Hej på er!
Har ett projekt där jag ska styra två stycken lamp utgångar och behöver kolla om lampan är hel (ansluten) eller trasig.
Har försökt med en lösning att jag skickar en liten konstant ström över lampan vid avslaget läge.
Jag mäter sedan spänningen vid lamputgången och är lampan hel så är det en liten spänning medans om lampan är trasig så sticker spänningen mot 24v.
Problemet är bara att då lampan ersätts av en lysdiod så kommer lysdioden att hela tiden svag lysa av den lilla mätsrömmen vilket den absoult inte får göra.
Så är det någon som har en smart lösning på en lamp check så tackar jag! =)
Lamputgången skall klara spänningar mellan 15-30V samt laster från dioder upp till 20W.
Kan du inte bara pulsa strömmen 1 millisekund eller så. Gör det så mycket om den lyser svagt under en så kort stund? Man kommer ju aldrig att märka av detta.
Det här fenomenet finns på t.ex bilar. Det är många som upptäckt att om man byter till LED-lampor på en del ställen så blinkar dessa vid vissa tillfällen. Det är just lampdetekteringen som syns. På långsammare glödlampor så hinner det aldrig synas.
Att pulsa mätströmmen är en bra lösning, problemet är att vi vill kolla denna utgång typ 1ggr i sek och då antar jag att man kommer att se att den blinkar till.
Fast är det en LED så kan du kanske pulsa den ännu kortare, typ 1 mikrosekund, och då lär du garanterat inte hinna se något, speciellt om strömmen är så låg så att den bara lyser svagt vid kontinuerlig drift.