Köpa cnc-kit

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Köpa cnc-kit

Inlägg av Anderst »

Jag har funderat på att köpa ett färdigt cnc-kit. Det som verkar tilltalande just nu är
http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... hp?cPath=5 kit 3 eller kit 1. Någon som har koll på om det är värt pengarna? eller om det finns billigare alternativ?, gärna hur ni har gjort och vad det kostat?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om man tittar i specen för dom största (76) motorerna, så är dom på 2,0A och 6,4mH.
2,0A är inte så enormt mycket för att passa till ett 4,2A kontrollerkort, och 6,4mH är ganska högt. I samma dokument kan man se att den nedersta motorn har samma hållmoment, men helt andra värden på resten. Skulle tro att den motorn har bra mycket mera kraft när den väl arbetar. Hållmomentet är föresten ganska orelevant eftersom motorn står stilla, men det finns inte så mycket annat att gå efter tyvärr.

Om man jämför med mina 76-motorer, som är på 2,8A och 3,6mH. Men man får väl lite det man betalar för. :D

Jag hade förövrigt tittat lite på Gecko's nya Mini-G (G250/G251/G540) kontrollerkort först. Iaf om du inte har så brådis att du måste ha dom igår.
(Dom förordar föresten att ha låg induktans i motorn.)

Edit: Priserna på sidan du hänvisar till, är det inkl. moms och frakt?
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Priset är inte inkl moms och frakt, jag frågade tidigare på forumet och dem som handlat sa att moms 17% och frakt 30pund till kommer, så priset landar på strax under 4k.

Jag har svårt att hitta nåt om gecko's produkter du pratar om,
http://www.geckodrive.com/ verkar inte finnas på hemsidan. Någon som vet var jag kan hitta info om dem?

Sen måste jag fråga varför induktansen är så viktig?, kräver mer från mina drivkretsar och strömkälla?
Står på sidan med produkterna: "3 X 1.86 Nm Stepper motors (Low inductance)" så borde vara den men mista induktans i datapappret.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Induktansen sätter i princip gränsen för hur snabbt man kan stega motorn. Ju högre induktans desto snabbare tappar den kraft när man stegar fortare.
Kan tolereras mer om man kan köra drivstegen (chopperversionen dvs) med hög matningsspänning.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Dom geckoprodukter jojje pratar om är en serie nya produkter som inte har kommit ut ännu men kommer ut om ett tag, därmed att jojje säger att dom kanske är värda att titta på om du inte har bråttom.

Dock svårt att säga vad du ska ha om man inte vet vad för storlek på fräs du ska bygga?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Om man jämför med Kit3, som är närmast mina Paket4, så kommer man till denna sidan. Trycker man sen på Datasheet för Kit3, så ser man att 76-motorerna har 2,0A (+ att det verkar som dom är Unipolära). Gå sen in på Stegmotorer och välj "holding torque up to 1.86Nm". Då kan du se värdena i tabellen på denna sidan. Det är inte den motor med lägst induktans som följer med i Kit3, eller hur? Den andra verkar inte finnas alls, hmm...

Här kan du läsa ALLT om dom nya Mini-G från Gecko. Jag har några liggande på mitt bort, och produktionen kommer igång troligast i denna vecka.
Det finns även en tråd här på forumet om det hela.

Det är inte jag som betalar, så köp det du tycker passar dig och dina behov bäst.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Det kordinatbord jag bygger på är inte klart. Så är inte jättebråttom, samtidigt så behöver jag grejerna inom en månad för att det är nu på sommaren jag har tid att bygga.

Det jag bygger på ser ut så här just nu:
http://andert.diinoweb.com/files/Fras/vagn.JPG . Har fått hem kullager igår och trapetsgängad skruv och muttrar idag. Planen är att den ska klara aluminium och en önskad precision är +- 0.5mm. Trapetsstängerna har en diameter på 16mm och stigning 4.

står i spec till motorerna att de ska vara bipolära,

http://www.motioncontrolproducts.co.uk/ ... 808B-1.pdf

Nu kommer riktiga nybörjarfrågan, Om man nu vill ha så låg induktans skulle man inte kunna koppla in dem parrallet då?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

står i spec till motorerna att de ska vara bipolära,
Jo jag läste det, men här ser det ut som motorn har 8 trådar, alltså Unipolära, hmm...
Vad som är rätt märker du när du fått hem dom. :D

Om man nu vill ha så låg induktans skulle man inte kunna koppla in dem parrallet då?
Vad är parrallet?
Om du menar parallellt, så kan man inte koppla en Bipolär motor annat än på ett sätt, MEN en Unipolär kan man göra det med.
Så du tror det är en Unipolär motor du också nu då, hmm... :wink:

Har du förövrigt läst "bibeln" som finns här?
pinussen

Inlägg av pinussen »

Kör på 3 st MSD980 och en PS705, funkar fint nu när H.O. har hjälp mig läsa hur man ska ställa in dom :oops: (Se tråd i mekatronik)

Kör parallellt och bipolärt. Var tvungen att köpa 980:an eftersom mina motorer var på 7.5 V så det behövs uppåt 70V för att få fart på dom. Samtigt kör jag på lägsta ströminställningen (2.8A) så de är lite overkill egentligen.
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Jojje: Nepp hade inte läst den :), tack!!

Jag tänker att vad som menas med serie resp parallellt är att motstående poler på dessa motorer kommer ut i olika kablar alltså blir det 8 kablar (inte 6 som unipolära! eller 4 som tydligen är standard), man kan sedan välja om man vill koppla ihop motstående, dvs köra dem i serie eller koppla in dem parallet.

EDIT: Parallellkoppling se sidan 20 i "bibeln"
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

4 trådar = Bipolärt, resten Unipolärt. Det är bara Unipolära motorer man kan serie eller parallellkoppla. Kallas ibland att man kopplar dom Bipolärt, men motorn är fortfarande Unipolär. Bipolära motorer har ju bara två lindningar, så den kan man inte göra så mycket med.

Ett Bipolärt kontrollerkort kan driva både Bipolära och Unipolära motorer.
(4, 6 och 8 trådar, men inte dom med 5 trådar.)

Ett Unipolärt (billigare, men sämre) kontrollerkort kan bara driva Unipolära (billigare, men sämre) motorer.
(5, 6 och 8 trådar.)

Man kan aldrig få ut lika mycket moment från en Unopolär motor som från en Bipolär. Inte ens om man kopplar den "Bipolärt" (parallellkopplar).

Det är snudd på bara amerikaner som "går på" Unipolära kontroller och motorer. Resten av värden är inte lika dumma. :lol:
pinussen

Inlägg av pinussen »

Hmm.. mina bipolära motorer har 8 trådar och går att koppla seriellt eller parallellt.

http://arceurotrade.co.uk/projects/step ... 57525M.pdf
H.O

Inlägg av H.O »

Motor med 8 trådar får väl anses som det absolut mest flexibla alternativet.

1) Anslut lindningarna i serie och använd "mittutaget" ihop med "ändarna" till ett gammalt unipolärt drivsteg.

2) Anslut lindningarna i serie, isolera "mittutaget" och använd med bipolärt drivsteg. Högre moment vid lägre ström men också högre induktans.

3) Anslut lindningarna parallelt och använd ett bipolärt drivsteg, kräver högre ström än om man har lindningarna i serie för att uppnå samma moment men induktansen blir lägre vilket ger bättre hastighet/moment vid samma spänning.

Alternativ 2 ger dig högst moment/A men lägst RPM/V
Alternativ 3 ger dig lägst moment/A men högst RPM/V

Välj det som passar dig (oftast är det alternativ 3).
Användarvisningsbild
Anderst
Kontakt:

Inlägg av Anderst »

Jojje: Ditt paket som kostar ~~3kkr skulle det klara av att driva min fräs tror du?. Sen vad kostar det att bygga nätdel själv/köpa färdig?
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ingen som vet före man har testat, men eftersom du ska fräsa metall så hade jag nog tittat på lite större motorer, och kontrollerkort som kan drivas med ca 50V.

60STH100A2-504 (5A/0,64Ω/3,1mH) motorerna jag har skulle nog passa pöfect med Gecko's nya Mini-G (50V/3,5A).

Nätdel = i runda tal ca 500:-
Skriv svar