Switchtid på M5201A?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
tubis

Switchtid på M5201A?

Inlägg av tubis »

Vet någon hur lång switchtid det är på den switchande dubbla opstärkaren M5201A. Hittar det inte i databladet men någon som förstår sig på den interna uppbyggnaden kanske kan lista ut det.
Länk till datablad: javascript:semiconductor('electronics','897','MITSUBISHI','M5201AFP','device'); :oops:
peter555

Inlägg av peter555 »

Med tanke på att de har 10k och 33u i de flesta applikationerna så är den antagligen inte avsedd att switchas alltför snabbt.
tubis

Inlägg av tubis »

Det jag skulle vilja veta är hur snabb den är utan några delaykretsar i form av rc. Jag ska kombinera den med vactrols optokopplare och behöver veta tidskonstanterna. Vactrolsen finns ju utmärkt angivet i databladet. :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Inte för att jag förstår vad det har med optokopplarna att göra.
Vad är det du ska göra ? Är inte det där en urgammal krets ?
tubis

Inlägg av tubis »

Det är så här att den sitter i en gammal Marshall rörförstärkare till gitarr.
Den byter mellan två olika volymer.
Förstärkaren har bara en kanal från början, en distad.
Jag byggde till en extra ren kanal genom att sänka signalnivån med optokopplare som jag växklar mellan. Jag tänkte jag skulle behålla chippet för att växla volymerna som då blir till respektive signal. Det verkar bli lite problem för att volymväxling sker tidigare än kanalbytet tror jag. Det blir ett jädra oväsen när jag byter till den rena kanalen.
Skulle behöva ändra tidskonstanterna på allt för att få det tyst vid bytet.
Får jag inte till det sätter jag optokopplare istället för chippet men jag tänkte att det på nått sätt skulle gå att behålla det för att slippa bygga så mycket nytt. Och så har vi ju kostnaden för två vactrols till.
Som chippet är monterat nu finns det ingen fördröjningskrets alls vilket jag såg igårkväll att det finns i nyare Marshallstärkare.
Ska man anta att chippet är otroligt snabbt?
Opptokopplarna har påslag 2.5ms och frånslag 35ms.
Chippet handlar väl om us då kanske vad vet jag, eller ns
Jag får väll testa mig fram helt enkelt.

Inte för att vara ohövlig peter555 men har du svaret på min fråga?
Jag är inte intresserad av att göra en nån fullständigare utlägg än den jag gjorde nu varför jag använder kretsen. Det kan jag ta i en annan tråd om jag inte får ihop det. Vill bara helt kort och gott veta chippets snabbhet när det gäller växlingen och ingentin annat här :)
peter555

Inlägg av peter555 »

Nej, jag har inte svaret på din fråga och antagligen inte någon annan heller eftersom det inte finns tillräckligt med information för att kunna bedöma det. Om du tittar på kurvan som visar störningen vid switchningen som funktion av switchtiden så ser du att störningen minimeras vid en viss fördröjning, i storleksordningen några ms. Ett annat problem som kan ge upphov till störningar är om DC-nivåerna är olika mellan kanalerna.

När du ställer en underlig fråga så är det en fördel att ge en beskrivning på vad du tänkt göra så är det lättare att bedöma om det går eller inte.
tubis

Inlägg av tubis »

Peter555
Vad som var underligt med att fråga hur snabbt en krets switchar kan jag inte förstå.

Det var en väldigt rak fråga.

Jag ville inte veta något om hur man kopplar den på bästa sätt utan enbart tiden för den interna switchningen

. Om du ser på många andra saker som switchar som tex logiska kretsar och dylik så står hastigheten angivet.

Vad som skulle vara konstigare att veta detta om denna krets förstår jag inte. Hastigheten på saker är väll rätt väsentligt. Se tex slew rate.

Tycker du förolämpar mig genom att säga att detta var en underlig fråga.

Tror säker någon därute förstår hur snabb ett sådant chip är.

Eftersom du inte besitter den kunskapen förstår jag inte varför du är inne och kladdar i denna tråden överhuvudtaget.

Är du intressserad av vad jag gör får du gärna fråga mig men förolämpa mig inte när du själv inte besitter kunskapen.
tubis

Inlägg av tubis »

Kan tillägga att jag redan testat att fördröja switchningen med resultatet att det bra väsnas när jag switchar tillbaks istället. Drar slutsatsen att kretsen är för snabb för mina optokopplare som är väldigt långsamma när det gäller sånt här, det föranledde min fråga i första hand.
Original var förstärkaren helt tyst när man switchade med chippet.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

I DATABLADET på sida 5 anges det störningens nivå baserat på olika delays. Av kurvan på sid 6 framgår det att man kan sänka nivån lite men inte få det att försvinna.

Detta torde alltså vara ett DC-relaterat problem.
tubis

Inlägg av tubis »

Okej, eftersom grundfrågan inte blir besvarad utan frågor som jag ej ställt så får jag väll spinna vidare på det.

Nej, det är signalbaserat. När jag har signalerna från dom två preampkanalerna på samma nivå eller helt tyst så uppstår inte problemet. Jag kan alltså switcha helt ljudlöst så länge det inte kommer någon signal eller när signalerna är lika stora.

När jag däremot vrider på signalen på den ena och bara den ena kanalen så verkar det som om antingen så ogillar chippet att switcha olika nivåer eller så switchar det snabbare än kanalerna som ju switchas med optokopplare så den större signalen ligger kvar och ger en volymchock på nått konstigt sätt. Jag kommer inte riktigt ihåg hur det tedde sig när jag rattade på de olika potarna. Nu är det lite särplockat så jag kan inte testa igen just nu.

Det jag inte riktigt förstår är varför fenomenet uppstår när jag switchar till den ena opampen och inte till den andra.

Så här ter det sig. När jag har på den distorterade gitarrkanalen som har högre signalnivå pga av distortionen och byter till den rena samtidigt som jag drar ett accord på gitarren blir det typ ett chablaaaam.
När jag byter från den rena till den distade, knäpp tyst.

Låser jag chippet i ett läge finns inte problemet så det är inte mina optokopplare.
Vet inte om missljudet fanns från början för jag testade aldrig.
Funderar på att återställa original snabbt och se om det låter då så jag inte lägger ner tid i onödan.

Annars hade jag tänkt att labba med tiderna för till och frånslag för både chippet och optokopplarna för att försöka få oljudet att blockeras.

Därav min ursprungliga fråga.

Annars sätter jag optokopplare istället för chippet för det har alltid funkat prima för mig förr.
peter555

Inlägg av peter555 »

Jag hävdar fortfarande att det är en underlig fråga.

Anledningen till att tiden inte är specad är att switchtiden saknar betydelse för de tillämpningar kretsen är tänkt att användas till.

Jag tycker du bör läsa på lite om vilka parametrar som är väsentliga i olika sammanhang.
tubis

Inlägg av tubis »

Peter555
Klart som korvspad att switchtiden har betydelse om man ska kombinera den med andra saker som ska switcha.
Fattar inte varför du beter dig sådär.
Varför ska jag läsa på vad den ska användas till?
Den sitter monterad från fabrik av Marshall Amps.
Jag bara modifierar en fabrikstillverkat gitarrförstärkare och tänkte att jag skulle kunna behålla den som switch istället för att använda två optokopplare till utöver dom jag redan installerat.
Dom är inte de billigaste.
Tycker du ska läsa på lite att kanalbytespoppar och annat oväsen är ett stort problem i gitarrförstärkare där man förstärker signalen till klippning i flera rörsteg.
Med optokopplare går det dock att få tyst växling trots detta.
Jag ber dig Peter555 att inte kladda i mina trådar mer eftersom du bara är ute för att förlöljiga, vara besserwisser och bråka och påstå att man ställer underliga frågor.
Mina optosar har en on-tid på 2.5ms, om nu M5201A har en switchtid på 1us......... :shock:
Tycker inte du Peter555 att det är befogat att vilja veta detta om man ska kombinera dessa till samma switchkrets. :evil:
tubis

Inlägg av tubis »

Tetade nu stärkaren igen. Själva switchpoppet som är beskrivet i databladet hör som ett litet piipp vid vrålhög volym.
Efter vridande på preampgain rattar och mastervolymerna som chippet byter är det uppenbart att oväsenet kommer av att mastervolymerna byter långt innan optokopplarna byter kanal. Det är i det oväsenheten härstammar.
Men switchtiden spelar väl ingen roll eller hur var det nu peter555
I vilket fall som helst orkar jag inte meka med det chippet mer utan slänger dit optokopplare istället som byter exakt samtidigt som mina andra eftersom jag lägger dioderna i serie.
Väldigt intressant dock hur man alltid får en massa missledande info av folk utan kunskap som alltid påstår att en annan behöver läsa på mer. Vet inte hur många ggr jag råkat ut för detta på olika forum. :evil:
peter555

Inlägg av peter555 »

Som du beter dig har du antagligen blivit utkastad från många forum...
tubis

Inlägg av tubis »

Peter555Jag har aldrig blivit utkastas från något. Tar däremot illa vid mig när någon säger att jag ställer underliga frågor och att jag behöver läsa på.
Skriv svar