Har ett surround system från Sony Modell STRKS1100
Har haft den inne på serviceverkstad då jag upptäkte att när jag var jordad fick jag mig en ganska ordentlig stöt, mätte upp ca 108 volt mellan jord och chassiet, strömmen vet jag inte.
Serviceverkstan tog in den o konstaterade att den var galvansikt avskilld från chassiet men att det förekommer läckströmmar och skickar tillbaka det till mig.
Hur många mA rör det sig om när man inte kan hålla kvar handen på föremålet ?
Har varit med om att man har haft ngn gammal dator med lite läckströmm då "brummade" det bara lite om fingret när man var jordad och tog på chassiet.
Antar att övrig kringutrustning såsom dator projektor DVB-T box inte mår så bra av att vara inkopplade då denna läckström även husserar i rca kontakterna?
Apparaten är märkt att den är dubbelisolerad, hamnar den i klass II med max 0.25mA läckström ? första gången jag märker en läckström så pass tydligt.
Funderar på att försöka få min "vara" utbytt mot någon annan modell, värdelöst att få en stöt så fort man rör metallchassiet och har förbindelse med jord.
Läckström i Sony hemmabio
-
Nimrod_pro
Hur många andra ojordade apparater är sammankopplade? Varje apparat får "läcka" 0.5mA, så om man har 10 apparater ihopkopplade så blir det en hel del ström. Centralantennuttaget kan ge skapligt med ström den med...
Det är helt enkelt så att ofta sätter man sk. Y-kondensatorer mellan fas-höljet för att få bort störningar. Dessa kondensatorer kan vara upp till 5nF i varje apparat.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e41916.ece
Det är helt enkelt så att ofta sätter man sk. Y-kondensatorer mellan fas-höljet för att få bort störningar. Dessa kondensatorer kan vara upp till 5nF i varje apparat.
http://www.nyteknik.se/nyheter/it_telek ... e41916.ece
-
Nimrod_pro
Räcker med att jag enbart har förstärkaren ikopplad utan några externa enheter såsom digitaltv mottagare etc. för att jag ska få detta fenomen.
Om man är jordad och enbart kommer åt digitaltvmottagaren utan att den är inkopplad till förstärkaren känns ingen läckström genom kroppen så digitaltvmottagarens läckström borde vara försumbar.
Angående antenn har jag enbart en bordsantenn som står i fönstret.
Båda apparaterna är dubbelisolerade enligt fyrkant i fyrkant symbolen och har "europa" kontakter utan jord.
Om man är jordad och enbart kommer åt digitaltvmottagaren utan att den är inkopplad till förstärkaren känns ingen läckström genom kroppen så digitaltvmottagarens läckström borde vara försumbar.
Angående antenn har jag enbart en bordsantenn som står i fönstret.
Båda apparaterna är dubbelisolerade enligt fyrkant i fyrkant symbolen och har "europa" kontakter utan jord.