Har spanat på dsPIC30F1010 eftersom den verkar passa rätt bra i en kraftomvandlare som i nuläget arbetar med 50KHz (Phase Shift ZVS), med en helt "analog" PWM krets. Och har en reglerloop med operationsförstärkare.
En tanke är att istället ersätta både PWM-kretsen och reglerloopen med en dsPIC.
Känns som det nästan går att köra PWM-kanalerna och strömreglering direkt i hårdvara.
För att sedan skriva saker som mjukstart, Temperaturvakt, och framför allt PI-regulator i mjukvara.
Nu klurar jag lite, jag har rätt mycket erfarenhet av Microchips 16F/18F, men aldrig sysslat med
DSP tidigare. Men det känns som det inte bör vara så svårt att skriva en PI-regulator.
För det känns rätt rakt fram. Dock kanske mer avancerade filter blir för svårt för mig.
Någon som testat att reglera SMPS eller annat system med en dsPIC, vad är dina erfarenheter? Någon bra bok att läsa, så man bättre kan utnyttja DSP-kärnan?
Är detta genomförbart utan några tidigare DSP-kunskaper?
DSPIC+SMPS=Sant?
Går utmärkt!
Kolla mitt påbörjade evigetsprojekt, med storebror dsPIC30F4012.
µC av den här typen (finns många andra som är både bättre och sämre i samma klass) har väldigt många fördelar framför diskreta kretsar, exempelvis är det väldigt enkelt att implementera viktiga detaljer såsom fasförskjutning (delay) mellan de 6-8 olika PWM-kanalerna som erbjuds, som ett enkelt exempel i mängden. Nackdelen är så klart den begränsade bandbredden och upplösningen när kravet på switchfrekvens kryper uppåt många kHz.
Microchip bjuder på ett smaskigt mjukvarubibliotek och schysst mjukvara omkring sina kretsar, inklusive dsPIC. Men om du har en ny produkt på gång kan det vara värt att se över konkurrenternas motsvarande chip också.
Kolla mitt påbörjade evigetsprojekt, med storebror dsPIC30F4012.
µC av den här typen (finns många andra som är både bättre och sämre i samma klass) har väldigt många fördelar framför diskreta kretsar, exempelvis är det väldigt enkelt att implementera viktiga detaljer såsom fasförskjutning (delay) mellan de 6-8 olika PWM-kanalerna som erbjuds, som ett enkelt exempel i mängden. Nackdelen är så klart den begränsade bandbredden och upplösningen när kravet på switchfrekvens kryper uppåt många kHz.
Microchip bjuder på ett smaskigt mjukvarubibliotek och schysst mjukvara omkring sina kretsar, inklusive dsPIC. Men om du har en ny produkt på gång kan det vara värt att se över konkurrenternas motsvarande chip också.
Johan.o: nej det var nytt för mig, liksom pwm och c-programmering för
MCU var. Men med Microchips grymma support i form av utmärkta
datablad, stor mångfald av app.notes och ett forum går det mesta att lära
sig på egen hand.
Prova att söka på SMPS på forumet så kanske hittar någon bra info. Många
trådar på forumet är skit (generellt) men det finns några bra också.
MCU var. Men med Microchips grymma support i form av utmärkta
datablad, stor mångfald av app.notes och ett forum går det mesta att lära
sig på egen hand.
Prova att söka på SMPS på forumet så kanske hittar någon bra info. Många
trådar på forumet är skit (generellt) men det finns några bra också.
Tack för alla svar.
Har kikat lite i databladet för dsPIC30F1010, och kommit fram att den är trevlig.
Men 10 bitar A/D är nog tyvärr lite i minsta laget för aktuell applikation, då den har rätt
stor dynamik på strömmen.
Lite synd för det finns så mycket roliga saker man skulle kunna implementera i en digital lösning
som enklare tillståndsstyrd regulator.
Men den fungerar ju bra om man inte har så stor dynamik på ut-spänning/ström .
För den känns ju tillräckligt snabb.
Finns ju alternativ där man använder en "riktig" DSP, men det blir lite för stort, krångligt och dyrt.
Så man kanske ska vänta till Microchip släpper dsPIC med 16 bitar/ 2 Msps A/D, och
PWM med upplösning på 100 ps dedikerat för SMPS ?
Har kikat lite i databladet för dsPIC30F1010, och kommit fram att den är trevlig.
Men 10 bitar A/D är nog tyvärr lite i minsta laget för aktuell applikation, då den har rätt
stor dynamik på strömmen.
Lite synd för det finns så mycket roliga saker man skulle kunna implementera i en digital lösning
som enklare tillståndsstyrd regulator.
Men den fungerar ju bra om man inte har så stor dynamik på ut-spänning/ström .
För den känns ju tillräckligt snabb.
Finns ju alternativ där man använder en "riktig" DSP, men det blir lite för stort, krångligt och dyrt.
Så man kanske ska vänta till Microchip släpper dsPIC med 16 bitar/ 2 Msps A/D, och
PWM med upplösning på 100 ps dedikerat för SMPS ?