klarar) under hela tiden turbon laddar.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Med en zenerdiod (och ett seriemotstånd) så kommer dioden att begränsa spänningen så att även om du stoppar "in" 5 volt så får du bara 3 volt ut. Under 3 V (eller under zenerspänningen rättare sagt) så kommer du att ha "full" spänning ut (om nu inte ingången är lågimpedans, men det är inte så troligt).

Med ett växlande relä kommer du troligen att få en massa spikar och störningar i omslagsögonblicket (under en kort stund är ju ingången flytande).
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Har ingen aning om hur det ser ut men jag måste fråga i alla fall.

Går det inte skaffa en sensor som tål trycket?
Allternativt fixa så det kommer rätt tryck in?

/ Tompa
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det inte så enkelt som 2 motstånd 2 + 3 kohm (typvärde). Spänningen vid atmosfärstryck blir då 1,68 volt och vid fullt laddtryck 3 volt.

Protte
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

han vill ju behålla normala värden upp till 3V som jag tolkar det.
San

Inlägg av San »

Tack för alla tips :) Har funderat mycket på 3-volts zenerdiod men tror inte strömmen från den extra MAP-sensorn klarar att dra ett relä ( får ju inte sänka signalen till extra bränsleinsprutet ) utan jag måste då låta denna 3-volts spänning trigga någonting som klarar att dra reläet?? Hur ordnar jag en fast spänning på 3-volt från en 5-volts spänningskälla, finns det någon 5 till 3-volts spänningsregulator?? Har också funderat på det Nerre sa om spikar o störningar i omslagsögonblicket. Vad jag kommit fram till så finns en inbyggd fördröjning i ECU:n innan den går in i felsäkert läge så förhoppningsvis klarar detta sig.
San

Inlägg av San »

Danei har helt rätt, jag vill att original MAP-sensor ger utsignal upp till 3-volt men inte mer för då går ECU:n in i felsäkert läge. MAP-sensorn kan ge utsignal upp till 5-volt men när den ger signaler över 3-volt så är programmeringen i ECU:n att det är fel i insprutningssystemet så jag vill att den lägger sig på 3-volt när turbon laddar. Den extra MAP-sensorn i kombination med PCIII:n och huben ligger i serie efter ECU:n och pytsar in extra bränsle vid laddningstryck.
San

Inlägg av San »

Finns ingen krets eller halvledare som jag kan lödda in i serie mellan MAP-sensor och ECU som ger utspänning upp till max 3-volt oberoende av inspänningen??
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Men en vanlig zener tvärs över ingången till ECU och ett lagomt motstånd i serie för att begränsa strömmen. 3 volt zener finns i Elfa (70-053-25). Givaren ger upp till 5 volt till extra insprutet. Utgångar brukar vara lågohmiga medan ingångar är högohmiga och ett väl valt motstånd stör varken givare, ECU eller extra insprutningen.

Sedan detta fikonspråk "Den extra MAP-sensorn i kombination med PCIII:n och huben ligger i serie efter ECU:n" Vi normala elektroniknördar fatta noll.

Jag har med tiden lärt mig 3 förklaringar till MS.

Protte
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

San skrev:Finns ingen krets eller halvledare som jag kan lödda in i serie mellan MAP-sensor och ECU som ger utspänning upp till max 3-volt oberoende av inspänningen??
Motstånd + zenerdiod och är du osäker på resistansen sätt dit en potentiometer.

Protte
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Allt vad det gäller relän kan du bara glömma, men zenerdiod kan vara värt att testa med.
knugen

Inlägg av knugen »

tompa74 skrev:Har ingen aning om hur det ser ut men jag måste fråga i alla fall.

Går det inte skaffa en sensor som tål trycket?
Allternativt fixa så det kommer rätt tryck in?

/ Tompa
Tompa är nog på rätt spår. Antagligen så har san använt en trycksensor som inte är anpassad för sin styrelektronik. Mapsensorn funkar mellan 0-5V medans sprutet skall ha 0-3V. Använder man en diod så "missar" man 2V mätning från trycksensorn(klumpigt uttryckt men jag är trött). Det spelar i och för sig ingen roll om man ställer in insprutningen efter det. Men det är inte rätt!
En utväg som jag kan tänka mig är att "dämpa" spänningen ut från sensorn till max 3V men ha kvar spannet. Eller köpa en ny sensor förstås. Du måste nog mappa om sprutet isf men då´blir det rätt.

Elektroniskt har jag ingen aning hur man skall gå till väga, men jag mistänker att det finns någon som kan ge dig ett tips här på forumet.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Tja, med denna nya info så finns det bara en lösning som är bra.
Tag två motstånd typ 2k0 och 2k7 koppla det som en späningsdelare med 2k7 motståndet mot 0V och 2k0 mot trycksensorn. Koppla en enkelmatningsspänings rail to rail OP i unity gain koppling (G=1) för att buffra signalen och lägg in den till ECU. Mappa sen om ECU´n till de nya insignalnivåerna.
Nu har du ett buffrat fullt spann ut från sensorn inom 0-2,87V istället för 0-5V.
Skriv svar