Kontrollera 3D glasögon
Kontrollera 3D glasögon
Har ett par sånna där 3D glasögon som följde med vissa grafikkort för några år sedan. Är ett par ASUS VR-100 verkar det som. Nu skulle jag vilja veta hur man kontrollerar glasen i dessa. Har en idé om att bygga en egen varvtalsmätare till RC-helikoptern.
Typ denna: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=73354 , fast lite snyggare och smidigare....
Någon som har en aning om hur glasögonen fungerar ?
/Henrik
Typ denna: http://www.helifreak.com/showthread.php?t=73354 , fast lite snyggare och smidigare....
Någon som har en aning om hur glasögonen fungerar ?
/Henrik
Hmmm... har ett par liknande liggandes och fick av en händelse tag i ett passande grafikkort också efter ett par år. Om jag inte är helt bortom all glömskhet så är det ganska enkla medel man kör med. Man lägger på en spänning på ena glaset som då blir mörkt. Varje glas är i stort sett en LCD vars enda funktion är att stänga ute inkommande ljus på given signal.
Hur man sen fick 3D funktionen vet jag inte, har inte hunnit prova ännu.
Antingen var det genom traditionella röd/gröna filter eller om man helt enkelt skapade djupeffekt genom att zooma bilden in/ut växelvis. Det där kan säkert någon bättre. Iaf. så styr man LCD delarna med spänningar. Du har troligtvis en 3.5mm stereopropp i änden på kabeln från brillorna. Det borde finnas en "pinout " någonstans på nätet. Krävs nog inte några höga spänningar 0,5v eller nåt sånt. Kommer jag över någon mer info. så droppar jag den här.
Hur man sen fick 3D funktionen vet jag inte, har inte hunnit prova ännu.
Antingen var det genom traditionella röd/gröna filter eller om man helt enkelt skapade djupeffekt genom att zooma bilden in/ut växelvis. Det där kan säkert någon bättre. Iaf. så styr man LCD delarna med spänningar. Du har troligtvis en 3.5mm stereopropp i änden på kabeln från brillorna. Det borde finnas en "pinout " någonstans på nätet. Krävs nog inte några höga spänningar 0,5v eller nåt sånt. Kommer jag över någon mer info. så droppar jag den här.
Kan meddela att det var så enkelt som att lägga på en DC spänning på 10-12V så blev fönstren svarta, genomskinliga igen vid 0V. Jepp, en 3,5mm stereoplugg sitter påsladden. Inga problem att köra frekvenser uppåt 100Hz verkar det som, vilket räcker mer än väl för min applikation. Enda kruxet var bara att jag bara kommer ha tillgång till typ 6V, men det löstes med en enkel bootstrapkrets. Nu äre bara lite caddande och programering kvar. Kommer se rätt lustigt att sätta på sig glasögonen ute på fältet 
/Henrik
/Henrik
Tänkte bygga en coolare variant av denna : http://www.helikraft.com/Model+Avionics ... meter.html
Så tänkte jag att man via ett menysystem skulle kunna ställa in:
* Antal blad
* Öppningsvinkel på shutter
* Utgångsrpm för att snabbt hitta rätt vid uppstart
* Övrigt, kom gärna med förslag
Och via knappar öka/minska frekvensen på glasen för att hitta nuvarande rpm på rotordisken. Så finns ju möjligheten att ha en frekvens på ena glaset fast (målrpm) och sedan ställer man ett "flytande" på andra glaset.
Tänkte bygga in elektroniken i en så liten handhållen låda som möjligt med 2*16 teckens display och några knappar, uttag för glasögonen och batterifack.
/Henrik
Så tänkte jag att man via ett menysystem skulle kunna ställa in:
* Antal blad
* Öppningsvinkel på shutter
* Utgångsrpm för att snabbt hitta rätt vid uppstart
* Övrigt, kom gärna med förslag
Och via knappar öka/minska frekvensen på glasen för att hitta nuvarande rpm på rotordisken. Så finns ju möjligheten att ha en frekvens på ena glaset fast (målrpm) och sedan ställer man ett "flytande" på andra glaset.
Tänkte bygga in elektroniken i en så liten handhållen låda som möjligt med 2*16 teckens display och några knappar, uttag för glasögonen och batterifack.
/Henrik
Smart! 
Du får ta det steget längre. Montera en kamera bakom 3D-brillorna och låt datorn avgöra när de står stilla.
Men skulle det inte vara smidigare att montera någon form av sensor med trådlås överföring som mäter direkt på bladen? Fast det fungerar ju förståss bara på helikoptrar där man monterat detta, blir ju svårt att mäta på någon annan.
Smart ide att använda dom för att "mäta". borde ju gå att bygga något liknande för att kolla tändningen på bilen?
Du får ta det steget längre. Montera en kamera bakom 3D-brillorna och låt datorn avgöra när de står stilla.
Men skulle det inte vara smidigare att montera någon form av sensor med trådlås överföring som mäter direkt på bladen? Fast det fungerar ju förståss bara på helikoptrar där man monterat detta, blir ju svårt att mäta på någon annan.
Smart ide att använda dom för att "mäta". borde ju gå att bygga något liknande för att kolla tändningen på bilen?
Hehe, ja kameraidén har flugit genom skallen, men jag har inte den kunskapen om signalbehandling som krävs för det så det ligger på is än så länge 
Ja sensor direkt på helikoptern med RF vore rätt enkelt, har redan magneter på fläkten monterad till den ombordmonterade governorn (varvtalsstyrning), men som sagt, då fungerar det bara på helikoptrar som man mekar i. Svårt att tacha någon annans helikopter.
Funkar säkert utmärkt att kolla tändningen, samma princip ju med stroboskop.
En annan användbar sak att ha brillorna till är reglerbara solglasögon
Nästan iaf 
Ja sensor direkt på helikoptern med RF vore rätt enkelt, har redan magneter på fläkten monterad till den ombordmonterade governorn (varvtalsstyrning), men som sagt, då fungerar det bara på helikoptrar som man mekar i. Svårt att tacha någon annans helikopter.
Funkar säkert utmärkt att kolla tändningen, samma princip ju med stroboskop.
En annan användbar sak att ha brillorna till är reglerbara solglasögon