state "switcher"
state "switcher"
Finns det, (klart det gör) en färdig krets som har en utsignal som är "default" 1 och ändras till 0 när man sätter input till 1. nästa gång man sätter input till 1 skall utsignalen bli 0 osv.
Det du beskriver kallas D-vippa
EDIT:
Vid närmare eftertanke är det nog en JK-vippa du vill ha.
Sätt både J och K höga så växlar utgången på klockpulsens negativa flank.
EDIT2:
Jag vet inte om det framgick men naturligtvis finns JK-vippan som IC, man behöver altså inte bygga den med grindar som på sidan i länken,
t.ex: 73, 76, 107, 109, 112, 113, 114 i lämplig logikfamilj.
EDIT:
Vid närmare eftertanke är det nog en JK-vippa du vill ha.
Sätt både J och K höga så växlar utgången på klockpulsens negativa flank.
EDIT2:
Jag vet inte om det framgick men naturligtvis finns JK-vippan som IC, man behöver altså inte bygga den med grindar som på sidan i länken,
t.ex: 73, 76, 107, 109, 112, 113, 114 i lämplig logikfamilj.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
När jag läser det för tredje gången så är det nog en togglande vippa. De flesta vippor reagerar då signalen går låg så det behövs en inverterare på ingången sedan är det lämpligt att ansluta till icke Q utgången som är etta om man sätter in en Power On Reset (kondensator och motstånd) så att vippan alltid resettas när man slår på strömmen.
Protte
Protte
Det jag kan utläsa är att det frågas efter en inverter men jag tror att frågaställaren egentligen avser en toggle-funktion.
Kanske gripner ska definiera lite bättre avd som efterfrågas:
* en krets som vändar '0' till '1' och vice-versa (kallas inverter)
* en krets som växlar läge för varje puls.
Sistnämnda kan uppnås med JK-flipflop och D-flipflop allt efter smak och tycke.
Kanske gripner ska definiera lite bättre avd som efterfrågas:
* en krets som vändar '0' till '1' och vice-versa (kallas inverter)
* en krets som växlar läge för varje puls.
Sistnämnda kan uppnås med JK-flipflop och D-flipflop allt efter smak och tycke.
kan försöka förtydliga
när systemet slås på skall utrgången vara 1
sätter man ingången till 1 skall utgången sättas till 0
sätter man ingången till 1 skall utgången sättas till 1
sätter man ingången till 1 skall utgången sättas till 0
sätter man ingången till 1 skall utgången sättas till 1
osv.
så man kanske kan kalla det en krets som startar med utgången satt till 1.
Och sen svappar utgångens värde 1 eller 0 när den får en puls på ingången (skall bara finnas en ingång och en utgång) IF 0 svappa till 1, IF 1 svappa till 0
Hoppas det är lite tydligare
bör om till IF så kanske det blir lättare att förstå
när systemet slås på skall utrgången vara 1
sätter man ingången till 1 skall utgången sättas till 0
sätter man ingången till 1 skall utgången sättas till 1
sätter man ingången till 1 skall utgången sättas till 0
sätter man ingången till 1 skall utgången sättas till 1
osv.
så man kanske kan kalla det en krets som startar med utgången satt till 1.
Och sen svappar utgångens värde 1 eller 0 när den får en puls på ingången (skall bara finnas en ingång och en utgång) IF 0 svappa till 1, IF 1 svappa till 0
Hoppas det är lite tydligare
bör om till IF så kanske det blir lättare att förstå
Senast redigerad av gripner 18 juni 2008, 11:58:05, redigerad totalt 1 gång.
Det var T-vippa jag först tänkte på men förväxlade med D-vippa. Dock går det ju att bygga en T-vippa av en D-vippa.
T-vippa eller impulsrelä
T-vippa eller impulsrelä
Jaha, en vanlig toggle-funktion.
Är det större strömmar fungerar hel-/halvljusreläet på en Volvo 240 på det vis, är det små strömmar duger t.ex. en 4013 alldeles utmärkt, koppla D-ingången till -Q-utgången och den bytar läge för varje stigande flank på CLOCK-ingången.
I essens är det en 1-bit räknare.
Och det finns 2 utgångar som är motsatsen av varandra.
Är det större strömmar fungerar hel-/halvljusreläet på en Volvo 240 på det vis, är det små strömmar duger t.ex. en 4013 alldeles utmärkt, koppla D-ingången till -Q-utgången och den bytar läge för varje stigande flank på CLOCK-ingången.
I essens är det en 1-bit räknare.
Och det finns 2 utgångar som är motsatsen av varandra.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Då var det LITE klarare
74XX112, J och K höga
insignalen via en inverterare 74XX14 eller 74XX04 till klockingången på 74XX112.
preset hög, clear till kondensator och motstånd, kondensatorn till GND och motstånd till Vcc. motstånd 100K och kondensatorn 1uF.
Utgång Q icke.
Sedan kan man byta preset och clear med varandra samtidigt som Q och ickeQ byter med varandra, men det ser ju alla att det går.
XX byts ut till lämpligen HC, det finns fler JK vippor med olika ingångar gemensamma men 112 är nog en universial. 74XX76 ska man undvika då den är tagen ur produktion (om man tittar på benkopplingen så förstår man varför).
I C-mos serien kan man använda 4027 som också är en JK vippa.
Protte
74XX112, J och K höga
insignalen via en inverterare 74XX14 eller 74XX04 till klockingången på 74XX112.
preset hög, clear till kondensator och motstånd, kondensatorn till GND och motstånd till Vcc. motstånd 100K och kondensatorn 1uF.
Utgång Q icke.
Sedan kan man byta preset och clear med varandra samtidigt som Q och ickeQ byter med varandra, men det ser ju alla att det går.
XX byts ut till lämpligen HC, det finns fler JK vippor med olika ingångar gemensamma men 112 är nog en universial. 74XX76 ska man undvika då den är tagen ur produktion (om man tittar på benkopplingen så förstår man varför).
I C-mos serien kan man använda 4027 som också är en JK vippa.
Protte
Om det är kritiskt att din koppling fungerar skulle jag nog gardera mig med att avstudsa klock-ingången på en vippa. Om det är ok att det kan gå fel någon enstaka gång kanske det inte behövs.
Du kan använda lite olika metoder för att ta bort kontaktstuds (valet av metod kan bero på typ av strömbrytare och krav på hastighet). Standardmetoder är t.ex. att använda en RC-krets som fördröjer signalen eller en SR-vippa.
Det finns även många andra metoder, t.ex. att använda en 555:a, en RC-krets i kombination med en schmitt-trigger ingång, mopnostabil vippa ....
Googla efter, debounce circuit, så finner du svar.
Du kan använda lite olika metoder för att ta bort kontaktstuds (valet av metod kan bero på typ av strömbrytare och krav på hastighet). Standardmetoder är t.ex. att använda en RC-krets som fördröjer signalen eller en SR-vippa.
Det finns även många andra metoder, t.ex. att använda en 555:a, en RC-krets i kombination med en schmitt-trigger ingång, mopnostabil vippa ....
Googla efter, debounce circuit, så finner du svar.
