Analog till digital för att rippa skivor
Analog till digital för att rippa skivor
Dvs om man nu vill göra det med rimlig kvalitet? Duger ljudkortet i en vanlig laptop eller borde man satsa på ngt bättre? I så fall vad?
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
"Availability: Currently unavailable. We don't know when or if this item will be back in stock. Request this item from another seller."
http://www.reviewcentre.com/reviews54535.html
http://www.reviewcentre.com/reviews54535.html
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
-
MammaMumin
Jag brukar använda en minidisk-spelare. Jag tycker att det blir klarare ljud med den
än med den analoga ingången på mitt ljudkort (Soundblaster Audigy).
Om man vill så kan man spela in på en minidisk-skiva. Det blir bra, men då är det ju lite packat.
Eller så kan man köra igenom signalen genom spelaren. Analogt in och digitalt ut,
och spela in det digitalt i datorn. Då använder jag bara spelaren som A/D-omvandlare.
Spelaren som jag har till datorn nu är en Sony MDS-JB 980.
Det är lite väl skramligt att sätta i eller ta ur en skiva, och billiga knappar.
(Jag kanske bygger om det nån gång i framtiden. Kanske...) men annars är den väldigt bra.
Sonys såna där brukar ha väldigt bra vu-mätare också.
Man behöver ju inte ha just en sån här. Jag tycker att det blir väldigt bra med lite billigare också.
Som MDS-JE 500 eller 520. Eller nån annan...
Jag fick med "Wavelab lite" (<-- light) när jag köpte ljudkortet. Det är det jag har använt mest.
Om man ska spela in långa filer (en halvtimme eller en timme, eller nåt sånt) så kan man behöva
ställa in på ett ställe att den ska... nånting... optimera för stora filer eller vad det står.
Annars tar det slut på växelfilen på hårddisken, även om man har en jättestor sån.
(Då skriver den att det inte finns tillräckligt med minne när man vill spara filen.)
än med den analoga ingången på mitt ljudkort (Soundblaster Audigy).
Om man vill så kan man spela in på en minidisk-skiva. Det blir bra, men då är det ju lite packat.
Eller så kan man köra igenom signalen genom spelaren. Analogt in och digitalt ut,
och spela in det digitalt i datorn. Då använder jag bara spelaren som A/D-omvandlare.
Spelaren som jag har till datorn nu är en Sony MDS-JB 980.
Det är lite väl skramligt att sätta i eller ta ur en skiva, och billiga knappar.
(Jag kanske bygger om det nån gång i framtiden. Kanske...) men annars är den väldigt bra.
Sonys såna där brukar ha väldigt bra vu-mätare också.
Man behöver ju inte ha just en sån här. Jag tycker att det blir väldigt bra med lite billigare också.
Som MDS-JE 500 eller 520. Eller nån annan...
Jag fick med "Wavelab lite" (<-- light) när jag köpte ljudkortet. Det är det jag har använt mest.
Om man ska spela in långa filer (en halvtimme eller en timme, eller nåt sånt) så kan man behöva
ställa in på ett ställe att den ska... nånting... optimera för stora filer eller vad det står.
Annars tar det slut på växelfilen på hårddisken, även om man har en jättestor sån.
(Då skriver den att det inte finns tillräckligt med minne när man vill spara filen.)
- Housepainter
- EF Sponsor