Laptop - otrevligt varm hårddisk!
Laptop - otrevligt varm hårddisk!
Jag har nyligen investerat i en ny bärbar från LG, modell E200. Nu när jag har
använt den ett tag så tycker jag att den blir jäkligt varm och värmen kommer
från hårddisken antagligen. Jag har kört CPUID Hardware Monitor och den
rapporterar hela 60grader!
Tror ni det är värt att klaga där man köpte dator eller ska man stå ut med detta???
HDD: Fujitsu MHY2200BH 8MB 200GB
använt den ett tag så tycker jag att den blir jäkligt varm och värmen kommer
från hårddisken antagligen. Jag har kört CPUID Hardware Monitor och den
rapporterar hela 60grader!
Tror ni det är värt att klaga där man köpte dator eller ska man stå ut med detta???
HDD: Fujitsu MHY2200BH 8MB 200GB
60 C är väl inte så mycket för en disk?
Jag har en äldre dator på jobb som är ljudisolerad med någon typ av skumgummi runt hårddisken som helt förhindrar luftcirkulation. på ena sidan kan man med fingertoppen nå disken och den är mins 70C för man bränner sig omedelbart vid kontakt. Det är en gammal WD 20GB som gått dagligen i 5 år utan protester! Idiotisk konstruktion men den funkar än.....
Jag har en äldre dator på jobb som är ljudisolerad med någon typ av skumgummi runt hårddisken som helt förhindrar luftcirkulation. på ena sidan kan man med fingertoppen nå disken och den är mins 70C för man bränner sig omedelbart vid kontakt. Det är en gammal WD 20GB som gått dagligen i 5 år utan protester! Idiotisk konstruktion men den funkar än.....
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Misstänker att det är en vanlig IDE-hårddisk och isåfall får läsarmen kallibrera om sig när temperaturen varierar, för att inte skriva i luften eller gräva sönder skivan. När omkallibreringen sker så tar hårddisken en paus från läs/skrivning. Så stora temperaturväxlingar (vilket det blir ifall man har datorn avstängd ibland) är lite jobbigt av den orsaken.
SCSI-diskar och så kallade AV-diskar är lite snabbare och bättre på detta eftersom de kan kallibrera om sig i farten.
Sedan är det inte helt nyttigt heller. Visserligen så är Western Digital och Seagate's diskar betydligt mer tåliga mot värme jämfört med Maxtor (iallafall enligt mina erfarenheter), men så länge man inte vill ge sin hårddisk en kort livstid så bör man hålla temperaturen under 60-70 grader.
"60 C är väl inte så mycket för en disk?"
Beror på vad man mäter. Mäter man "livstid i antal år" så blir det inte så mycket för en disk. Helt rätt.
edit:
Ondisc: Väldigt passande användarnamn i det här fallet.
SCSI-diskar och så kallade AV-diskar är lite snabbare och bättre på detta eftersom de kan kallibrera om sig i farten.
Sedan är det inte helt nyttigt heller. Visserligen så är Western Digital och Seagate's diskar betydligt mer tåliga mot värme jämfört med Maxtor (iallafall enligt mina erfarenheter), men så länge man inte vill ge sin hårddisk en kort livstid så bör man hålla temperaturen under 60-70 grader.
"60 C är väl inte så mycket för en disk?"
Beror på vad man mäter. Mäter man "livstid i antal år" så blir det inte så mycket för en disk. Helt rätt.
edit:
Ondisc: Väldigt passande användarnamn i det här fallet.
Kan ju ge tipset att inte försöka få någon hjälp av LG-support.
Helt okompetenta och man känner för att slå sönder saker efter varje samtal.
Skulle antingen kolla efter en hdd som drar mindre ström eller kolla om det finns något program som drar ner strömförbrukningen, då även hastigheten, på disken. Vet att det finns till vissa tillverkare.
Eller så slantar du upp och köper en ssd.
:D
Helt okompetenta och man känner för att slå sönder saker efter varje samtal.
Skulle antingen kolla efter en hdd som drar mindre ström eller kolla om det finns något program som drar ner strömförbrukningen, då även hastigheten, på disken. Vet att det finns till vissa tillverkare.
Eller så slantar du upp och köper en ssd.
Jag tycker nog också din hårddisk är otrevligt varm. På min IBM Thinkpad som stått på 6 timmar i 22 graders värme är hårddisken 44 grader.
Köp en sådan här och testa om du använder den mest på samma ställe
http://www.tradera.com/Laptopkylare_i_a ... n-65772421
Håkan
Köp en sådan här och testa om du använder den mest på samma ställe
http://www.tradera.com/Laptopkylare_i_a ... n-65772421
Håkan