Jag har precis köpt en elmoped för dieseln som jag annars skulle vara beroende av kostar 15 kr liter och jag vill inte vara med längre och betala massor av pengar för enkla korta transporter av mitt lekamen. Så en moped var en bra lösning en elmoped blev en bättre lösning. Jag laddar på jobbet, men bara av säkerhetskäl för jag vill ju komma därifrån så fort jag kan.
Mina funderingar är dessa, hur är en kraftig borstlösa elmotor är uppbyggd, antar att den är bortlös den på min moped. Men hur är då motorn uppbyggd, med fält eller? Och drivningen hur styr man 0 -240A eller mer med minimala förluster?
PWM eller?
Min moppe ser ut så här: http://www.granbymotors.co.uk/motorcycle.php?vn=777
Ultra green and ultra clean.
Funderingar kring elfordon.
Du får nog presicera din fråga lite. Hur tänker du att motorn är byggd av fält? Det brukar vara en massa metall i rätt struktur som får rotorn i en elmotor att flytta sig när man driver en ström genom den. Med största sannolikhet är motorn borstlös, men huruvida den är synkron eller asynkron framgår inte ur produktlänken. I båda fallen krävs en frekvensriktare (inverter) för att driva motorn.
Du kan nog utgå från att dessa motorer jobbar med tämligen hög verkningsgrad typ 90% och däröver.
Motorns maximala vridmoment beror på storleken på motorn enkelt sagt - järn kan inte magneticerar högre än viss punkt allt över detta är bara bortkastad ström som bara värmer lindningar,
Effektuttaget beror på hur snabbt motorn snurrar, skall du ha högre effektuttag så handlar det om högre varv, högre spänning och omdrevad växellåda - är den direktdriven till hjulet så har du inte så många möjligheter till förändring.
och till sist men inte minst - du måste också ha batterier som klarar av den högre effektuttaget - dubbel effektuttag, dubbelt så stora batterier samt styrsysttem som kan hantera detta.
sådana här saker är inte lika lätt att trimma med tydlig märkbar skillnad som tex moppemotorer etc.
Det går (det är bara att titta på elmodellflyget) men då handlar det om om/nykonstruktioner från början och allt hänger nästan på NiMh och LiPol-batteriernas enorma strömkapacitet i den världen.
Motorns maximala vridmoment beror på storleken på motorn enkelt sagt - järn kan inte magneticerar högre än viss punkt allt över detta är bara bortkastad ström som bara värmer lindningar,
Effektuttaget beror på hur snabbt motorn snurrar, skall du ha högre effektuttag så handlar det om högre varv, högre spänning och omdrevad växellåda - är den direktdriven till hjulet så har du inte så många möjligheter till förändring.
och till sist men inte minst - du måste också ha batterier som klarar av den högre effektuttaget - dubbel effektuttag, dubbelt så stora batterier samt styrsysttem som kan hantera detta.
sådana här saker är inte lika lätt att trimma med tydlig märkbar skillnad som tex moppemotorer etc.
Det går (det är bara att titta på elmodellflyget) men då handlar det om om/nykonstruktioner från början och allt hänger nästan på NiMh och LiPol-batteriernas enorma strömkapacitet i den världen.
Jag testade brorsans elmoppe idag, det var ett jävla drag i den faktiskt!
Den drar otrimmade bensinmoppar hur lätt som helst, toppar nog ca 60 i medvind/nedförsbacke/pissnödig-mode och det surrar bara lite lätt.
Jag kunde inte kolla under skalet men den drivs med blyaccar 4x12v okänt Ah seriekopplade till så de blir 48V.
Den går sex mil på en laddning och kostar typ 16000:- men han fick ett provexemplar för 4500:- tror jag.
Roligt var det i alla fall att se hur långt tekniken kommit för elfordon.
Vi började genast spåna om att byta batterityper mm... :)
Den drar otrimmade bensinmoppar hur lätt som helst, toppar nog ca 60 i medvind/nedförsbacke/pissnödig-mode och det surrar bara lite lätt.
Jag kunde inte kolla under skalet men den drivs med blyaccar 4x12v okänt Ah seriekopplade till så de blir 48V.
Den går sex mil på en laddning och kostar typ 16000:- men han fick ett provexemplar för 4500:- tror jag.
Roligt var det i alla fall att se hur långt tekniken kommit för elfordon.
Vi började genast spåna om att byta batterityper mm... :)
$tiff .... Jo jag tänkte om det är perma magnetern eller om den är fältmagnetiserad. ...... jag tror att jag har sett att det är en 3 fas motor, men jag kan ha blandat ihop det. Men hur får man annars motorn att snurra om det inte är växelströms motor om det inte finns några borst?
xxargs...... jag har biltema (art:80-2555) batterier kalcium/kalcium 55Ah.
det skulle ju vara najs med lite häftigare batteri, med de kostar ju så grymmt. Kolla in den här killen, han har en lika moppe som jag skaffat men trimmat den en smula. http://www.evalbum.com/626
dar303 .... vad är det för moppe din bror har?
xxargs...... jag har biltema (art:80-2555) batterier kalcium/kalcium 55Ah.
det skulle ju vara najs med lite häftigare batteri, med de kostar ju så grymmt. Kolla in den här killen, han har en lika moppe som jag skaffat men trimmat den en smula. http://www.evalbum.com/626
dar303 .... vad är det för moppe din bror har?