Byta mätarcluser från en bil till annan ?
Byta mätarcluser från en bil till annan ?
Tror ni det skulle gå att byta ut ett mätarcluser från en honda bil mot t.exe en nyare bmw modell eller liknande. Att det passar rakt av vet jag att det inte gör oavsett modeller men tror ni man kan bygga om det på nått lättare sätt så det funkar?
- Mizzarrogh
Ett inflikande bara, är det nu inte så att vissa mätartyper är mer eller mindre universella, om det bara är utseende, etc man är ute efter.
Tex saker som Volt, Ampere, etc fins ju även som helt modelneutrala mätare (man kan ju även använda sådana till helt andra saker)
Likaså många äldre, mekaniska mätare så länge utväxlingsförhållandet eller motståndstal, etc på ingående matning stämmer.
På många äldre bilar brukar det i vart fall inte vara några större problems.
Kan ej tänka mig det om mätarna på något sätt kan göras fristående, dvs original linor går fortfarande till styrdatorn som finnes på moderna bilar, medan mätarna sas bara läser av respektive signaler (ev med föstärkning)?
Funkar i vart fall på ofta på vanliga, analoga mätare.
(Erkänner för visso att mina nuvarande bilar fortfarande är från tiden innan den egentliga kretskorts yran av idag... Men gäller det tex saker som en äldre, konverterad bil med sas fristående, eftermonterad styrdator borde det inte vara några oöverstigliga problems, tycker man.
Det svåra är väl då kanske mer att få mätarna att visa rätt... )
Vad som kan vara mer problematiskt ihop med styrdatorn är däremot givarna och utsignaler från dessa (altså hur de tolkas av styrdatorn respektiva ingående signaler till de olika mätarna och vad dessa vill ha, här kan det nog, gissar jag, om man har otur ibland sas råda vissa meningsskiljaktligheter...), men även detta torde vara tekniskt möjligt att lösa, tror jag.
Men, Förhoppningsvis något som kommer att kunna lösas inom en snar framtid om bara tillräckligt många visar intresse, tekniken fins ju redan.
Tex saker som Volt, Ampere, etc fins ju även som helt modelneutrala mätare (man kan ju även använda sådana till helt andra saker)
Likaså många äldre, mekaniska mätare så länge utväxlingsförhållandet eller motståndstal, etc på ingående matning stämmer.
På många äldre bilar brukar det i vart fall inte vara några större problems.
Kan ej tänka mig det om mätarna på något sätt kan göras fristående, dvs original linor går fortfarande till styrdatorn som finnes på moderna bilar, medan mätarna sas bara läser av respektive signaler (ev med föstärkning)?
Funkar i vart fall på ofta på vanliga, analoga mätare.

(Erkänner för visso att mina nuvarande bilar fortfarande är från tiden innan den egentliga kretskorts yran av idag... Men gäller det tex saker som en äldre, konverterad bil med sas fristående, eftermonterad styrdator borde det inte vara några oöverstigliga problems, tycker man.
Det svåra är väl då kanske mer att få mätarna att visa rätt... )
Vad som kan vara mer problematiskt ihop med styrdatorn är däremot givarna och utsignaler från dessa (altså hur de tolkas av styrdatorn respektiva ingående signaler till de olika mätarna och vad dessa vill ha, här kan det nog, gissar jag, om man har otur ibland sas råda vissa meningsskiljaktligheter...), men även detta torde vara tekniskt möjligt att lösa, tror jag.
Men, Förhoppningsvis något som kommer att kunna lösas inom en snar framtid om bara tillräckligt många visar intresse, tekniken fins ju redan.

- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
En polare var less på sina gamla volvoinstrumentpanel, så han skruvade loss alltihop, lossade själva tavlan, scannade in den, och ritade en ny i photoshop. Sen lämnade han bilden till en reklamfirma som skrev ut den, skar ut hålen, och så klistrade han den på tavlan och skruvade ihop allt igen. Det blev riktigt bra. 
Så kan man ju passa på att kompensera för felmarginalen på hastighetsmätaren.

Så kan man ju passa på att kompensera för felmarginalen på hastighetsmätaren.

- Mizzarrogh
Jo, denhär killen har också gjort nya hus, skalorna verkar vara inplastade utskrifter.:
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e11
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e11
- blackadder