Linux utan X, vilken version?
Amen to that!PHermansson skrev:Röstar på Debian. Enklare att sköta än Slackware, mindre installation (om man vill) än Ubuntu. Slackware gillade jag förr, men efter att ha vant sig vid Apt's förmåga att fixa beroenden tröttnade jag på att installera paket halva dagen tills det program jag ville köra var nöjt.
Netinstall är supersmidig men kräver som sagt nätverksuttag

Lade ner Gentoo för ett par år sen efter att det tog en helg att NÄSTAN installera OpenOffice. Visst har det sina fördelar med att man har kontroll på i princip allt, men jag har bättre saker att lägga min tid på än att sitta och kompilera varenda grej. Jag tycker Debian och Ubuntu är trevligt. OpenSuse har också blivit riktigt bra på senare tid (släpps förresten en ny version om 15 timmar), men det kör man inte på någon gammal skruttmaskin.
Getoo - ~1h 42min tog det att kompilera kärnan @ PII-233MHz 128MB
...är inte klar än... glömde lägga in en modul för nätverkskortet, orkar inte ta tag i det just nu... kör ubuntu på server & stationär-desktop-dator(!)
Nästa projekt blir laptopen som har lite mer prestanda...
Hmm... börjar jag få för många datorer nu?
Har en P4 3GHz 2GB + en massa diskar, liggandes som skall renoveras också...
hrm... har en AMD 64bit dualcore processor som skall byggas dator med också, HTPC kanske?
Hmm... + ett gäng gammla burkar i förrådet...
...är inte klar än... glömde lägga in en modul för nätverkskortet, orkar inte ta tag i det just nu... kör ubuntu på server & stationär-desktop-dator(!)
Nästa projekt blir laptopen som har lite mer prestanda...
Hmm... börjar jag få för många datorer nu?
Har en P4 3GHz 2GB + en massa diskar, liggandes som skall renoveras också...
hrm... har en AMD 64bit dualcore processor som skall byggas dator med också, HTPC kanske?
Hmm... + ett gäng gammla burkar i förrådet...
Förut hade Debian disketter för installation på burkar med bara 4 MB, men de är borta numera tror jag (de använde man alltså för mellan 4 och 8 MB RAM, över 8 MB funkade vanliga disketterna). Min första Debian-burk var just en 386:a med 4 MB minne och 150 MB disk.PHermansson skrev: Ett Linuxsystem kräver i princip en 386a med 4Mb internminne (helst 8 ) och en eller ett par hundra megabyte hårddiskutrymme.