Atmel eller PIC?
När jag skrev frågorna tänkte jag mest på om atmel var så övertygande att man skulle våga byta. Jag skulle nog ha tagit med den också när jag tänker efter.jesse skrev:Varför finns inte alternativet "Jag har arbetat med Atmel och tänker välja det i fortsättningen också?" I så falll hade jag kryssat i det.
Kul att se att Atmel är så uppskattat. Antar att det är priset och Arduino som gör det till ett bra val (stor community).
Det är ju rent faktisk ganska omöjligt att påstå att en viss processorfamilj är den rätta, hade det varit så fanns det ju inget annat på marknaden.
Men gäller det bara PIC kontra AVR vinner PIC lätt för min del, inte för att det är någon större skillnad i prestanda eller pris men MicroChip är mycket bra på dokumentation och det vinner.
Själva µC är det ingen större skillnad på i prestanda så där är det lite huggit som stuckit, för mig omfattar de samma segment.
Jag har länge gillat Fujitsu FFMC-16LX processorer men har nu kommit fram till att Renesas är bättre och min chef kom fram till att de är billigare också... men det är till det nivå mina projekt är på.
Jag har ett "lägre nivå"-projekt på gång, det kommer att använda en PIC16F628A för att det är alldeles lagom. Jag har kollat på AVR men fann deras datablad som lite sämre och efter vad jag har läst om missade programmeringar som får fuse-bits att omöjliggöra vidare programmering om inte man har en parallellprogrammerings-enhet är jag säker i mitt val.
Men smaken är som baken.
Det viktiga är egentligen inte processorn, det är OM den kan klara jobbet och sedan är det viktigaste om programmeringsmiljön känns bra för det är ju inte µC'n i sig som är avgörande, det är hur lätt det är att få den att göra vad man vill som gäller.
Men gäller det bara PIC kontra AVR vinner PIC lätt för min del, inte för att det är någon större skillnad i prestanda eller pris men MicroChip är mycket bra på dokumentation och det vinner.
Själva µC är det ingen större skillnad på i prestanda så där är det lite huggit som stuckit, för mig omfattar de samma segment.
Jag har länge gillat Fujitsu FFMC-16LX processorer men har nu kommit fram till att Renesas är bättre och min chef kom fram till att de är billigare också... men det är till det nivå mina projekt är på.
Jag har ett "lägre nivå"-projekt på gång, det kommer att använda en PIC16F628A för att det är alldeles lagom. Jag har kollat på AVR men fann deras datablad som lite sämre och efter vad jag har läst om missade programmeringar som får fuse-bits att omöjliggöra vidare programmering om inte man har en parallellprogrammerings-enhet är jag säker i mitt val.
Men smaken är som baken.
Det viktiga är egentligen inte processorn, det är OM den kan klara jobbet och sedan är det viktigaste om programmeringsmiljön känns bra för det är ju inte µC'n i sig som är avgörande, det är hur lätt det är att få den att göra vad man vill som gäller.
-
- EF Sponsor
Helt rätt att det snarare är utvecklingsmiljö och hur snabbt man kan erhålla den önskade funktionen som styr valet av MCU när det gäller kommerciella jobb. Pris på kompilatorer och programmerare kan också vara avgörande för riktigt små företag.
En liten förtydling när det gäller fuse-bits. Det är möjligt fippla med fusebitarna med "dåliga hemmabyggda" programmerare så den endast kan proggas med JTAG eller parallell. Det normala felet som nybörjare är att man anger extern kristall fast man inte har nån. Det är då inte möjligt att få kontakt med MCU:n via ISP förrän man monterar en kristall eller sätter dit extern klocka.
För nybörjaren som inte har så många komponenter hemma kan det vara ett problem. För den som håller på med kommerciella projekt, knappast ett problem.
En liten förtydling när det gäller fuse-bits. Det är möjligt fippla med fusebitarna med "dåliga hemmabyggda" programmerare så den endast kan proggas med JTAG eller parallell. Det normala felet som nybörjare är att man anger extern kristall fast man inte har nån. Det är då inte möjligt att få kontakt med MCU:n via ISP förrän man monterar en kristall eller sätter dit extern klocka.
För nybörjaren som inte har så många komponenter hemma kan det vara ett problem. För den som håller på med kommerciella projekt, knappast ett problem.
-
Jag har använt Atmel länge, men vet inte vad Arduino är. (Ok jag vet nu.)feedback skrev:Kul att se att Atmel är så uppskattat. Antar att det är priset och Arduino som gör det till ett bra val (stor community).
Det finns mycket information och användbart AVR material sedan långt långt innan Arduino kom till. AVR freaks är väl den största community när det gäller AVR.
http://www.avrfreaks.net/
Icecap > De som missar fusebits gör det för att de inte läser datablad och skulle förmodligen inte göra det vilken mcu de än väljer. Nybörjarna har inte riktigt samma förutsättningar som dig att göra valen efter, vad som behövs i ett visst projekt. Synd bara att så många nybörjare väljer fel programmerare. Men det är väl för att det finns så mycket att välja på.
Edit: Glömde att tilläga att jag håller med Sodjan att det är fullständigt fel med omröstningar av detta slag. Speciellt när det var något helt annat som var huvudsaken "ok, det jag tänker på är att bygga en reglerteknisk återkoppling". Att bara använda funtioner för att de ser häftiga ut utan att tänka igenom vad man egentligen vill är sällan lyckat.
Ok, måste erkänna att jag lär mig hela tiden nya saker. Och det är helt underbart!
Tex. Som idag när snubblade jag över den här.. http://www.jandspromotions.com/philips2 ... AR1784.htm Hur cool är inte den här prylen. VGA,ljud,SDRam,PS2
Vilket gör att man genast undrar hur ARM(LPC2138) står sig mot AVR och PIC baserade. Om någon har jobbat med en LPC2138 så är jag intresserad av hur det var.
Den här var kul men lite gammal: http://www.ladyada.net/library/picvsavr.html
Omröstningar tycker jag fungerar bra. Man får ta resultatet med en nypa salt. Det kommer ju faktiskt fram en hel del bra saker i kommentarerna. Verkligen ett bra forum det här. Måste tacka alla som har skrivit!
Tex. Som idag när snubblade jag över den här.. http://www.jandspromotions.com/philips2 ... AR1784.htm Hur cool är inte den här prylen. VGA,ljud,SDRam,PS2

Vilket gör att man genast undrar hur ARM(LPC2138) står sig mot AVR och PIC baserade. Om någon har jobbat med en LPC2138 så är jag intresserad av hur det var.
Den här var kul men lite gammal: http://www.ladyada.net/library/picvsavr.html
Omröstningar tycker jag fungerar bra. Man får ta resultatet med en nypa salt. Det kommer ju faktiskt fram en hel del bra saker i kommentarerna. Verkligen ett bra forum det här. Måste tacka alla som har skrivit!
Mindmapper: nej, det är sant, det finns ju ett större antal "varför bla bla???" där svaret är "databladet sid xx, avsnitt yy". Jag åkte dit på den själv då jag startade med Renesas: startade programmet rätt, bytte till PLL-klocka med rätt hastighet osv. men skiten var lika död för det.
Efter en snack med supportingenjören skrev han: "... men jag ser att du inte har vald kapslingen i registern...", man ska nämligen skriva till ett register och "öppna" kretsen och vid den skrivning anger man om det är en 48, 64 eller 80-pinnars kapsel.
När man sedan vet vad det register heter ("pacr") och ser i databladet undrar man allvarligt hur man kunde missa den... *suck*
Och visst... det kan vara enklare för mig att välja rätt µC till de olika jobb än för en amatör men jag märker en tendens att man antingen är frälst på AVR eller PIC och det är att sova med fienden att byta eller prova på.
Och jag håller alldeles med om att ska man leka med µC (oavsett märke/typ) ska man ha en bra och välfungerande programmeringsenhet direkt, den kanske kostar lite extra men den tid man vinner och lust man INTE förlorar är värd det många gånger om.
Efter en snack med supportingenjören skrev han: "... men jag ser att du inte har vald kapslingen i registern...", man ska nämligen skriva till ett register och "öppna" kretsen och vid den skrivning anger man om det är en 48, 64 eller 80-pinnars kapsel.
När man sedan vet vad det register heter ("pacr") och ser i databladet undrar man allvarligt hur man kunde missa den... *suck*
Och visst... det kan vara enklare för mig att välja rätt µC till de olika jobb än för en amatör men jag märker en tendens att man antingen är frälst på AVR eller PIC och det är att sova med fienden att byta eller prova på.
Och jag håller alldeles med om att ska man leka med µC (oavsett märke/typ) ska man ha en bra och välfungerande programmeringsenhet direkt, den kanske kostar lite extra men den tid man vinner och lust man INTE förlorar är värd det många gånger om.
En stor fördel med AVR är väl konsekvensen? Det är samma kärna i alla modeller, det som skiljer är vad det finns för kringutrustning?
Det gör ju att det är väldigt enkelt att byta mellan olika modeller utan att behöva göra stora ändringar i koden.
För hobby-bruk går ju AVR också väldigt lätt att programmera med en simpel "bit-banging" parallellportsprogrammerare, vad jag förstått är PIC lite sämre på den fronten?
Det gör ju att det är väldigt enkelt att byta mellan olika modeller utan att behöva göra stora ändringar i koden.
För hobby-bruk går ju AVR också väldigt lätt att programmera med en simpel "bit-banging" parallellportsprogrammerare, vad jag förstått är PIC lite sämre på den fronten?
Nerre: jag hoppas att du förstår att dessa "bit-banging" programmeringsenheter är just det vi pratar om att man bör undvika just för att funktionen är så pass instabil?
Och till PIC finns ju skit-programmeraren JDM (och dess kloner, t.ex. Vellerman K8048) till serieporten om man vill snåla med alla de problem det ger...
Samma kärna... "alla" PIC16 har samma kärna, PIC18 har samma som PIC16 + lite till...
Renesas har samma kärna i R8C och M16C serien och de täcker ett mycket brett spektrum tillsamman så det är inget specifikt för AVR, snarare tvärtom.
Och till PIC finns ju skit-programmeraren JDM (och dess kloner, t.ex. Vellerman K8048) till serieporten om man vill snåla med alla de problem det ger...
Samma kärna... "alla" PIC16 har samma kärna, PIC18 har samma som PIC16 + lite till...
Renesas har samma kärna i R8C och M16C serien och de täcker ett mycket brett spektrum tillsamman så det är inget specifikt för AVR, snarare tvärtom.
> En stor fördel med AVR är väl konsekvensen?
AVR har sitt "dataminne" uppdelat i ett antal "register" (som på de minsta
modellerna är det enda minnet) och "RAM-minne". Vissa instruktioner
fungerar bara mot det ena eller det andra, och vissa andra instruktioner
fungerar bara mot en del av registren. I en PIC fungerar alla instruktioner
likadant mot allt "dataminne" å andra sidan får man ta hänsyn till
att minnet är uppdelat i "banker". Vad man föredrar är väl upp till var och en.
AVR har sitt "dataminne" uppdelat i ett antal "register" (som på de minsta
modellerna är det enda minnet) och "RAM-minne". Vissa instruktioner
fungerar bara mot det ena eller det andra, och vissa andra instruktioner
fungerar bara mot en del av registren. I en PIC fungerar alla instruktioner
likadant mot allt "dataminne" å andra sidan får man ta hänsyn till
att minnet är uppdelat i "banker". Vad man föredrar är väl upp till var och en.