Söker efter en motor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Scarface
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2008, 18:44:42
Ort: Borås

Söker efter en motor

Inlägg av Scarface »

En likströmsmotor har ju ett visst motstånd när ingen ström flyter igenom den. Motor med planetväxelsystem är ännu trögare i "friläge" , men frågan är finns det motorer som är helt frikopplade vid 0V? Alltså så minimal friktion som möjligt.
Användarvisningsbild
netrunner
Inlägg: 5510
Blev medlem: 4 februari 2005, 12:26:05
Ort: 127.0.0.1

Inlägg av netrunner »

Ja, motorer som är "bur-lindade". Dock mycket dyra. Med lite tur kan du finna dom i skivspelare eller kassetdäck ... kanske ... vet inte exakt vad dom används till.

Beroende på kanske du kan få samma effekt om du skickar en svag växelström till motorn så att den är i konstant rörelse.
Scarface
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2008, 18:44:42
Ort: Borås

Inlägg av Scarface »

Du vet möjligtvis inte namnet på den typ av motor? Är inne på Maxon men vet inte vad jag skall söka på. Finns en uppsjö av motorer. Den är tänkt att användas med en H-brygga.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... hp?t=26807
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26733
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Starup (Haderslev), Danmark

Inlägg av Icecap »

Kolla efter "ironless motor" på kompis google.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Ni svarar ju med päron på äppelfråga.

Med en växellåda (planet eller vadsomhelst) så går alla motorer trögare.
Alla lager har lite friktion (det är smörjfettet som står för större delen friktion) och med en växellåda så blir det X gånger värre. Likströmsmotorer med (kol)borstar har dessutom friktion i borstarna. Växelströmsmotorer (normalt) har bara tröghetsmoment och lagerfriktion

Järnlösa motorer har ett lägre tröghetsmoment men lager friktionen finns kvar och med låda på X ggr värre.

Lösningen är att sätta en koppling på utgående axeln från växellådan.

Detta är ett problem även för mig som jag löser med en koppling, dyrt och krångligt. Är det någon som har en annan lösning så köper jag den.

Protte

Protte
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Mitt lösningsförslag är aktiv impedansreglering, då beter sig motorn med växellåda som att den inte fanns. Används idag hos robotar med full uppsättning frihetsgrader för att hantera dem lättare.

Men eftersom ingen har tillhandahållit tillräckligt med information om aktuell tillämpning så vet jag inte om det är en realiserbar lösning.

Vidare är reluktansmotorer och asynkronmotorer i princip friktionsfria (inga statiska magnetfält), om det är det trådskaparen vill veta?
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Fråga så får du veta att Motorn är från Dunker och vanlig normal järnrotor (tror jag) DC PM motor SNR 88442 01148.
24 VDC 3300 RPM, IN 2,7A, Ifm 24 A

Växel snäcka 34 ggr + planet 4 ggr.

Det vore underbart om motorn gick att "trolla bort" men det tror jag inte. Rotorns tröghetsmoment ska trots allt växlas 136 ggr. nämnas bör att det är ett servoreglersystem dock inte så enormt exakt.

Protte
Användarvisningsbild
$tiff
Inlägg: 4941
Blev medlem: 31 maj 2003, 19:47:52
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av $tiff »

Om det är meningen att utgående axel ska gå att rotera även då strömmen försvinner så finns det ju ingen mening med ett häftigt reglersystem. Men om alla delar ändå är aktiva när de förväntas ändra sig så går det bra att slänga på en vridmomentsgivare och låta motorn följa den när så önskas.

Bara en idé bland många.
Användarvisningsbild
prototypen
Inlägg: 11107
Blev medlem: 6 augusti 2006, 13:25:04
Ort: umeå

Inlägg av prototypen »

Det ska vara så att man kan manövrera endera för hand (egentligen med foten) eller fjärrstyras och med ett elektriskt system som ska hålla undan blir det för långsamt. Motorn kommer att bromsa den manuella rörelsen.

Jag kommer att fortsätta med min magnetiska koppling, när man slår på strömmen till servosystemet (servot innehåller en OP, inte mer komplicerat) så drar magneten kopplingen så utgående rörelse följer motorn.

Vridmomentgivare torde inte vara gratis.

Protte
xxargs
Inlägg: 10189
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Inlägg av xxargs »

Om den är en snäckväxel med 34 ggr utväxling så antar jag att den är självlåsande - mao. kan man inte få motorn att snurra oavsett hur mycket vridmoment man lägger på snäckväxelns utgående axel.

om man skall få den 'frisnurrande' så måste man ha en koppling som mäter moment på utgående axeln och ett servosystem som låter motorn snurra aktivt oavsett riktning och 'följa med' så att momentet i axeln bibehålls vituellt '0' när den skall simulera frikopplad.

---

Man använder snäckväxlar med hög utväxling för att systemet just skall vara självlåsande när motorn inte är aktiv - se tex. rulltrappdriverk etc. där trapporna inte får börja glida baklänges fullpackade med folk vid strömavbrott och nödbromsen av någon anledning inte skulle fungerar...
Scarface
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2008, 18:44:42
Ort: Borås

Inlägg av Scarface »

Vänner, hittade en motor med den egenskapen. Vad är det man skall söka på Maxons hemsida? Hittar inte den här motorn.

http://i25.tinypic.com/n358hj.jpg

Se videon också. Observera att ingen strömkälla är inkopplad. Lägg också märke till hur lätt det rullar utan det magnetiska motståndet som brukar finnas i likströmsmotorer.

http://tinypic.com/player.php?v=25iyycp&s=3
Scarface
Inlägg: 9
Blev medlem: 28 maj 2008, 18:44:42
Ort: Borås

Inlägg av Scarface »

Jag vet att man inte får bumpa, men nån som kan kolla på bilden/videon och kan säga vad det är för typ av motor.
Norpan
Inlägg: 2229
Blev medlem: 12 april 2008, 18:20:27
Ort: Småland

Inlägg av Norpan »

Skriv svar