Hjälp att komma igång...
Hjälp att komma igång...
Jag köpte en byggsats på kjell o co det va vellemans K8048 och har fått allt att funka. har även lyckats att ändra lite i demo koden så att dioderna blinkar som jag vill. Nu vill jag komma vidare och eventuellt kunna som många andra bygga en robot eller nåt liknande. Jag har läst i manualen till medföljande PIC16F627 men vet ändå inte riktigt hur jag ska gå till väga. Jag har inga direkta programmerings kunnskaper. jag har suttit och läst en massa här i forumet och testat att skriva men inget funkar. Måste man ha allt inskrivet som står i demokoden för att det ska funka eller hur ska jag bära mig åt?
Jag har visserligen pluggat "assambler" på högskolan, men detta var ett par år sen. Jag har precis inköpt en programmerare å sitter här å velar
.
Men om du kollar på några färdigskrivna program som dessutom innehåller rikligt med kommentarer (som förklarar vad koden "gör"/betyder) så lär man sig hur initiering, konstanter, klockkonfiguration mm skall skrivas in!
Sen är det ju inställning av portar (ingångar/utgångar), initialt värde på utgångar mm.
Men som sagt kolla på ett par exempel först, sen får du läsa igenom de delar av databladet som är RELEVANT. Sitta å läsa 50 sidor rakt uppåner gör inte mig klokare i alla fall.
Edit: Sen såg jag Johan.o´s signatur
"May the PIC be whit you."

Men om du kollar på några färdigskrivna program som dessutom innehåller rikligt med kommentarer (som förklarar vad koden "gör"/betyder) så lär man sig hur initiering, konstanter, klockkonfiguration mm skall skrivas in!
Sen är det ju inställning av portar (ingångar/utgångar), initialt värde på utgångar mm.
Men som sagt kolla på ett par exempel först, sen får du läsa igenom de delar av databladet som är RELEVANT. Sitta å läsa 50 sidor rakt uppåner gör inte mig klokare i alla fall.
Edit: Sen såg jag Johan.o´s signatur


"May the PIC be whit you."
Senast redigerad av evert2 2 januari 2005, 15:51:22, redigerad totalt 1 gång.
Vad programmerar du i? Assembler?
Online-litteratur
Att läsa ett datablad innan man lärt sig grunderna om arkitektur och programmering leder mest till förvirring.
Online-litteratur
Att läsa ett datablad innan man lärt sig grunderna om arkitektur och programmering leder mest till förvirring.