Frågan ställs i videon.
http://s136.photobucket.com/albums/q163 ... emotor.flv
Motor ändrar hastighet
pratar man om moment eller varvtal när man pratar om 0-100% ?
om det är shuntkopplat så kan motorn aldrig stanna till stillastående utan snurra som lägst några hundra till tusen varv per minut när det är full magnetism i fältlindningen.
om det handlar om varvtal och variabel moment med stillastående läge så är det förmodligen variabel serieresistor (eller induktans om det är växelström) med rotorströmmen.
ändra rotationsriktning gör man enkelt med att växla polaritet på fältlindningarna eller rotorströmmen (men inte samtidigt)
om det är shuntkopplat så kan motorn aldrig stanna till stillastående utan snurra som lägst några hundra till tusen varv per minut när det är full magnetism i fältlindningen.
om det handlar om varvtal och variabel moment med stillastående läge så är det förmodligen variabel serieresistor (eller induktans om det är växelström) med rotorströmmen.
ändra rotationsriktning gör man enkelt med att växla polaritet på fältlindningarna eller rotorströmmen (men inte samtidigt)
Fältlindningen konstantmatades med 200 eller 230VDC i maskinen och spänningen till rotorn styrdes från 0-230VDC från fotpedalen via en linjär hastighetskontroll, basplattan blir varm, ca 40-50 grader när man har lindat ett tag.
Backningen sköttes av en kontaktor polvände rotormatningen, en andra kontaktor skötte bromsningen, som kortslöt rotorlindningen.
Jag testade detta igår: http://s136.photobucket.com/albums/q163 ... rbrake.flv
Backningen sköttes av en kontaktor polvände rotormatningen, en andra kontaktor skötte bromsningen, som kortslöt rotorlindningen.
Jag testade detta igår: http://s136.photobucket.com/albums/q163 ... rbrake.flv