Koppla förbi en dimmer...

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TJosefsson

Koppla förbi en dimmer...

Inlägg av TJosefsson »

Jag vill koppla förbi en lampdimmer som sitter på väggen, som i sin tur går till en tak-kontakt. Jag vill alltså ha en ständig spänning på takkontakter på 230V som alltid är PÅ.

I väggen idag kommer 2st BLÅ kablar som är kopplade till dimmern, och 1st VIT kabel som är kopplad till L på dimmern. Eftersom det sitter 2st BLÅ kablar förmodar jag att den är trappkopplad? (frågan är bara till vilken annan strömbrytare/dimmer för jag har ingen mer) Rätta mig om jag har fel.

Som jag kan tänka mig skall jag koppla den VITA kabeln till någon utav dom två BLÅA eftersom en utav dessa borde gå vidare till takkontakten, ELLER?

Utan att mäta spänningen ur kablarna hade jag gjort detta, men vis som jag är mätte jag först och ser att jag får 140V !??? mellan den VITA kabeln och dom BLÅA kablarna.... därför vill jag inte koppla ihop dom.

Hur skall jag gå tillväga egentligen... ska det vara så svårt att bara koppla förbi en dimmer?

Mvh
minken

Inlägg av minken »

De borde vara att dimmern bara behöver nolla för att fungera, fast då var de
mystiskt att du fick 140volt. Var de innan eller efter dimmern?
niclas123

Inlägg av niclas123 »

Om du berättar vad det är för symboler där som de två blå kablarna blir det lättare för oss. Ligger de på samma plint, de blå alltså?
Niclas
Användarvisningsbild
JockeE

Inlägg av JockeE »

Om de två blå sitter på samma plint i dimmern kan de vara inkommande och vidarekopplad fas eller nolla (väldigt ovanligt med nolla i en dimmer dock). Den vita är i så fall tändtråd till lamputtaget.

Det skulle också kunna vara så att lamputtaget är ett kronuttag och därmed har två tändtrådar. I så fall kan de två blå vara tändtrådar och den vita fas. Detta känns ganska troligt i och med att den vita är kopplad till L.

Ett par foton skulle troligen reda ut detta.

Spänningen som mäts upp skulle kunna vara kapacitivt kopplad, och i så fall inget att bry sig om.
Användarvisningsbild
ToB

Inlägg av ToB »

Ska du installera takfäkt?

I min lägenhet har jag vit fas och blå tändtråd så jag skulle rösta på två tändtrådar till till takdosan. Då borde det bara vara att flytta en av de blå till L så är de klart.
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Jag skall installera en projektor, och vill använda mig av det befintliga eluttaget i taket istället för att behöva dra en enskild strömkabel. Därför vill jag koppla förbi dimmern som sitter där idag.

Jag kollade igår dom två BLÅA kablarna, och den ena utav dom går till ena stiftet i taket, den andra verkar inte gå dit utan till något helt annat.

Foton skall jag skicka upp direkt när jag kommer hem från jobbet!

Måste man ha behörighet för att koppla förbi en dimmer på detta viset? Det ska man väl inte behöva ha hoppas jag.... :)

Kan jag på något sätt kolla om de 140V jag får är kapacitivt, och som JockeE säger isf inte är något att bry sig om? Känns sådär att koppla ihop blå och vit om det är 140V spänning.... :shock:
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Med tanke på dina frågor så borde du själv förstå att denna typ av jobb kräver behörighet, behörighet innebär att man har utbildning och erfarenhet av installationer och då vet man hur detta skall kopplas.

Fasta installationer (som detta är) kräver behörighet. Enklare jobb kräver nödvändig kännedom (typ byta kontakt eller vippbrytare på en bordslampa) Du kan se på elsäkerhetsverkets hemsida vilka jobb du får göra själv (har jag för mig) om du har nödvändig kännedom. :wink:

/PeterH
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Jag skulle vilja säga att detta är ett enklare jobb som kräver nödvändig kännedom... vilket jag skaffar mig här utav er kunniga grabbar! ;)

Men det är möjligt att det är precis som du säger, det är en fast installation och det krävs behörighet...

Men jag är ändå nyfiken på hur man går tillväga... :P (det behöver jag ingen behörighet för att få reda på...)
TJosefsson

Inlägg av TJosefsson »

Här är lite bilder på hur det ser ut...

Här är dom olika plintarna där kablaget har varit kopplade i följande ordning (från vänster till höger):

http://www.box.net/shared/b217jd4ow0
Vit Blå Blå

Och här är själva kablaget som kommer ut från väggen, där den blåa kabeln med en svart tejp lindad runt sig är den kabeln jag kan mäta går vidare till ena polen på tak-kontakten.

http://www.box.net/shared/gp5yd8uo84

Enkelt kan jag tycka, koppla ihop den vita med den blåa kabeln som går vidare till tak-kontakten. Hade det inte varit för att jag kan mäta 140V därimellan så hade jag gjort det. Men pga det är jag tveksam och vill ha en bekräftelse utav er att det är så det skall vara... ?
Norpan

Inlägg av Norpan »

PussyWagon skrev: Kan jag på något sätt kolla om de 140V jag får är kapacitivt, och som JockeE säger isf inte är något att bry sig om? Känns sådär att koppla ihop blå och vit om det är 140V spänning.... :shock:
Ha dit en 15W lampa mellan trådarna, lyser den inte är det mest troligt kapacitivt.
Eller mät med ett vridspoleinstrument istället för det digitala, mycket lägre impedans och antagligen även så uppmätt spänning.
Eller en såndär fin provpenna med lysdioder, de drar åxå mycket ström.
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Bild

Lite sent kanske. PussyWagon har nog redan tagit mod till sig och kopplat ihop vit och blå....
Skriv svar