Tjenare!
Jag har suttit å klurat ett tag på hur man skall enklast göra för att loopa ett relä, som i normala fall är draget.
Jag har altså ett relä som ligger med spänning konstant, som jag vill att när spänningen till det bryts, så skall det inte dra igen när spänningen kommer tillbaka.
Det hela handlar om att jag har en magnetkontakt som tyvärr enbart har två trådar (slutet vid magnetkontakt).
För att "invertera" den, så har jag monterat ett relä som jag låter vara draget, och använder NC benen på.
När sedan kontakten bryts, så skall relät "behålla sitt nya tillstånd".
Anledningen till detta är att magnetkontakten sitter på en pinne som sitter på en back. När vildsvinen välter denna backen, så ringer en mobiltelefon upp ett förprogramerat nummer. Problemet är bara att om grisen först stöter till backen, så att reläet bryter kortare än 2 sek, så fungerar inte min "larmklocka".
Uppringningen med mobilen har jag nämligen löst som så att jag har "förlängt" 1:an knappen på mobilen, och när den hålls intryckt i mer än 2 sek, så ringer den upp numret man programerat in på den knappen. "Duttar" bara grisen till backen, så blir det en etta i displayen, och hela processen falierar...
Lång text, för en enkel fråga...
Allt hade varit såå mycket enklare om magnetkontakten varit omvänd. För att loopa ett relä som i vanliga fall är odraget, är ju världens enklaste sak...
Har grundläggande kunskaper i elektronik, men där tar det slut. Så det vore bra om komponenter och liknande inte behövde programmeras eller liknande.
Loop på relä...
Ta ett flerpoligt relä, ta en opåverkad öppen kontakt och lägg den i serie med spolen, parallelt över denna läger du en tryckknapp som är opåverkat öppen.
När du riggar din fälla så trycker du på knappen och reläet drar, när grisen sen duttar till backen lite så kommer reläet släppa och inte dra igen eftersom det inte kan bli en sluten krets utan att trycka på knappen.
När du riggar din fälla så trycker du på knappen och reläet drar, när grisen sen duttar till backen lite så kommer reläet släppa och inte dra igen eftersom det inte kan bli en sluten krets utan att trycka på knappen.
- prototypen