Hej!
Jag håller på och pular med en PT100 givare som skall mäta vattentemperatur. Jag mäter allt detta med en styrenhet där jag kan mäta
spänning och ström, tänkte att jag enkelt kunde räkna ut resistansen genom omhs lag, men jag verkar ha förbisett något på vägen.
Följande mätningar får jag när jag mäter med multimetern.
U = 9,950 Volt
I = 0,0224 A
R = 110,9 Ohm.
Redan här så ser ni säkert att någonting inte stämmer då ohms lag säger att jag borde ha cirka 444 ohm.
Tittar man på specen gällande PT100 givaren så bör jag ha 110 ohm vid ungefär 40 grader vilket jag har uppmätt med en lasertermometer.
när jag kopplar in styrenheten och kontrollerar både spänningen och strömmen så får jag samma värden som med multimetern!
Givaren är kopplad från 10V spänningsmatning sedan in till en analog ingång på styrenheten.
Hur kommer jag i bukt med detta, vad är det som jag har missat?
Givaren ä
Tacksam för svar!
Problem med PT100/1000 givare
Då det inte framgår exakt hur du har mätt är mätningarna värdelösa vilket självklart påverkar allt annat.
Det låter MYCKET fel (tycker jag) att PT100-givaren kopplas till 10V och sedan skickas in till styrenheten (vilken den nu är), min erfarenhet med dessa saker är att enheten man kopplar PT100 till har 2 terminaler dit man kopplar den, mätström fixar enheten.
En mätström på 22,4mA verkar alldeles för högt i mitt tycke.
Allt som allt tror jag att du dels har mätt alldeles fel och dels har kopplat fel.
Det låter MYCKET fel (tycker jag) att PT100-givaren kopplas till 10V och sedan skickas in till styrenheten (vilken den nu är), min erfarenhet med dessa saker är att enheten man kopplar PT100 till har 2 terminaler dit man kopplar den, mätström fixar enheten.
En mätström på 22,4mA verkar alldeles för högt i mitt tycke.
Allt som allt tror jag att du dels har mätt alldeles fel och dels har kopplat fel.