Jag tackar åter för de värmande kommentarerna! De gör en glad och motiverad att fortsätta.
Just nu får motorerna signal från samma h-brygga, så samma signal ja. Detta var eg bara tänkt som en temporär lösning för att driva båda hjulen, för transistorerna är aningen underdimensionerade att driva två motorer.
Jo, jag har planer på att ta projektet vidare. Ett häftigt mål hade absolut varit att göra den radiostyrd. Men innan dess återstår lite jobb. För det första är den inte helt bra konstruerad som den är nu, motorerna går ofta på väldigt hög fart (pwm cykel). En cykel är 256 enheter i programmet och varje del, P, I och D får bidra med högst vars 85 till denna. När jag undersökte användningen av detta närmre fann jag att den ganska ofta under normal, ostressad balansering maxade både P och I. Skulle väl kanske kunna göra den fördelningen dynamisk för att få ur lite till ur roboten, men det känns som att ett par större hjul är en lättare lösning

. Kraften borde räcka till för att gå upp iaf en faktor 2 i diameter, till 2*56mm. Har dock inte hittat så stora hårda hjul.
En annan sak som borde omarbetas är avståndssensorn, som borde ersättas av en accelerometer. Som det är nu så balanserar den bara på underlag som är plana samt har samma reflekterande egenskaper som golvet jag testade ut regulatorn på. En ganska stor brist alltså. Härom tänkte jag be om lite tips från er. Jag tänkte ersätta sensorn med en accelerometer, men på youtube hittar jag inte en enda inverterad pendel som fungerar med *bara* en accelerometer utan alla använder dessutom ett gyro. Antar att de då använder accelerometern till P och I och gyrot till D delen, ifall de använder PID. Jag tycker dock att det borde gå att även skatta D utifrån accelerometern, pss som jag gör nu? Hade uppskattat lite tankar från er kring detta. Menar det kostar ändå lite att gå vidare, speciellt om jag senare upptäcker att jag behöver ett gyro (är student). Så härifrån tänkte jag göra en omvändning och tänka efter Innan jag kastar mig ut i något som jag inte på förhand vet om det kommer att fungera eller inte
även om det också kan bli bra ju
Jag hoppas inte att ni tycker illa om mig nu, men koden vill jag helst inte släppa. Däremot svarar jag gärna på hur jag tänkt och löst de olika delarna i programmet. Som det är nu är koden väldigt ful och enormt opedagogisk, med kodsnuttar inklämda på helt ologiska ställen (för att programmet just där hade tillgång till just det värdet som skulle användas till det
ni fattar) och namngivning som inte verkar klok osv. Koden är på det hela taget egentligen inget som jag vill känna till

.
Förresten passar i farten på att fråga, hur fixar man lättast sig en radiostyrning?
mvh