Detektera strömpuls
Systemet är tänkt att användas för att detektera vätska. Tanken är att när vätska tillförs aktiveras batteriet. Det stora problemet är att det inte får finnas någon tråd eller liknande mellan batteriet och mätutrustningen. Därför är tanken att använda en kapacativ koppling mellan dessa två enheter. Ett ytterligare krav är att det varken får finnas någon aktiv komponent på batterisidan och heller inga större komponenter. Komponenterna som används på batterisidan bör dessutom kunna tryckas på papper.
Angående kopparplattorna så kommer dessa monteras direkt centrerade mot motsvarande plattor på den andra sidan. Systemet kommer alltså inte att röra sig i någon riktning.
Angående kopparplattorna så kommer dessa monteras direkt centrerade mot motsvarande plattor på den andra sidan. Systemet kommer alltså inte att röra sig i någon riktning.
vatten har en dielektrisk konstant runt 70, luft 1, plast kan ligga på mellan 2.5 och 4.5 beroende på fyllmaterial och plastyp.
nu vet jag inte hur ditt batteri är konstruerad men man kaske skulle kunna mäta kapcitansen mellan utsidan mätplattor och en av batteriets plattor som shunt mellan dessa - förutsätter förståss att fukten även kommer på 'utsidan' av batterielektroden och därmed mellan mätplattorna och elektroden.
annars får du sätta elektroder (tryckt) på var sin sida av batterikapslingen i område som inte har skärmande plattor i batteriet men ändå blir fuktigt mellan elektroderna när batteriet aktiveras - denna 'variabla konding' kan ingå som ett element i en oscillatorkoppling som kan göras mycket strömsnål.
(bilderna i länken fungerar inte)
nu vet jag inte hur ditt batteri är konstruerad men man kaske skulle kunna mäta kapcitansen mellan utsidan mätplattor och en av batteriets plattor som shunt mellan dessa - förutsätter förståss att fukten även kommer på 'utsidan' av batterielektroden och därmed mellan mätplattorna och elektroden.
annars får du sätta elektroder (tryckt) på var sin sida av batterikapslingen i område som inte har skärmande plattor i batteriet men ändå blir fuktigt mellan elektroderna när batteriet aktiveras - denna 'variabla konding' kan ingå som ett element i en oscillatorkoppling som kan göras mycket strömsnål.
(bilderna i länken fungerar inte)
Jaha... det var ju så dags att förklara...
Precis som xxargs skriver är det avsevärd bättre att använda den dielektrisk konstant till detektering.
Enklast görs det vid att göra en kapacitiv spänningsdelning där "vattenelektroden" utgör den ena delen av denna spänningsdelare, lämpligt vore att välja den delen som sitter mot GND.
Precis som xxargs skriver är det avsevärd bättre att använda den dielektrisk konstant till detektering.
Enklast görs det vid att göra en kapacitiv spänningsdelning där "vattenelektroden" utgör den ena delen av denna spänningsdelare, lämpligt vore att välja den delen som sitter mot GND.
hmm - uppfattade som att man inte fick beröra någon av batteriet strömkrets galvaniskt... annars kan man givetvis använde någon eller båda batteriets plattor som 'kondingplattor'.
tänk på att även kondingplattor har statisk spänningsdelning i områden mellan plattorna, en tunn skiva med hög dielektrium(vatten) och stor distans med luft gör att mätvärdena för kondingen inte förändras så mycket om den tunna skivan med hög dielektrium ersätts med luft eller viceversa... mao så gäller det att hålla luftskikten och förpackningsskikten så smala som det går gentemot den 'variabla' delen som blöts upp med vatten.
tänk på att även kondingplattor har statisk spänningsdelning i områden mellan plattorna, en tunn skiva med hög dielektrium(vatten) och stor distans med luft gör att mätvärdena för kondingen inte förändras så mycket om den tunna skivan med hög dielektrium ersätts med luft eller viceversa... mao så gäller det att hålla luftskikten och förpackningsskikten så smala som det går gentemot den 'variabla' delen som blöts upp med vatten.
tja, om batteriet är av lithium-typ med organisk elektrolyt så blir situationen ganska radikalt annorlunda med Er runt 4 - men flesta normal batterikemier kräver just vatten för att fungera och därmed något i området Er=70.
men jag håller med att det är svårt att ge några bra råd om problemområdet är vagt beskrivet.
men jag håller med att det är svårt att ge några bra råd om problemområdet är vagt beskrivet.
Och till råga på allt är hela upplägget alldeles fel: ett batteri tryckt på papper ville INTE ge en strömpuls när det blev blött, det ville ge en "långsamt" gående spänning eftersom vattnen trängde in i pappret och "strömpulsen" ville som bäst bli i nA storleken.
Jag hoppar av här av ren irritation men mitt råd till frågaställaren är: beskriv VAD som ska utföras i stora drag, du/ni kommer att få många idéer som till och med kan fungera, som det är har du/ni specificerat en omöjlig lösning på ett relativt enkelt problem.
Gör om, gör rätt.
Jag hoppar av här av ren irritation men mitt råd till frågaställaren är: beskriv VAD som ska utföras i stora drag, du/ni kommer att få många idéer som till och med kan fungera, som det är har du/ni specificerat en omöjlig lösning på ett relativt enkelt problem.
Gör om, gör rätt.
Problemet är långt i från enkelt som du beskriver det men lösningen är fortfarande långt i från omöjlig. Jag har inget som helst problem att tolka den problembeskrivning jag skrev, men det är möjligt att det beror på att jag själv redan vet vad problemet är. Jag har i första inlägget inte tagit med alla detaljer kring spänningsskällans fysikaliska uppbyggnad - då jag anser att detta inte har någon större betydelse. Jag har dessutom skrivit en matematisk formel som i detalj beskriver den puls som ska detekteras. Det här handlar inte om någon volym mätning med hjälp av dielektricitetskonstanten etc. detta är något ni själva har tagit upp. Hur som helst så är det jag skrev i det första inlägget det väsäntliga. I bilden jag gjorde senast är det ännu tydligare, spänningskällan med två koppar plattor, motsvarande plattor finns hos detektorn - dessa kommer enligt enkel ellära att bilda två stycken seriekopplade kondensatorer. Dessa kondensatorer kommer att laddas upp enligt tidigare beskrivna formel - och som jag skrev redan i första inlägget kommer detta att generera en liten strömpuls som detektorn ska kunna upptäcka.d.v.s mikrokontrollen ska kunna ta reda på om pulsen har kommit eller inte. Jag nämde även att klockfrekvensen var < 1 MHz vilket gör det omöjligt för processorn att analogt hinna sampla detta i realtid.