Ja. Som rubriken säger: IXUS 70 tappad i golvet.
Linsen var ute.
Nu finns det inte ett enda liv i kameran.
Linsen rör sig inte. Inte ens larmkod i displayen.
Hemförsäkringen täcker skadan, men självrisken är lika hög som att köpa en ny IXUS 70.
Vad göra?
Finns det hopp för en hemmapulare att få liv i den igen?
Tips?
Canon IXUS 70 stendöd efter att ha blivit tappad
Kameran brukar dock, som jag varit med om på moderna kameror, mer eller mindre alltid säga till vad som är fel på ett eller annat sätt. Om ingenting alls händer så kan det antingen vara något allvarligt eller helt enkelt så enkelt att strömbrytaren, vilken typ det nu än må vara, fått skit och inte fungerar eller att batteriet kommit fel så det inte går någon ström fram.
Har hållit på lite med några få kameror och kan säga så mycket att om du inte har ett schema så kan det ta lång tid att felsöka, såvida det inte är ett lätt synligt fel, då moderna kameror är fulla av elektronik som i sin tur är packat för att minska kamerans storlek.
Självrisken kan som sagt vara hög men om du lämnar in den på service istället så kanske det kan hända att det kan bli billigare. Men det kan kosta en del ändå beroende på vad som är fel och det är det som är drygt att det kan kosta lika mycket eller mer än vad kameran kostade.
Har hållit på lite med några få kameror och kan säga så mycket att om du inte har ett schema så kan det ta lång tid att felsöka, såvida det inte är ett lätt synligt fel, då moderna kameror är fulla av elektronik som i sin tur är packat för att minska kamerans storlek.
Självrisken kan som sagt vara hög men om du lämnar in den på service istället så kanske det kan hända att det kan bli billigare. Men det kan kosta en del ändå beroende på vad som är fel och det är det som är drygt att det kan kosta lika mycket eller mer än vad kameran kostade.
Det är nog ungefär lika lätt som att laga en hamster som utsats för
samma behandling och uppvisar samma symtom.
Jag har precis tagit isär en Espio S som sonen dängde i väggen med linsen ute.
Såg helt ok ut på utsidan, förrutom att linsen var ute. När man tröck
power gnällde den lite och powrade sedan ner.
Efter att ha tagit av höljet insåg jag ALDRIG skulle kunna få ihop den igen.
Allt var nanotech. Kretskorten var de tunnaste filmpcb jag någonsin sett.
Dessa var dessuton vikta runt-upp-in-under diverse mikromekanik hit och
dit. Jävligt imponerande.
Orsaken till felet var innerchassit spruckit rakt av på mitten och rivit av "något".
Roligt att se dock. Kredd till konstruktörerna.
Den nya kameran fick bli en sån här
http://www2.dustin.se/pd_5010127652.aspx
Har redan fått ett par bucklor, funkar fortfarande dock!
(Superbra kamera btw. perfekta bilder, bra vidvinkel och makro samt
ficklampa och höjd/djupmätare
)
Mvh
Wombat
samma behandling och uppvisar samma symtom.
Jag har precis tagit isär en Espio S som sonen dängde i väggen med linsen ute.
Såg helt ok ut på utsidan, förrutom att linsen var ute. När man tröck
power gnällde den lite och powrade sedan ner.
Efter att ha tagit av höljet insåg jag ALDRIG skulle kunna få ihop den igen.
Allt var nanotech. Kretskorten var de tunnaste filmpcb jag någonsin sett.
Dessa var dessuton vikta runt-upp-in-under diverse mikromekanik hit och
dit. Jävligt imponerande.
Orsaken till felet var innerchassit spruckit rakt av på mitten och rivit av "något".
Roligt att se dock. Kredd till konstruktörerna.
Den nya kameran fick bli en sån här
http://www2.dustin.se/pd_5010127652.aspx
Har redan fått ett par bucklor, funkar fortfarande dock!
(Superbra kamera btw. perfekta bilder, bra vidvinkel och makro samt
ficklampa och höjd/djupmätare
Mvh
Wombat
Har själv en IXUS 70
Vet att de sitter en pytteliten switch i batteri/kort luckan, som känner av ifall den är öppen.
Är luckan öppen så beter sig kameran på samma vis som ifall de inte fanns nått batteri i, dvs stendöd, är kameran igång med optiken ute så "dör" kameran och optiken stannar ute.
Känns lite som att switchen ligger i serie från ett kontaktbleck till batteriet.
Vet att de sitter en pytteliten switch i batteri/kort luckan, som känner av ifall den är öppen.
Är luckan öppen så beter sig kameran på samma vis som ifall de inte fanns nått batteri i, dvs stendöd, är kameran igång med optiken ute så "dör" kameran och optiken stannar ute.
Känns lite som att switchen ligger i serie från ett kontaktbleck till batteriet.