Söker efter en motor
Söker efter en motor
En likströmsmotor har ju ett visst motstånd när ingen ström flyter igenom den. Motor med planetväxelsystem är ännu trögare i "friläge" , men frågan är finns det motorer som är helt frikopplade vid 0V? Alltså så minimal friktion som möjligt.
Du vet möjligtvis inte namnet på den typ av motor? Är inne på Maxon men vet inte vad jag skall söka på. Finns en uppsjö av motorer. Den är tänkt att användas med en H-brygga.
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26807
http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26807
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Ni svarar ju med päron på äppelfråga.
Med en växellåda (planet eller vadsomhelst) så går alla motorer trögare.
Alla lager har lite friktion (det är smörjfettet som står för större delen friktion) och med en växellåda så blir det X gånger värre. Likströmsmotorer med (kol)borstar har dessutom friktion i borstarna. Växelströmsmotorer (normalt) har bara tröghetsmoment och lagerfriktion
Järnlösa motorer har ett lägre tröghetsmoment men lager friktionen finns kvar och med låda på X ggr värre.
Lösningen är att sätta en koppling på utgående axeln från växellådan.
Detta är ett problem även för mig som jag löser med en koppling, dyrt och krångligt. Är det någon som har en annan lösning så köper jag den.
Protte
Protte
Med en växellåda (planet eller vadsomhelst) så går alla motorer trögare.
Alla lager har lite friktion (det är smörjfettet som står för större delen friktion) och med en växellåda så blir det X gånger värre. Likströmsmotorer med (kol)borstar har dessutom friktion i borstarna. Växelströmsmotorer (normalt) har bara tröghetsmoment och lagerfriktion
Järnlösa motorer har ett lägre tröghetsmoment men lager friktionen finns kvar och med låda på X ggr värre.
Lösningen är att sätta en koppling på utgående axeln från växellådan.
Detta är ett problem även för mig som jag löser med en koppling, dyrt och krångligt. Är det någon som har en annan lösning så köper jag den.
Protte
Protte
Mitt lösningsförslag är aktiv impedansreglering, då beter sig motorn med växellåda som att den inte fanns. Används idag hos robotar med full uppsättning frihetsgrader för att hantera dem lättare.
Men eftersom ingen har tillhandahållit tillräckligt med information om aktuell tillämpning så vet jag inte om det är en realiserbar lösning.
Vidare är reluktansmotorer och asynkronmotorer i princip friktionsfria (inga statiska magnetfält), om det är det trådskaparen vill veta?
Men eftersom ingen har tillhandahållit tillräckligt med information om aktuell tillämpning så vet jag inte om det är en realiserbar lösning.
Vidare är reluktansmotorer och asynkronmotorer i princip friktionsfria (inga statiska magnetfält), om det är det trådskaparen vill veta?
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Fråga så får du veta att Motorn är från Dunker och vanlig normal järnrotor (tror jag) DC PM motor SNR 88442 01148.
24 VDC 3300 RPM, IN 2,7A, Ifm 24 A
Växel snäcka 34 ggr + planet 4 ggr.
Det vore underbart om motorn gick att "trolla bort" men det tror jag inte. Rotorns tröghetsmoment ska trots allt växlas 136 ggr. nämnas bör att det är ett servoreglersystem dock inte så enormt exakt.
Protte
24 VDC 3300 RPM, IN 2,7A, Ifm 24 A
Växel snäcka 34 ggr + planet 4 ggr.
Det vore underbart om motorn gick att "trolla bort" men det tror jag inte. Rotorns tröghetsmoment ska trots allt växlas 136 ggr. nämnas bör att det är ett servoreglersystem dock inte så enormt exakt.
Protte
Om det är meningen att utgående axel ska gå att rotera även då strömmen försvinner så finns det ju ingen mening med ett häftigt reglersystem. Men om alla delar ändå är aktiva när de förväntas ändra sig så går det bra att slänga på en vridmomentsgivare och låta motorn följa den när så önskas.
Bara en idé bland många.
Bara en idé bland många.
- prototypen
- Inlägg: 11107
- Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
- Ort: umeå
Det ska vara så att man kan manövrera endera för hand (egentligen med foten) eller fjärrstyras och med ett elektriskt system som ska hålla undan blir det för långsamt. Motorn kommer att bromsa den manuella rörelsen.
Jag kommer att fortsätta med min magnetiska koppling, när man slår på strömmen till servosystemet (servot innehåller en OP, inte mer komplicerat) så drar magneten kopplingen så utgående rörelse följer motorn.
Vridmomentgivare torde inte vara gratis.
Protte
Jag kommer att fortsätta med min magnetiska koppling, när man slår på strömmen till servosystemet (servot innehåller en OP, inte mer komplicerat) så drar magneten kopplingen så utgående rörelse följer motorn.
Vridmomentgivare torde inte vara gratis.
Protte
Om den är en snäckväxel med 34 ggr utväxling så antar jag att den är självlåsande - mao. kan man inte få motorn att snurra oavsett hur mycket vridmoment man lägger på snäckväxelns utgående axel.
om man skall få den 'frisnurrande' så måste man ha en koppling som mäter moment på utgående axeln och ett servosystem som låter motorn snurra aktivt oavsett riktning och 'följa med' så att momentet i axeln bibehålls vituellt '0' när den skall simulera frikopplad.
---
Man använder snäckväxlar med hög utväxling för att systemet just skall vara självlåsande när motorn inte är aktiv - se tex. rulltrappdriverk etc. där trapporna inte får börja glida baklänges fullpackade med folk vid strömavbrott och nödbromsen av någon anledning inte skulle fungerar...
om man skall få den 'frisnurrande' så måste man ha en koppling som mäter moment på utgående axeln och ett servosystem som låter motorn snurra aktivt oavsett riktning och 'följa med' så att momentet i axeln bibehålls vituellt '0' när den skall simulera frikopplad.
---
Man använder snäckväxlar med hög utväxling för att systemet just skall vara självlåsande när motorn inte är aktiv - se tex. rulltrappdriverk etc. där trapporna inte får börja glida baklänges fullpackade med folk vid strömavbrott och nödbromsen av någon anledning inte skulle fungerar...
Vänner, hittade en motor med den egenskapen. Vad är det man skall söka på Maxons hemsida? Hittar inte den här motorn.
http://i25.tinypic.com/n358hj.jpg
Se videon också. Observera att ingen strömkälla är inkopplad. Lägg också märke till hur lätt det rullar utan det magnetiska motståndet som brukar finnas i likströmsmotorer.
http://tinypic.com/player.php?v=25iyycp&s=3
http://i25.tinypic.com/n358hj.jpg
Se videon också. Observera att ingen strömkälla är inkopplad. Lägg också märke till hur lätt det rullar utan det magnetiska motståndet som brukar finnas i likströmsmotorer.
http://tinypic.com/player.php?v=25iyycp&s=3
