Analog till digital för att rippa skivor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Analog till digital för att rippa skivor

Inlägg av AndersG »

Dvs om man nu vill göra det med rimlig kvalitet? Duger ljudkortet i en vanlig laptop eller borde man satsa på ngt bättre? I så fall vad?
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

På kjell & Co finns skivspelare som du kan koppla in på datorns USB port.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, men varför köpa en halvtaskig spelare då jag har en Rega Planar ;)

Testade rippa några gamla rullband från sjuttiotalet med min HP laptop och det lät helt OK, men jag undrar litet vad ni andra använder?
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Skaffa ett externt usb-anslutet ljudkort (brukar bli lite mindre oljud från andra komponenter i laptopen), och lägg på ett RIAA-filter efter att rippningen är klar :)
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

"Jo, men varför köpa en halvtaskig spelare då jag har en Rega Planar"

Det är ju lite svårt att veta vad du har för skivspelare!

Jag använder den här: Länk
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

"Availability: Currently unavailable. We don't know when or if this item will be back in stock. Request this item from another seller."

http://www.reviewcentre.com/reviews54535.html
BMI
Gått bort

Inlägg av BMI »

Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Jo jag såg det, men du skrev ju trots allt: "men jag undrar litet vad ni andra använder?"
Jag använder den och är nöjd med resultatet även om det tar tid med LP-skivor som bjuder på mycket krafs förutom musiken. :)
Men inget som inte ett par muggar kaffe ordnar! :lol:
MammaMumin

Inlägg av MammaMumin »

Jag har kört från en Dual-skivspelare till Rotel-försteg och därifrån in i Soundblaster Live! 5.1 Line In och spelat in med Wavelab. Brännt ut på cd och jämfört med originalet och det blir definitivt godkänt. Går säkert att använda Audacity som är ett gratisprogram som liknar Wavelab.
BJ

Inlägg av BJ »

Jag brukar använda en minidisk-spelare. Jag tycker att det blir klarare ljud med den
än med den analoga ingången på mitt ljudkort (Soundblaster Audigy).

Om man vill så kan man spela in på en minidisk-skiva. Det blir bra, men då är det ju lite packat.
Eller så kan man köra igenom signalen genom spelaren. Analogt in och digitalt ut,
och spela in det digitalt i datorn. Då använder jag bara spelaren som A/D-omvandlare.

Spelaren som jag har till datorn nu är en Sony MDS-JB 980.
Det är lite väl skramligt att sätta i eller ta ur en skiva, och billiga knappar.
(Jag kanske bygger om det nån gång i framtiden. Kanske...) men annars är den väldigt bra.
Sonys såna där brukar ha väldigt bra vu-mätare också. :)

Man behöver ju inte ha just en sån här. Jag tycker att det blir väldigt bra med lite billigare också.
Som MDS-JE 500 eller 520. Eller nån annan... ;)

Jag fick med "Wavelab lite" (<-- light) när jag köpte ljudkortet. Det är det jag har använt mest.
Om man ska spela in långa filer (en halvtimme eller en timme, eller nåt sånt) så kan man behöva
ställa in på ett ställe att den ska... nånting... optimera för stora filer eller vad det står.
Annars tar det slut på växelfilen på hårddisken, även om man har en jättestor sån.
(Då skriver den att det inte finns tillräckligt med minne när man vill spara filen.)
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor

Inlägg av Housepainter »

När jag rippade mina vinylskivor så kopplade jag skivspelaren direkt in till ljudkortet. M-audio Delta 1010LT. Jag spelade in i Wavelab, tog hela sidan, och klippte sedan upp låtvis. Plockade bort lite knaster med några plugins som finns i Wavelab. Mycket nöjd med resultatet. Men det tar tid!
Skriv svar