Blanda LED röd,grön,blå + bilder på ledmoduler

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
whynot

Blanda LED röd,grön,blå + bilder på ledmoduler

Inlägg av whynot »

Någon som vet nån formel eller tabell för hur man blandar färgerna för att få en viss färg?
Senast redigerad av whynot 24 juli 2008, 00:19:27, redigerad totalt 1 gång.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Testa med. GOOGLE Första träffen är utmärkt.
whynot

Inlägg av whynot »

Man får skämmas,,, letar på google många timmar om dan och tänker inte på det just nu.
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

Väcker denna tråd igen!

Är det ett linjärt samband mellan R, G och B?

I en dator kan ju skärmen vara justerad så att samma värde på R, G och B ger ungefär samma ljusstyrka i de olika färgerna!

Är det så att samma ström genom Röda dioden ger ungefär samma intensitet som genom den blå? Antar att detta går att läsa i datablad för resp. LED.

Samt, om det nu är samma intensitet, blir det så att den gröna färgen som ögat är känsligast för, kommer vara mycket "starkare" så man måste kompensera?

Men är det någon som har några erfarenheter?
Matte

Inlägg av Matte »

Ja alltså ljusstyrkan som vi ser den är inte linjär mot effekten i en diod. Om jag inte missminer mig så är man mycket känsligare i vid lite ljus än vid mycket. Sen är dioderna olika starka vid oika färger så 20mW grönt är nödvändigtvis inte samma som 20mW rött. Samma sak gäller vid blandning av vitt ljus då är det väldigt stora skillnader på lumen mellan de olika färgerna.

Just gröna är rätt svåra att få starka så i starka RGB lösningar sitter det ganska ofta dubbla gröna dioder.
whynot

Inlägg av whynot »

Brukar det inte vara 2 st röda oftast?
Har beställt 2 st moduler med röda led pixel 20 16 x 8 st för lite test.
Har också beställt 3 m2 med röda led pixel 16 mm skulle förstås vilja ha RGB men lite dyrt innan man vet hur dom ser ut.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Har sett nånstans följande siffror för vitt ljus 69% grönt, 28% rött och 9% blått. Så med andra ord krävs det mest grönt, men du har rätt att det ofta sitter två röda dioder per pixel. Anledningen är ofta att kunna öka upplösningen med virtuella pixlar där man driver de röda dioderna separat och använder dem i olika konfigurationer med de övriga dioderna. Genom detta kan man få fyra gånger högre upplösning på en ledskärm utan att behöva använda mer dioder.

Sen är förhållandet mellan ström och uppfattad ljusstyrka inte heller linjärt utan ofta så gammajusterar man för detta. Säg att det behövs 8 bitars upplösning i ljusstyrka, då använder man ofta 12 eller 16 bitars PWM för att kunna kompensera detta.

Blev lite nyfiken på modulerna du har bestället ? Är det monokroma moduler med bara röda dioder eller finns de med RGB också ? Hur har du tänkt driva dem ?
whynot

Inlägg av whynot »

Moduler finns som enfärgade, tvåfärgade och fullcolor(RGB)
Jag vet inte riktigt hur dom ska drivas är min kompis som kan det sen
vet vi inte hur dom är kopplade, får se på det när dom kommer.
Hur är det med dina?gjort några större tester än?
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Du har ingen bild eller länk på dem ? Har inte hänt så mycket mer med mina då det har varit en massa annat att göra den senaste tiden.
whynot

Inlägg av whynot »

Det finns många här är en firma.
http://www.sbc-led.com
whynot

Inlägg av whynot »

Har nu fått hem ledmodulerna, sitter dubbla röda dioder på varje pixel så nu är det bara att försöka få liv i dom. När jag lyckats få bilderna ur kameran så kan jag visa hur dom ser ut.
Användarvisningsbild
Maze

Inlägg av Maze »

Ser fram emot bilderna. Är de kopplade i en matris eller kommer man åt alla dioderna individuellt ? Är modulen ren från elektronik eller sitter det drivers på den också ? Lycka till med projektet och hoppas du får igång dem.
whynot

Inlägg av whynot »

Det är drivers på dom och vi har fått dom att lysa med rullande text.
Är 3m2 på väg hem med båt.
Fick också hem full color moduler i veckan med 2 röda en grön och en blå led.
Så nu ska vi se om det går att få dom att lysa också det sitter 32 st 16 kanalers drivers på dom.
Är 512 st led på en modul 256 x 128 mm alltså pixel 16mm virtuell.

Bild

Pixel 16 mm storlek 3 x 1 m

Bild
Senast redigerad av whynot 8 oktober 2008, 10:07:22, redigerad totalt 6 gånger.
whynot

Inlägg av whynot »

Någon som har en ide vad jag gör för fel som inte får bilden att fungera.
Skriver likadant som jag gjort på andra inlägg men dom nya bilderna fungerar inte. Har FTP program som jag använder och bilderna är inlagda på samma ställe som dom som fungerar men det blir bara en vit ruta.
Är lite mycket iriterande.
whynot

Inlägg av whynot »

Någon som kan komma med ett förslag hur jag ska göra?
Skriv svar