Reglerbar spänning med switchning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Reglerbar spänning med switchning

Inlägg av MadModder »

Jag ska driva några fläktar, och ska då fixa en PWM-signal som styr ett switch-steg som ser ut ungefär såhär:
Bild

Frågan lyder: Spelar det någon roll om jag hackar upp spänningen/strömmen på punkt A eller B ?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

för belastningn gör det ingen skillnad. Men om du har en fläkt med inbyggr hastighetsmätning kan den bråka. skulle tro att den vill ligga på datorns jord.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Bra bra. Mina fläktar jag ska ha har ingen RPM-signal.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

ta då en N-dopad FET eller en bipolär NPN och sätt den på jordsidan. Billigare och enklare att driva.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30155
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jo jag vet :) Jag har nämligen köpt två BUZ11A från elfa (N-kanals mosfet) för de var relativt billiga och hade en rättlåg på-resistans. Jag undrade bara för att på ett schema som en föreslog åt mig, hade switchningen på 12V-ledningen, men en N-kanalsfet ska ju hellst öppna mot jord, precis som vilken NPN-transistor som hellst.

Sen undrar jag om jag direkt från en komparator kan driva MOSFET:en, eller om jag måste ha en småsignaltransistor mellan?
Användarvisningsbild
lord_dubbdäck
Inlägg: 207
Blev medlem: 11 juni 2003, 20:00:18
Ort: Älvkarleby
Kontakt:

Inlägg av lord_dubbdäck »

För att vara på den säkra sidan så kanske du ska ha en buffertransistor. Man vill ladda upp den interna kapactinsen så snabbt som möjligt för att minska stig- och falltiderna, så att man minskar förluster i transistorn. Men detta kanske inte är av största vikt i denna krets. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26575
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Inlägg av danei »

Så trevligt att den som frågar vet vad en transistor är. Har en känsla av att nivån är på väg ner i övrigt.
Användarvisningsbild
strombom
Inlägg: 3305
Blev medlem: 27 maj 2003, 10:50:20
Ort: Västra Götaland
Kontakt:

Inlägg av strombom »

jag försökte driva stegmotorer (2A) från FET transistorer som jag drev direkt från en komparator. Det gick inget vidare, de blev väldigt varma, och gick sönder ganska snabbt pga förluster som lord_dubbdäck nämnde. Så jag tycker du i varje fall ska sätta en liten transistor framför FET:arna...
Skriv svar