K/L: Torx plus säkerhetsbits med 5 spetsar *LÖST*

Användarvisningsbild
korp

K/L: Torx plus säkerhetsbits med 5 spetsar *LÖST*

Inlägg av korp »

Har en gammal "Leatherman Sideclip" multiverktyg som jag värderar högt. Den har dock blivit lite lös och strulig. "Fantastiskt" nog har Leatherman använt Torx säkerhetsbits, och inte nog med det utan den fem-spetsiga varianten som tydligen används bl a på en del BMW-modeller för att försvåra lite extra för hemmapulare.

Dessa bits/mejslar säljs normalt endast till auktoriserade verkstäder men givetvis finns de både på ebay och diverse webshops. Har inte haft någon vidare tur dock - antingen kostar de hutlöst med pengar ($85) eller så skeppar handlarna inte internationellt.

Bild

Någon som säljer, vet någon som säljer eller har lust att låna ut bits/mejslar?

Uppmätt mot en vanlig torx verkar skruvarna ha storlek T10. Två bits/mejslar skulle vara ultimat eftersom det krävs visst mothåll på andra sidan, men är värt ett försök även med bara en.
Senast redigerad av korp 8 juli 2008, 00:35:24, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Är inte helt 100 men har för mig att Biltema börjat sälja satser med dessa nya torx?

/PeterH
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Hittar bara vanliga torx hos Biltema, samt säkerhetsvarianten med de normala sex-spetsarna.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag är också intresserad om du får ihop ett samköp någonstans ifrån...
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Någon härdplast som inte fäster på metall(Kanske med hjälp av släppmedel) som man häller på och får därigenom en avgjutning av skallen att annvända som skruvmejsel.

Har värmt på toppen av en bläckpenna och det funkade bra, men inte alls de krafter som behövs nu...
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

zeus, ja jag provade med detta också. Testade med lite termoplast som jag hade hemma. Smälter i 60C vatten, men detaljerna i skruven var allt för delikata så jag nådde aldrig till att testa hållfastheten. Jag väntar på svar från en ebayhandlare nu. Fler förslag välkomna under tiden :)
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Jag köpte en sats med specialbits från biltema för många år sen. Där fanns även med torx med hål i mitten. Inget märkvärdigt alls, finns även hos clas ohlson.

Edit:
art: 10-102 59,90:-

Men får du billigare från Ebay så är det ett kap.Bild

fem "taggar" så vitt jag kan se.

Edit2... min syn svek mig, det var visst sex taggar.
Senast redigerad av Fräsen 4 juni 2008, 20:46:01, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
maha
EF Sponsor

Inlägg av maha »

Märk väl att det ska vara med *fem* taggar istället för sex.
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

Borra bort skruven och ersätt den med en normal?
Lyckas du bara borra bort skallen så borde den trilla bort eftersom det verkar vara ett genomgående hål. (Du pratar om mothåll på andra sidan.)
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Ironside har bits satser med div "konstiga" former.
Användarvisningsbild
Purre
EF Sponsor

Inlägg av Purre »

Hmm femstjärnig torx verkar hopplöst att hitta. Har kollat runt nu själv ett tag och elfa har två lite större satser med säkerhetsbits. Den ena är på 31 delar och den andra på 75 delar och i båda de satserna finns bara vanliga sexstjärniga så börjar tvivla lite också på att det är något som används i Sverige överhuvudtaget. Men det handlar nog bara om en tidsfråga innan det finns sådana bits här i Sverige också.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

zeylon, ingen vandalisering sker av den här dyrgripen :)

mrfrenzy, "ts bits"?? Tja ibland undrar man ju om vissa säljare vill bli av med något alls. Tyckte jag sökt på det mesta. Tack för länkarna och uppslagen!
Användarvisningsbild
zeylon

Inlägg av zeylon »

För dom som undrar hur "dyrgripen" ser ut:
http://www.leatherman.com/products/tool ... efault.asp

Tydligen är det 4 uppsättningar skruvar du behöver ge dig på?

Jag tror nog att det går att få ett snyggt resultat med andra skruvar i värsta fall. Det finns ju skruvar med kullriga skallar t.ex.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Visst är den fin. Har tydligen gått och blivit samlarobjekt sen den togs ur produktion. Den har egentligen bara de riktigt nödvändiga verktygen. De större varianterna tynger ner brallorna för mycket. Man måste ju få plats med andra saker också utan att "skôrra" syns :)

Japp, 4 uppsättningar, eller 2 om de är genomgående. Är inte riktigt på det klara med det. Jag håller med - de går nog att borra ur, men jag har slängt iväg fraktfrågor till några utrikiska företag, så får vi se om det går att få tag i säkerhetstorxarna. Man kan aldrig få för mycket verktyg. Nästa gång är det något annat som har de här förbenade skruvarna.
Skriv svar