LED Strob
LED Strob
Hej allihop!
Jag är ny här, och är nybörjare med elektronik. Började läsa på och labba lite för några månader sen.
Nu håller jag på och bygger på min första egna mojäng utifrån det jag läst till mig. Som rubriken antyder så är det ett enkelt LED stroboscope.
Just nu är det en 555 uppkopplad med en pot så jag kan justera frekvensen, vackert så men det ger ju inte riktigt den strobkänsla jag var ute efter har jag upptäckt. Det jag vill är att LEDarna endast skall blinka i kanske 5 ms vid varje puls, nu lyser det lika lång tid som det inte lyser, på ett ungefär.
Hur går jag enklast vidare?
mvh Z
Jag är ny här, och är nybörjare med elektronik. Började läsa på och labba lite för några månader sen.
Nu håller jag på och bygger på min första egna mojäng utifrån det jag läst till mig. Som rubriken antyder så är det ett enkelt LED stroboscope.
Just nu är det en 555 uppkopplad med en pot så jag kan justera frekvensen, vackert så men det ger ju inte riktigt den strobkänsla jag var ute efter har jag upptäckt. Det jag vill är att LEDarna endast skall blinka i kanske 5 ms vid varje puls, nu lyser det lika lång tid som det inte lyser, på ett ungefär.
Hur går jag enklast vidare?
mvh Z
Mycket skulle bli enklare om du även vore intresserad av mikrokontrollers
som t.ex AVR eller PIC. En sådan här sak är väldigt enkel att fixa med dom.
Annars får du nog hänga på något extra som kortar pulserna.
Jag tror också att man kan fixa med 555'an så att man får olika tid
för de två perioderna...
som t.ex AVR eller PIC. En sådan här sak är väldigt enkel att fixa med dom.
Annars får du nog hänga på något extra som kortar pulserna.
Jag tror också att man kan fixa med 555'an så att man får olika tid
för de två perioderna...
Tack för raska svar!
Sodjan:
intresserad är jag och jag har planer på att lära mig pic eller avr i en snar framtid. Jag känner dock att jag vill lära mig mer allmänt om elektronik innan jag ger mig i kast med mikrokontrollers. Fast det kanske är fel tänkt?
Nerre: jo så är det väl, dock blir det ju lite lurigt om jag vill att själva blinket alltid ska vara ca 5ms. Då måste jag jag ju justera om båda motstånden varje gång jag vill byta frekvens, eller?
Sodjan:
intresserad är jag och jag har planer på att lära mig pic eller avr i en snar framtid. Jag känner dock att jag vill lära mig mer allmänt om elektronik innan jag ger mig i kast med mikrokontrollers. Fast det kanske är fel tänkt?
Nerre: jo så är det väl, dock blir det ju lite lurigt om jag vill att själva blinket alltid ska vara ca 5ms. Då måste jag jag ju justera om båda motstånden varje gång jag vill byta frekvens, eller?
Nej, det ena motståndet styr den ena tiden, låt den tiden vara "till"-tiden (du kan eventuellt behöva invertera utsignalen men det gör du ju enkelt med bara en transistor). Den andra tiden ("från"-tiden) kan du sen justera med det andra motståndet. Visserligen beror den tiden på summan av motstånden, men för att justera summan räcker det ju med att du ändrar det ena.
Det var länge sen jag labbade med 555:an så jag har skrivit fritt ur minnet.
Jag googlade lite snabbt nu och på den här sidan
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
kan du scrolla ner en bra bit (till Operation modes och Astable operation), där står det då formlerna:
t1=0,693 * (R1+R2) * C
t2=0,693 * R2 * C
Om du sätter att du vill ha t2 = 5 ms, R2 till 220 ohm (lågt men inte för lågt) så blir C 33 uF om jag inte räknat helt fel.
Sen är det bara att välja ett R1 så du får vettig frekvens, då kan du ju använda frekvensformeln (C och R2 har du redan så det är bara att räkna ut mellan vilka värden du vill kunna justera R1).
Jag googlade lite snabbt nu och på den här sidan
http://www.uoguelph.ca/~antoon/gadgets/555/555.html
kan du scrolla ner en bra bit (till Operation modes och Astable operation), där står det då formlerna:
t1=0,693 * (R1+R2) * C
t2=0,693 * R2 * C
Om du sätter att du vill ha t2 = 5 ms, R2 till 220 ohm (lågt men inte för lågt) så blir C 33 uF om jag inte räknat helt fel.
Sen är det bara att välja ett R1 så du får vettig frekvens, då kan du ju använda frekvensformeln (C och R2 har du redan så det är bara att räkna ut mellan vilka värden du vill kunna justera R1).
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt: