USB-port som dödar?
USB-port som dödar?
En kollegas, sons, PC har bränt två MP3-spelare på raken. Finns det månne någon möjlighet att USB-porten kan leverera sådan spänning att man bränner en MP3-spelare? Hur kan man i så fall kolla detta?
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
USB2 highspeed devicer gör det ofta. Bara att tejpa för de kassa portarna och sätta i ett nytt pci-usb2 kort i datorn. Det brukar inte vara spänningen som sådan som dödar, utan att det bli rfel på bias och detta bränner sönder devicerna som man kopplar in, men nya portar är billiga så ingen fara. Kom bara ihåg att USB-2 highspeeed är f-n så mycket ESD känsligare än gamla vanliga 1,1 Fulspeed.
- bengt-re
- EF Sponsor
- Kontakt:
JO, men visst. USB är en skitstandard, men ändå det bästa vi har. Le och se glad ut bara....
Devicer som slutat att kommunicera kan mycket väl gå på garanti, men har man prylar man ä'r rädd om så låt dem stå alltid inkoplade till samma port så sjunker risken till en mycket låg nivå. Pluggar man i och ur ofta och många olika saker så GÅR portarna sönder förr eller senare. På jobbet så sliter vi ut våra USB-portar och efter ett drygt år så brukar det vara slut på hela portar på kontorsdatorn. Lösningen jag kör där idag är att använad en usb-hub och när denna börjar bli ledsen så slänger man och köper en ny hubb istället då detta är enklare och billigare än att byta portar och eller dator.....
Så dålig är den väl inte... Jag har aldrig sett en trasig usb-kontakt.
Jag har kopplat i och ur skrivare och minnen och programmerare många gånger. Det har gått bra.
Jag brukar ofta ta i datorn med handen när jag sätter i nånting, så att jag inte är statisk.
Om man inte gör det så kan det ju bli små blixtar, och då kan ju allt möjligt gå sönder. Det är inte bara usb som kan det.
Jag har alltid datorn i ett jordat vägguttag också, men jag har även använt bärbara datorer, och dom är ju inte jordade. Det gick bra, det med.
Men det där med bias får gärna nån förklara.