Manuell styrning av RGB-lysdioder

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
Användarvisningsbild
Neondiod

Manuell styrning av RGB-lysdioder

Inlägg av Neondiod »

Hej!
Har läst igenom hyffsat mycket på forumet om styrning av RGB-lysdioder men hittar inte någon lösning på mitt "problem". Jag vill koppla ihop 9 st rgb-l.dioder med fyra ben. Tre parallella och tre seriella vill jag koppla dem för att spara på motstånd och plats.

Funktionen jag vill ha är att kunna dimma de tre färgerna var för sig. På så vis kan jag ställa in vilken färg i spektrat jag vill samt även styrkan. Eftersom det är gemensam anod på dem så undrar jag om det finns någon komponent där jag kan variera strömmen parallellt med l.dioderna kopplade seriellt? Om det bästa är att jag kopplar alla l.dioderna parallellt så är väl det också ok, då måste jag ha 27 st "motstånd" som regleras i tre grupper om 9 och 9?

Programera en PIC eller liknande är för avancerat för mig så jag tänker mig någon form av vridpotentiometer kopplat till transistorer som ska fungera som motstånd. Är inte så insatt i elektronik förutom lysdioder som jag är ganska insatt i :)

OK, en l.diod med anslutning för + och - för varje färg har jag övervägt men förutom starkströms, som blir för dyrt, hittar bara PLCC6 som verkar ha klent ljus. De jag har är Kjell o Co som lyser mkt bra -kan rekomenderas :)
Matte

Inlägg av Matte »

Har också ett gäng kjell RGB dioder liggande tyvärr har kjell slutat sälja dom.

med gemensam anod är det nog tyvärr omöjligt att seriekoppla och fortfarande få alla färger ur alla dioder.

Att styra LED linjärt (pot+trissa) gör så att diodens färg ändras något. Det bästa sättet är PWM och det kan tex göras med en 555:a eller i en rgb applikation kan nog en sågtands generator+en komparator och pot. per färg vara enklare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du vill styra de 3 färger var för sig och att alla 9 LED ska visa samma färg finns det inte så mycket att välja på: de kan helt enkelt inte seriekopplas eller rättare: man kan seriekoppla men det kräver en hel del elektronik och ledningar.

Alltså bör du göra 3 st PWM styrningar som driver var sin färg, varje färg på varje LED behöver ett eget strömbegränsarmotstånd osv. alltså blir det 9 * 3 = 27 st motstånd.
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

Tack för svaren!

OK, jag släpper seriekopplingsidén.

PWM verkar vara modellen, kan man köpa tre st. som t.ex Kjells 87-588 och få det att funka? Vet inte vad en sågtandsgenerator eller komparator är :roll:

Kollade på den rgb l.d. jag har på Kjell 90-592 och den verkar finnas i lager. De har en annan också 90-540 men jag tror inte på den, för dåligt tryck i det gröna registret.

Blir också lite sugen på upplysts rgb-styrning fast den blir inte lika smidig att ställa in..
Matte

Inlägg av Matte »

87-588 bygger på samma PWM teknik jag tänkte mig med 555or...jag har gjort en liknande själv fast för högre spänning och ström och den funkar prima. den borde fungera fint
Användarvisningsbild
Neondiod

Inlägg av Neondiod »

OK, tack!

Då för Kjelle inkasser 300 spänn till snart då :?

Skönt att vi äntligen går mot mörkre tider så man får se mer av sina fina lysdioder 8)
Skriv svar