Hej!
Jag är nybörjare innom det mesta med elektronik. Men jag försöker absolut lära mig! Jag har skrivit i denna avdelningen innan och frågat en massa nybörjarfrågor så ni kanske känner igen mig. Frågorna innan har mest handlat som mjukvarubiten, men jag har ju kommit på att om jag överhvudtaget skall koma igång med att lära mig pic-programering spå måste jag ha en programerare.
JA, jag har set wisp:en, och kommer kanske köpa en sådan sen, men jag tänkte försöka få ihop en JDM programmerare.
Jag har inte så mycket komponenter att leka med än, men för att bygga ihop mitt förra lilla projekt så beställde jag lite komponenter från www.bde.se och då passade jag på att köpa lite till en JDM-programerare också.
Nu behöver jag köpa lite mer komponenter eftersom bde inte hadde allt till den. Resten tänkte jag köpa på elektorkit.
Nu undrar jag vad jag behöver ha mer för att exprimentera lite?!... Jag har lysdioder, optokopplare och tryckströmbrytare....
Pullupmotsånd har jag sett att det används... hur många ohm bör dom va på?
Något annat jag bör passa på att beställa???
EDIT: vilka processorer kommer jag att kunna programmera med en JDM programmerare?? Är det bara 16c84 och 12c508?? eller klarar den av någon mordernare processor?? Det é ju smidigt om den klarar av flash-kretsar!!!
EDIT: phu... jag läste här att den klarar av flertalet flashkretsar, så det är ju bra.... Vilken pic bör jag köpa för att kunna exprimenter med så mycket som möjlig men ej villa bort mig bland funktionerna??? Är PIC16F628A det smartaste att börja med?
vad ska jag beställa för komponenter?
Snälla.... spara dig själv en massa problem och svordomar: glöm JDM direkt! Den kan fungera till vissa processorer MEN den är instabil, fungerar inte med USB-serieportar, kan inte köra ICSP (In-Circuit Serial Programming = programmera medan kretsen sitter i kretsloppet) vilket WISP'en klarar alldeles utmärkt.
Fördelen med ICSP är att kan kan låta kretsen sitta och ha programmeringsenheten inkopplat konstant till man är färdig. detta kräver dock att man ser till att helst ha programmeringspinnerna lediga, är detta ett problem väljer man en större krets!
Och köp inte en Vellerman K8048 heller, det är en buffrat JDM...
Vill du bli "tung" kan en PICKit2 fungera som ICD (In-Circuit Debugger) också, med den och en PIC18Fxxx kan man stoppa programmet, se vad som finns i minnet, ändra, stega programmet steg för steg osv. men det är kanske "lite" överkurs i nuläget.
Men inte JDM... det är en skitkonstruktion.
Fördelen med ICSP är att kan kan låta kretsen sitta och ha programmeringsenheten inkopplat konstant till man är färdig. detta kräver dock att man ser till att helst ha programmeringspinnerna lediga, är detta ett problem väljer man en större krets!
Och köp inte en Vellerman K8048 heller, det är en buffrat JDM...
Vill du bli "tung" kan en PICKit2 fungera som ICD (In-Circuit Debugger) också, med den och en PIC18Fxxx kan man stoppa programmet, se vad som finns i minnet, ändra, stega programmet steg för steg osv. men det är kanske "lite" överkurs i nuläget.
Men inte JDM... det är en skitkonstruktion.