Byta mätarcluser från en bil till annan ?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
dvine
Kontakt:

Byta mätarcluser från en bil till annan ?

Inlägg av dvine »

Tror ni det skulle gå att byta ut ett mätarcluser från en honda bil mot t.exe en nyare bmw modell eller liknande. Att det passar rakt av vet jag att det inte gör oavsett modeller men tror ni man kan bygga om det på nått lättare sätt så det funkar?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Sannolikt inte.
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Om det går? givetvis. Om det går på ett enkelt vis? Absolut inte.
peter555

Inlägg av peter555 »

Vad är mätarcluser ? :?:
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

Det måste vara mätarkluster som menas.
Alltså en samling mätare med hastighet, varv, temp, bensin mm.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Jag skulle säga, glöm det.
Varför skulle du hitta på nåt sånt?
Vad är vittsen/fördelen/orsaken?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Vi flytta databox och alla givare och insprut från en Opel Kadet 1.6 Gti till en Suzuki 413, behövdes bara en inverterarare& förstärkare från postionsgivarenpå tändspolen. :)

Men mätarkluster, efter intensiva googlingar verkar det ju vara ett "modernare" ord för instrumentpanel....
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

Jo varvräknare, hastighetsmätare och trip typ. Jag är väldigt inne på bilstyling och de nuvarande mätarna jag har tycker jag inte är nog fina och därför vill ha nyare finare mätare. Ni tror alltså att man åker på att byta ut samtliga givare samt databoxen som styr de där? eller?
jonas2307

Inlägg av jonas2307 »

Eller så använder du bara själva mätarna, alltså tavlor och nålar.
Styr dem gör du med stegmotorer till nålarna och egen elektronik, läs mikroprocessor, för att mäta och sedan vrida på nålarna motsvarande.
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

jonas2307
Det du sa låter underbart om det går för rent tekniskt så borde det gå att läsa av och convertera. Men någon sådant skulle jag inte kunna klara av innom de närmsta året om jag så pluggade intensivt innom det området. Är det någon här som är så pass kunnig att utföra något sådant?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Ett inflikande bara, är det nu inte så att vissa mätartyper är mer eller mindre universella, om det bara är utseende, etc man är ute efter.

Tex saker som Volt, Ampere, etc fins ju även som helt modelneutrala mätare (man kan ju även använda sådana till helt andra saker)

Likaså många äldre, mekaniska mätare så länge utväxlingsförhållandet eller motståndstal, etc på ingående matning stämmer.

På många äldre bilar brukar det i vart fall inte vara några större problems.

Kan ej tänka mig det om mätarna på något sätt kan göras fristående, dvs original linor går fortfarande till styrdatorn som finnes på moderna bilar, medan mätarna sas bara läser av respektive signaler (ev med föstärkning)?

Funkar i vart fall på ofta på vanliga, analoga mätare.

:humm:

(Erkänner för visso att mina nuvarande bilar fortfarande är från tiden innan den egentliga kretskorts yran av idag... Men gäller det tex saker som en äldre, konverterad bil med sas fristående, eftermonterad styrdator borde det inte vara några oöverstigliga problems, tycker man.
Det svåra är väl då kanske mer att få mätarna att visa rätt... )

Vad som kan vara mer problematiskt ihop med styrdatorn är däremot givarna och utsignaler från dessa (altså hur de tolkas av styrdatorn respektiva ingående signaler till de olika mätarna och vad dessa vill ha, här kan det nog, gissar jag, om man har otur ibland sas råda vissa meningsskiljaktligheter...), men även detta torde vara tekniskt möjligt att lösa, tror jag.

Men, Förhoppningsvis något som kommer att kunna lösas inom en snar framtid om bara tillräckligt många visar intresse, tekniken fins ju redan. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Kontakt:

Inlägg av MadModder »

En polare var less på sina gamla volvoinstrumentpanel, så han skruvade loss alltihop, lossade själva tavlan, scannade in den, och ritade en ny i photoshop. Sen lämnade han bilden till en reklamfirma som skrev ut den, skar ut hålen, och så klistrade han den på tavlan och skruvade ihop allt igen. Det blev riktigt bra. :)
Så kan man ju passa på att kompensera för felmarginalen på hastighetsmätaren. ;)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, denhär killen har också gjort nya hus, skalorna verkar vara inplastade utskrifter.:
http://www.hilmersson-racing.com/start.asp?show=e11
Användarvisningsbild
blackadder

Inlägg av blackadder »

Det var definitivt inte det enda han hade gjort.......... Imponerande!
dvine
Kontakt:

Inlägg av dvine »

Det jag vill ha är lysande pinnar och enda sättet (vad jag vet) att göra det på är att byta ut mätarna till någon annan modell så varför inte ta en nyare modell men eventuellt lite mindre på trippen :D, runt samma värden hade varit idealt dock.
Skriv svar