Sändare av elektromagnetiska vågor (20-20000hz)
-
sausageboy
Sändare av elektromagnetiska vågor (20-20000hz)
Hej på er allihopa, jag hoppas jag ska kunna ställa min fråga utan att bli allt för långranding. Det hela började med att jag satt framför min dator, när högtalarna plötsligt började göra några slags hackiga, pipiga ljud. Som många säkert känner till berodde ljuden på att min mobiltelefon pratade med omgivningen medhelst elektromagnetiska vågor. "AHA!" tänkte jag, "vad roligt det vore om man kunde få alla högtalare i närheten att spela vilka ljud man vill!"
Jag researchade lite, och kom fram till att ljudet i högtalarna kommer av att de högfrekventa vågorna i mobilsignalen på något sätt blöder över till de hörbara frekvenserna. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde bekräfta eller dementera det här.
Nu är jag alltså på jakt efter en krets som kan skapa de här vågorna direkt. Någon som har nån aning om vilka sökord man skulle kunna använda, alternativt vad man skulle behöva ändra i en vanlig FM-sändare?
Tack på förhand
Andreas
Jag researchade lite, och kom fram till att ljudet i högtalarna kommer av att de högfrekventa vågorna i mobilsignalen på något sätt blöder över till de hörbara frekvenserna. Jag skulle vara mycket tacksam om någon kunde bekräfta eller dementera det här.
Nu är jag alltså på jakt efter en krets som kan skapa de här vågorna direkt. Någon som har nån aning om vilka sökord man skulle kunna använda, alternativt vad man skulle behöva ändra i en vanlig FM-sändare?
Tack på förhand
Andreas
Du behöver antagligen alstra ett pulståg med spikar i mycket hög frekvens, dvs. i GHz området. (precis som din mobiltelefon gör). Sedan måste du modulera detta på något vis med den signal du vill höra, och skicka ut denna signal. Men jag antar att det är förbjudet att alstra sådana vågor eftersom det kan störa radiomottagning mm... Även om det skulle finnas kretsar för ändamålet så är det ganska avancerat att bygga något sådant, då placering och utförande på kringkomponenterna är mycket känsligt (det räcker att en bana på kretskortet är 0.5 mm för kort / lång så dämpas eller förvrängs signalen)
Dessutom skulle enheten klassas som störsändare vilket det ju är, detta kan bli mycket dyrt om den kan hindra folk att ringa 112, dels i form av böta av kännbar storlek men även fängelse då det räknas som allmänfarligt.
Så mitt tips: strunta i det, det är besvärligt (= oftast dyrt), tveksam funktion och väldigt olagligt.
Så mitt tips: strunta i det, det är besvärligt (= oftast dyrt), tveksam funktion och väldigt olagligt.
Kan förtydliga det som peter555 sa.
Det är altså INTE så att signalen går direkt in i högtalaren och du hör den. Signalen går in i lågnivådelen (LF) i förstärkaren och förstärks upp först. Stänger du av förstärkaren kommer det bli helt knäpptyst i högtalaren. Har personen en vettig stereo kommer det inte heller att fungera.
Så den här iden är nog tyvärr bara att ge upp. Däremot så finns det ju folk som bygger små FM-sändare för att sända radio på valfri frekvens, men det är ju också *host* olagligt, så det ska du självklart inte göra
Det är altså INTE så att signalen går direkt in i högtalaren och du hör den. Signalen går in i lågnivådelen (LF) i förstärkaren och förstärks upp först. Stänger du av förstärkaren kommer det bli helt knäpptyst i högtalaren. Har personen en vettig stereo kommer det inte heller att fungera.
Så den här iden är nog tyvärr bara att ge upp. Däremot så finns det ju folk som bygger små FM-sändare för att sända radio på valfri frekvens, men det är ju också *host* olagligt, så det ska du självklart inte göra
jag byggde en gång i tiden (jag var väl 13 år) en störsändare av en gnistinduktor. Det var en rejäl induktor och ett fett gnistgap och ett 4.5 volts batteri - jag lyckades störa ut grannens FM-radio på 100 meters avstånd. Det var mer uppskattat när jag hade byggt min HF65 (FM-sändare). Grannarna minns än idag våra tokiga reklaminslag i radion! Den sände ca 3 km.
Jag har också bränt upp en förstärkare på 2 meters avstånd med en störsändare en gång... tror det var av typen gnistinduktor.
Jag har också bränt upp en förstärkare på 2 meters avstånd med en störsändare en gång... tror det var av typen gnistinduktor.
-
sausageboy