250 MHz

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Stefan95

250 MHz

Inlägg av Stefan95 »

kan man höra 250MHz? Kan Man kopla en transistor som genererar 250MHZ till en högtalare och höra ljud?
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Nej. Möjligtvis kommer du höra ett svagt väsande, men det är inget annat än störningar.
Du kan inte höra högre än 20kHz. Ju äldre du blir, ju lägra blir denna gräns. Farsan hör knappt över 7kHz idag.
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

Nej! Man kan i bästa fall höra upp till 20 kHz dvs över en faktor 10000 lägre frekvens.

EDIT: MadModder var snabbare...
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Och till råga på allt kan ingen normal högttalare svänga med 250MHz. Möjligen med en piezoelektrisk transducer skulle det kunna låta sig göra men jag är tveksam, hur som helst skulle det bli snuskigt dyr enhet.

Elektromagneten i en vanlig högttalare skulle helt enkelt fungera som ett avbrott vid den frekvens pga. självinduktionen.
xxargs

Inlägg av xxargs »

Man behöver inte gå så långt som 250 MHz - det är bara att lyssna på en switchad omvandlare - väset/pipet som du hör ligger under 15-20 kHz medans en väldigt stor del av ljudenergin från trafon/drosseln mm. ligger över och kan tex. påverka husdjur mm. utan att vi hör något. Många moderna switchare (tex simpleswitcher) jobbar med både 1 och tom 10 MHz, och ferriterna i drosslarna avger fortfarande ljud, men långt över vad någon levande kan höra. Att det hörbart susar ändå beror på att frekvenserna varierar med last eller moduleras med snabba av och påslag i en takt inom hörbart område.

tjock-TV:ns 15625 Hz pip som i prinsip alla ungar hörde ganska starkt men vuxna inte alltid förstod varför man var irriterad på (dom hörde den inte) kommer från avlänkningsspolarnas ferriter och fungerade alltså som ofrivillig diskanthögtalare... i princip alla järn och ferriter vibrerar när dom är utsatta för starka magnetfältsväxlingar.
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

Undrar om man kan bli av med svängningarna genom spänna fast en drossel ordentligt eller på annat mekansikt sätt dämpa vibrationerna? Finns många pc-aggregat som piper tycker jag.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

I TV:ns linjeavlänkning transformatorer/drosslar brukade vi (jag har jobbat som TV mek) spruta in plastspray och därmed mekaniskt fixera kärnorna, tyst blev det.

Protte
Användarvisningsbild
HåkanO

Inlägg av HåkanO »

Håller ju på med mina kattskrämmor fortfarande och där har jag justerbar frekvens typ 12-25khz. Jag tycker att jag blir påverkad, litet lomhörd även när jag utsätter mig för 20khz som jag alls inte hör. Tror ni det kan vara skadligt för öronen även med ljud som ligger ovanför hörbarhetsgränsen?

Håkan
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Jag tror det påverkar. Det ligger ju såpass nära så det borde ju upphov till någon slags rörelse i örat. Trumhinnan lär ju röra sig, men sen att det innanför har segnat ihop med åren... :D
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> kan man höra 250MHz?

Varför just 250 MHz ?
Varför inte 200 eller 300 MHz ?
Vad är speciellt med just 250 Mhz ?
Varför fråga överhuvudtaget ? Vad är problemet ?
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

sodjan: Du ska då alltid komma och ställa helt omotiverade motfrågor ;-) :D

Min teori är att 250 MHz är samma frekvens som en Porschemotor har som går i 250 km/h, behövs någon närmre förklaring. :lol: (250 är ju elektroniskt begränsat och därför behövs inte ex. 265 MHz (frekvensen är linjär med hastigheten upp till ung. 467 Mhz/Km/h därefter märks en markant dämpning) hursomhelst, frekvenser under 250 MHz är ju inget coola alls så varför bry sig).

Sorry, är så fantastiskt uttråkad på jobbet (Sitter i en "bunker" 6 km utanför Bratislava i Slovakien och tar loggar på en BSC i T-Mobiles GSM-system), det handlar om att klicka på "start" var 60 min. Har ett litet fulhack som kräver att vi plockar loggen direkt från hårdvaran och inte som normalt från remote hemifrån kontoret (de var snåla och köpte inte vårat system för övervakning etc.).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

250 MHz = 250 km/t, vilken underbar analogi.

En Porschemotor gör inga 250 km/t dock kanske den har ett varvtal på 6000 varv per minut vilket skulle motsvara 100Hz. GANSKA långt ifrån 250MHz.

Du måste vara oerhört uttråkad och fullständigt (efter)tankebefriad.

Protte
Användarvisningsbild
AntiZ
Kontakt:

Inlägg av AntiZ »

:wink:

Tillhör den ironiska generationen! :roll:
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"Min teori är att 250 MHz är samma frekvens som en Porschemotor har som går i 250 km/h, behövs någon närmre förklaring."
Vist.. Med en väldigt låg växel och en mycker bra bygd motor, varför inte.. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

trevligt med en motor som inte en "hörs" att den är igång :wink:
Skriv svar