Vilka slags kontaktdon använder ni?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

Vilka slags kontaktdon använder ni?

Inlägg av jesse »

En av de svåraste sakerna till ett projekt tycker jag är att hitta vettiga kontaktdon / anslutningar som inte är svindyra. Har ni några favoriter som ni brukar använda?

1) signal

på kretskort brukar jag använda stiftlister, 1-radiga eller 2-radiga. De 2-radiga passar ju till flatkabel, men om man vill ansluta andra slags kablar än flatkabel, eller på enrdiga, vad passar bäst då till stiftlist?
Om man ska undvika polvändning behövs en "header" - det finns väl både 1 och 2-radiga, men finns det några enradiga (delning 2.54) som det går att löda/krimpa fast kablar på?

Annars gillar jag modular kontakter för anslutning mellan olika apparater 2- eller 4- edare... snabba och smidiga att ansluta, men de PCB-kontakter som säljs är onödigt klumpiga (breda, höga) , det finns ju betydligt smidigare (har jag sett i modem t.ex.) men var köper jag dem?

2) ström

för anslutning till batterier, effektuttag, motor mm... dels "måttliga" strömmar (kanske upp till 5-10A) och dels kontakter för stora strömmar (10A - 100A)

Har funderat på mate-n-look men de verkar dyra, och kan man använda dem utan krimptång för 3000 kr? . Det finns också lite kraftigare stiftlister med 5 mm delning tror jag (typ sådana som sitter på datorn moderkort till nätdelen) - finns det att köpa sådana till vettiga priser? Och motsvarande för kabel? Finns det andra förslag?

gärna med referens till butik / ordernummer eller liknande uppskattas eftersom det verkar vara en djungel där ute ...
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

4.8 eller 6.3mm faston är väl rätt trevliga för högre strömmar, men jag är också lite nyfiken på vad det finns för bra alternativ för signal och sånt. Nåt som inte kräver specialverktyg för 1000-tals kronor för att sätta fast kabel...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

signal, bnc,sma

kraft, bult, från m3 mässingsskruv genom kortet och fastlödd, till så grovt man nu behöver ha det, vingmutter som snabbskruvande :lol:

halvstora strömmar går bra med flatstiftskontakter lödda på kortet
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Blir det starka lödningar med vanligt lödtenn på mässing?

Jag funderar mer på kontakter för små strömmar, koppla ihop olika kort med varandra och att koppla ihop kort med panelkomponenter och anslutningar på en låda. Typ flatkabel mellan kort skulle vara perfekt men vad finns det som inte kräver dyra verktyg?

Visst borde det gå att pressa såna här vanliga IDC-kontakter för flatkabel i ett skruvstäd?
https://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl ... k=5299.htm

Den här varianten med slitskontaktering borde väl gå att använda också? Det borde väl inte vara så svårt att trycka ledningarna på plats utan den där plastpinnen för 300 kr...
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 147010.htm

eller kanske dessa:
http://www.elfa.se/elfa-bin/setpage.pl? ... 021711.htm
Matte

Inlägg av Matte »

Jag brukar köra med dessa Molex don för intern anslutning. Finns med färdig crimpta kablar.

De är inte billiga men det blir snyggt :-)
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

kimmen skrev:Visst borde det gå att pressa såna här vanliga IDC-kontakter för flatkabel i ett skruvstäd?
Går alldeles utmärkt, gjorde två 40-poliga med den metoden så sent som igår :)
kimmen skrev: Den här varianten med slitskontaktering borde väl gå att använda också? Det borde väl inte vara så svårt att trycka ledningarna på plats utan den där plastpinnen för 300 kr...

De där kan vara lite svåra tyvärr... lätt att man pressar isär knivarna som skär igenom isoleringen och skapar kontakt om man kör med t.ex. en skruvmejsel. Syns knappt med ögat men du får ingen kontakt (eller ännu värre glappkontakt...). Plus att om du sabbar en anslutning måste hela kontakten bytas. Personligen skulle jag hellre köpa en crimptång (inte på elfa), det är sjukt smidigt att ha när man gör kablage! :)
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

det har aldrig varit problem med lödda skruvar på laminat, fäster mycket bra på mässing, till och med järnbultar funkar bra om man slipar av zinken och förtennar innan

funkar bra att klämma i skruvstäd, har gjort det många gånger

det där med signalkontakter är väl lite beroende på viken sorts signaler man har?

en annan sak jag gillar är skruvplintar, och dsubkontakter med
numera så annvänder jag tele och nätverkskontakter , billigt och funtionabelt
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Många bra förslag här. :)

Småkontakterna jag tänkte mig är i still med de där Molex KK som jag länkade till, men det var ju det där med crimpverktyg. :)

"Personligen skulle jag hellre köpa en crimptång (inte på elfa), det är sjukt smidigt att ha när man gör kablage!"
Har du nåt tips på var man kan hitta detta? :) Vilken kontakttyp ska man satsa på då? Kollar man på ELFA så har ju varje kontakttyp en egen tång för typ 3000 :O
Användarvisningsbild
RasmusB

Inlägg av RasmusB »

Har för mig att jag sett ett "startkit" på Conrad tidigare, i stil med det här:

http://www.lynxmotion.com/Product.aspx? ... egoryID=44

Går ju att beställa från lynxmotion också, men jag tror att det blir dyrare... dock är allt billigare än elfa! :) De crimptänger jag använt klarar av de allra flesta crimpelement i samma storlek.
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Det där såg trevligt ut det där!

Såg just detta i kjellkatalogen när jag satt på dass:
http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,280500000

Men de verkar höjt priset rejält från vad som stod i katalogen
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

"kjell-kontakterna" är ju fina grejer, fast de börjar bli för dyra, och jag gillar inte att det inte finns längre kablar till (20 cm kabel räcker kanske till vissa projekt, men jag vill kunna ha längre kablar... och då funkar ju inte dessa tyvärr)

Jag har en del projekt på gång med "multiprocessorkommunikation" och har fastnat för modular 6/4 - jättesmidigt, och på slavprocessorkorten sätter jag då en dubbel vinklad PCB-kontakt RJ12 som då kan anslutas med 2,4 eller 6-polig kabel beroende på vad jag vill överföra. De två kontakterna parallellkopplar jag på kortet så att bussen kan gå vidare till nästa processor.

Om man vill ha väldigt billiga signalkontakter så finns det ju
Kort-kabel set 2.54mm
- för 49 kr får man ett set 5-poliga kontkater om 25 st hanar PCB och 25 st honor crimp inklusive hylsor. 25 st 2-poliga för 19 kr. (priser inkl moms). Jävligt jobbiga att löda / krimpa på kabel utan specialtång, men det går, och de har ett lite billigt utförande, men de har fästhakar, så att kontakten sitter fast på kortet när man anslutit den (går att dra loss). (de vita kontakterna på bilden, vid sidan om en enkel 6/4 modularkontakt PCB från kjell)

Bild
Användarvisningsbild
kimmen

Inlägg av kimmen »

Såg just att Svebry också har de där kjell-kontakterna till lite bättre pris (alltså såna med 20cm kabel), gå in på Kontakter/Kretskortskontakter

http://svebry.se/products.php
Användarvisningsbild
StaXico
EF Sponsor

Inlägg av StaXico »

Själv använder jag modularkontakter som RS232-gränssnitt i mina projekt.
Jag har en 4-pols kontakt med GND, Rx, Tx samt en +5V för matning till MAX232an som jag satt på den kabel som jag kopplar in.

Köpte nyligen 20st 4-pols telekontakter, RJ11 från eBay.
Bild
Blev ca 3,5:- st inkl. frakt

Handlade här:
http://stores.ebay.com/Ananiah-Electronics

/StaXico
xxargs

Inlägg av xxargs »

kimmen skrev:Många bra förslag här. :)

"Personligen skulle jag hellre köpa en crimptång (inte på elfa), det är sjukt smidigt att ha när man gör kablage!"
Har du nåt tips på var man kan hitta detta? :) Vilken kontakttyp ska man satsa på då? Kollar man på ELFA så har ju varje kontakttyp en egen tång för typ 3000 :O

Elfa 80-485-63 så kan du ta det mesta i krimpväg av i stort sett alla fabrikat, visst du får själv prova ut och hålla reda på storleken av isolerkrimp och ledarkrimp - men flexibiliteten gör också att man kan ta 'allt'

En universaltång som jag har använt i många år.

man kan inte köpa en tång @ 1000:- för varje kontakttyp när man håller på med hobby - men den här är relativt prisvärd även för att köpas på elfa.
Skriv svar