Detta har hänt:
jag har testat att processorn fungerar och den går att programmera. Jag har också kollat timingen att klockan stämmer (8 Mhz nedskalat till 1 Mhz till CPU)
Jag har använtdenna info om displayen.
På grund av att jag kommer att ansluta många andra funktioner till processorn så använder jag olika portar för data och RS / E och använder mig av 4-bitars överföring.
Jag har kontrollerat att "rätt" ben på processorn går till "rätt" motsvarande ingång på displayen. Har även noga kontrollerat att matningspänningen är rätt ansluten till displayen enligt datablad. Har också varit noga tt ansluta oanvända ingångar (D0-D3 samt R/W) till GND. Jag har testat programmet både i simulator och testat att koppla bort displayen och köra programmet *långsamt* för att med lysdioder på utgången bekräfta att rätt signaler går fram. Jag kan inte finna något fel. Ändå är displayen stendöd.
Finns det något annat sätt att kolla att inte displayen är trasig?
Går det att köra 4-bitars mode på alla HD44780 kompatibla displayer eller kan det finnas undantag som måste matas med 8 bitar?
Här kommer även en länk till assemblerfilen. (varning : den innehåller mer än "bara" drivrutiner till displayen, dvs. kan vara ganska mycket att läsa, samt kanske inte så grymt bra kommenterad)
BL_MASTER.asm
ritning (jpg)
Så här har jag kopplat upp det hela:
Kod: Markera allt
PB0 IN Key sw2 PC0 UT disp D4 PD0 RXD - line
PB1 IN Key sw1 PC1 UT disp D5 PD1 TXD - line
PB2 UT sound PC2 UT disp D6 PD2 NC
PB3 ISP - MOSI PC3 UT disp D7 PD3 NC
PB4 UT disp RS / ISP PC4 ADC4 matn.sp PD4 NC
PB5 UT disp CLK / ISP PC5 NC PD5 UT line/PC
PB6 XTAL PC6 RESET PD6 UT LED GRÖN
PB7 XTAL PC7 --- PD7 UT LED RÖD
Det enda jag inte har testat i nuläget är att lägga en negativ spänning på Vee (=kontrast). Enligt datablad ska det räcka med positiv. Har en 10K pot mellan 0 och +5V. Kan det verkligen vara så att det inte syns någonting om man inte har negativ spänning på kontrasten?

Det enda som inte finns på bilden är flatkabeln som ska gå mellan processor och display. Om någon undrar varför det är 16 stift istället för 14 på kretskortet så beror det på att de två nedersta ska gå till bakgrunds-LED.
hjälp!