Hittade den här gamla godingen ute i uthuset liggandes i en låda med bildelar. Det ända felet är att den inte visar det jag vill att den ska visa som synes på bilderna.
Den är åt helvete för känslig!!!! Inte kan då min lilla 9V diodjulgran som går i veckor på ett batteri dra 40A. En vanlig resistansmätning mellan anslutningarna gör att den visar 1A. Jag har lite svårt för att tro att den ska visa mA med 8cm långa M6 bultar som anslutningar.
Mer bilder:
Är den sönder eller är det operatören som det är fel på?
En shunt, är det ungefär samma som en givare? Ska den i så fall sitta på de enorma bultarna på baksidan? Blir till att leta mer. Är det kanske någon som kan skaka fram en bild på en tidstypisk så jag vet ungefär vad jag ska leta efter?
En bit metall ska du leta efter, En shunt är ett lågohmig motstånd, till större strömmar kan det vara ganska "biffigt" och 80A är inte så lite ström.
Leta alltså efter en bit platt"järn" med hål som passar och kanske även separata anslutningar.
Edit: Nu när jag ser ordentligt på bilderna tror jag att shunten kan justeras, alltså måste den vara till att klämma runt pinnarna som kommer ut. jag skulle misstänka att det kunde vara på ett sätt som medgav justering, kanske vid att man anslöt ledningarna nära instrumentet och sedan hade en shunt som kunde flyttas till rätt läge.
F.S.V=.1 innebär Full Scale Voltage 100mV vid 80A så det är en späningsmätare du har egentligen.
Shunten du behöver skall vara på 1,25mOhm.
Om du tar två st ELFA 76-384-30 och parallellkopplar så kommer den att visa rätt...
Dvs då 50mV FSV är mera standard så skall du leta efter en på shunt märkt 50mV 40A den är på 1,25mOhm.
Tack för hjälpen.Ska prova att leta efter den annars f[r jag väl köpa en ny.Det vore roligt att f[ ig[ng den igen. Vad betyder LEAD RES.=1,0Ω. Jag antar att den ocks[ har n[got med shunten att göra. Ursäkta mina a med prick ovanp[. Har bara en P II med linux p[ som jag inte begriper ett dugg av att skriva p[ just nu. Ä och Ö g[r bra men inte {.
Nej, vi vet redan resistansen som den skall ha.
Lämplig kabelarea baserat på 80A max är 35mm2.
Om man sen väljer koppar som ledare så blir längden som önskas.
R=p(L/A) där p=0,0172*10^-6 dvs L=0,00125*35^-6/0,0172*10^-6
Då blir längden mellan mätprobarna 2,54m (mätprobarna kan göras av t.ex två st vanliga nålar som sticks in i kabeln, eller som elbåtsfolket gör, tag två st rostfria självgängande plåtskruvar).
Haha!
2.54cm = en tum.
Med tanke på att det är en amerikansk mätare så är det en rolig tillfällighet!
De använder ju fortfarande sitt idiotiska måttsystem...
Edit: Såg att du hade räknat fram det till 2.54 meter...
Uträkningen håller inte! Din shunt blir så kort att den har mer yta än det räknas med i kabelräkningen, av den anledning kan den bli kortare och tunnare.
brukar annvända bitar av rostfri plåt till shuntar man gör dom lite större än man provat sig fram och finjusterar med bågfil eller fil, så kan man få dom vettigt noggranna, fördelen med en plåt är att man har lätt att ansluta och kylningen är bra