DC motor (när tar den skada eller ej)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
slatte

DC motor (när tar den skada eller ej)

Inlägg av slatte »

Håller på att skriva en kod för några H bryggor, till ett litet projekt.
Men tänkte kolla mer med er angående PWM styrningen jag antar att det inte är bra att byta riktning på motorn utan någon form av nervärvning först alltså inte vända på polerna direkt när motorn går i full fart.
Likaså när motorn står still antar jag att det inte är nyttigt för motorn att lägga full spänning åt någodera håll?
Är detta antaganden korrekt?
Är det något mer jag bör tänka på?

Sedan undrar jag om ni har någon tumregel på hur fort man ska accelerera motorn, antar att detta beror på storlek men lite tips!
bearing

Inlägg av bearing »

håll koll på strömmen och se till att den inte blir för hög. alternativt håll koll på varvtalet och begränsa accet så att strömmen inte blir för hög.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Tack!! Det hade jag inte tänkt på! måste bli rätt fina strömspikar om man lägger max spänning på direkt.
det var tur att du nämde det ;-)
Men sålänge man inte går över maxströmmen vad motorn klarar av, är det alltså ingen fara?
(man kanske bör lägga sig lite under antar jag kanske 75% av maxström vid accelerationen)? Är det något mer man bör tänka på för att få längre livslängd på motorerna?
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Kom på att det sista du nämde att
alternativt håll koll på varvtalet och begränsa accet så att strömmen inte blir för hög.
Detta kanske inte är så bra om t.ex den ena motorn fastnar, så man bör nog ha koll på strömmen hela tiden antar jag. kör nog på alternativ 1 :-D
Användarvisningsbild
$tiff
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om du mäter och kontrollerar strömmen genom motorn så är du säker. Se även till att du inte applicerar orimligt hög spänning över motorn så att det blir genomslag vid kommuteringen.
Användarvisningsbild
slatte

Inlägg av slatte »

Nu är det så att jag har 2 DC motorer ca 15W max. Dessa ska jag kunna styra hastighet och riktning på har därför byggt upp 2 st H-bryggor. Men ska nu generera PWM signalen genom en PIC, hade en 18f4550 liggandes så den bör duga :-) men hur hög frkvens bör man ha på PWM signalen kan inte switchningen av transistorerna skapa obekväma ljud eller är detta bara vid större effekter? Sedan tänkte jag går det inte använda de inbyggda PWM funktionerna till detta ccp och eccp och vad allt de nu heter?
H.O

Inlägg av H.O »

Hej,
Jo visst, använd CCP-modulerna i PWM-mode, det funkar bra och 4550 har väl två - minst. Högre frekvens ger mindre ström-rippel men samtidigt högre switch-förluster i transistorerna. Vanligtvis brukar PWM-frekevensen ligga runt 20kHz, jag kör med 19,531kHz, H-bryggan är en LMD18200 och det funkar fint.
laban12

Inlägg av laban12 »

19,531kHz borde man väl nästan höra va? I alla fall jag som har "perfekt hörsel"... :)

(enligt företagsläkaren alltså, inte så att jag skryter... *hehe*)

Jag har gjort en pwmapp där jag ligger runt 25khz och jag tycker att jag hör den pipa svagt. (eller så håller jag på att bli tokig...)
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

laban12:
Tänk bara på att om det är växellåda på motorerna vill dem inte vända direkt, utan de måste stanna först.. (Såklart lite beroende på vilken växellåda)
xxargs

Inlägg av xxargs »

laban12 skrev:19,531kHz borde man väl nästan höra va? I alla fall jag som har "perfekt hörsel"... :)

(enligt företagsläkaren alltså, inte så att jag skryter... *hehe*)

Jag har gjort en pwmapp där jag ligger runt 25khz och jag tycker att jag hör den pipa svagt. (eller så håller jag på att bli tokig...)
Om du amplitud eller frekvensmodulerar 25kHz-grundfrekvensen pga styrningen eller ojämn klocka, asymmetrie i pulsformen (ej perfekt 50/50% pulskvot) så kan man mycket väl få sidotoner som går ned till hörbara områden sjungande från magnetmaterielen - är det fyrkantvåg så kan dessa övertoner upprepa sig många gånger både ned och upp i frekvens

Switchare on/off-påslag beroende laständring kan höra som sus mm. trots att huvudfrekvensen är på 100 kHz...
Skriv svar