Hej!
Fann till min outsinliga glädje ett gammalt mätinstrument jag fått förra milleniumet nån gång. Det heter KAMODEN SM-20. Jag satte i batterier och började genast mäta på några lysdiodkopplingar och var nära att finna livets gåta när mätkablarna till instrumentet följde med min iver och drog med det ner mot avgrunden en hel meter närmare jordens centrum. Där låg en plastmatta som i en överslagsräkning utsatte detta tills helt nyligen glatt ovetande precisionsintrument för ca 100G.
Med tanke på att det har överlevt både Y2K, kriget mot terrorn och att ärr visar att kollisioner förekommit tidigare samt att detta är i överdrivet god kvalité från Japan, oroade jag mig inte mer än motsvarande 2mg stesolid.
Till min bottenlöst ohyggliga fasa märkte jag att nålen inte lade sig till rätta vid noll om jag inte knacker på det. Ett givet mätvärde skiljer sig också väl mycket mellan stegen. att skruva på justerskruven till nålen hjälper inte.
Vet ni om det går att laga och lita på?
Multimeter trasig?
- jonnorberg
Rent spontant skulle jag säga att det inte är värt att försöka laga en multimeter av denna kaliber, men vill du absolut ha kvar din gamla trotjänare av nostalgiska skäl så kör hårt
En helt ny multimeter, visserligen digital, får du från Jula för 69:- och Biltema 79:-. Vill du ha lite mer "märkesinstrument" kan Tradera vara ett alternativ om du inte vill slänga ut mellan 500-2000:-
/PeterH

En helt ny multimeter, visserligen digital, får du från Jula för 69:- och Biltema 79:-. Vill du ha lite mer "märkesinstrument" kan Tradera vara ett alternativ om du inte vill slänga ut mellan 500-2000:-
/PeterH