Förslag på en transistorförstärkare

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
heretic16

Förslag på en transistorförstärkare

Inlägg av heretic16 »

Hej, vet ni ett bra kopplingsschema på en förstärkare som är enkel att bygga. Det ska vara en transistorförstärkare med en eller två transistorer på 1 W. Jag har sökt på google efter easy basic transistor amplifier men då kommer det bara upp avancerade förstärakre som jag fattar inget av :P
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Hej!

Jag har hållit på lite med sånt, här är en som fungerar, allt annat än optimalt, men den är enkel! :)

http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/com ... ifier.html
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Vad är det du skall förstärka?

Musik eller tal?
Analog signal från sensor?

Titta på t.ex. Common emitter, common collector, Class A, Class AB
heretic16

Inlägg av heretic16 »

En liten FM radio. Här är schemat
Bild
Exige skrev:Hej!

Jag har hållit på lite med sånt, här är en som fungerar, allt annat än optimalt, men den är enkel! :)

http://sci-toys.com/scitoys/scitoys/com ... ifier.html
Precis en sådan förstärkare är perfekt. tack + 1 W :P
Föresten vet du vart man kan köpa komponenter typ som virdkondensator , motstånd, 1 W speaker, 18pf kondensator , germanuimdiod och massa olika komponenter billigt.
Användarvisningsbild
Exige

Inlägg av Exige »

Roligt att länken passade, hade ju inte så mycket att gå på, som MicaelKarlsson antydde. :)

Att köpa sådana komponenter billigt är nog nästan att glömma tyvärr, i alla fall efter mina erfarenheter. Ska man köpa billigt är det lite "större" volymer som gäller, och sedan ta saker från ens egna lilla lager.

Billigast är ju om du bor nära något företag som säljer elektronikkomponenter så du i alla fall slipper frakten.
Användarvisningsbild
MicaelKarlsson
Kontakt:

Inlägg av MicaelKarlsson »

Testa Belganet Dataelektronik eller Software Crew AB

Massor av komponenter finns ju på Elfa men billiga är de inte. Men utbudet och leverans är riktigt bra!

Exige: Antydde, den var diplomatisk!! :D
heretic16

Inlägg av heretic16 »

tror ni att man kan slackta en gammal radio och ta komponenter från den?
Annars så har jag en liten microkrets som heter TDA7000 som sitter på ett litet kort med komponenter. Fungerar en hemmagjord radio med en hemmagjord spole lika bra som en radio som har bara ett microchip och en vridkondensator? så här ser radion ut. Men jag vill göra om så att jag kan koppla in en vridkondensator och en högtalare som är på 1 W
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Marta »

IC'n kommer att fungera enormt mycket bättre, Du kommer troligen till och med att kunna höra något från den radion.

Kretsen för mottagaren är ju en AM-detektor, en "kristallmottagare", men den kanske fungerar för FM också med flankdetektering. Känsligheten blir garanterat ytterst låg, men bor Du riktigt nära Jägers så kanske det hörs något i varje fall.

Förstärkaren med 1 transistor är mera en skoldemonstration än något användbart. Viloströmmen genom högtalaren kommer att äta batterier i en förfärande takt. Det lär för övrigt inte kommaut 1W från den för den delen hellre.

Du behöver inte en 1W förstärkare bara för att det står 1W på högtalaren. Det betyder bara att m Du påför större effekt så säger det tjoff. Några tiotal mW räcker alldeles utmärkt för att det skall höras.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Kopplingsschemat för "radion" kommer inte att ge någon större utdelning då det knappt finns kvar några AMmodulerade stationer att lyssna på.

Satsa på 7000 kretsen och en lite integrerad förstärkare av typen TDA 7052 eller LM380 Eller TDA 2000 serien.

Protte
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Protte,du brukar ju alltid ge mycket vettiga och riktiga svar,men varför skriver du att det knappt finns några AM-stationer att lyssna på?Finns ju massor fortfarande.T.o.m på långvågen räknade jag härom dan till elva olika sändare mottagna på en Linnet&Laursen transistorradio.Mellanvåg många ggr fler.På vissa frekvenser har man tillåtit ända upp till tre olika sändare.Däremot måste man ju lära sig vad årstider och klockslag och väderlek och olika mottagare innebär för AM-mottagning.
Betr LF-kretsen så kan man ju ta nästan vad som helst,men den mest universella tycker jag är LM386.Enkel,fungerar och passar till det mesta.
http://web.mit.edu/6.s28/www/schematics/lm386.htm
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jodå, jag har hållit på med DXning men det var länge sedan, kul att höra att det finns kvar något på AM banden men man kan undra vem som lyssnar på 3,5 kHz bandbredd och knaster och sprak?

Jag TRODDE att AM hade gett upp då det finns internetradio mm.

Protte
Skriv svar