Tillståndsmaskin kanske?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lars1970

Inlägg av Lars1970 »

Hmm, ska du implementera lösningen i CPLD/FPGA eller med 74-kretsar?
Hur hade du tänkt driva servona om du inte ska ha klocka eller uC?

Om detaljen vid uppstart är utanför avkänningsområdet, vilken av de 2 yttersta ska då ligga i minnet? Eller ska man då hellre anta att den ska åka rakt fram tills dess att någon av detektorerna ser något => antalet tillstånd =9, dvs 8st tillstånd när någon av detekorerna ser något + 0 tillstånd då ingen av detektorerna ser något.

Antal tillstånd=2^x=9 => Avrundas uppåt => x=4 d-vippor i en FSM
Sedan tillkomer kombinatoriska nät på ingång samt utgång för kodning av signalerna så att 1:an från någon av detekorerna bibihålles även om detaljen befinner sig mellan 2 detektorer.

Så jag skulle ha löst prolemet med en kombination av CPLD+uC.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Om det inte finns några speciella krav på snabbhet, må det räcka med en MCU. Men det var det han inte ville. :humm:
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Nu tror jag har kommit på en lösning.

Jag kör alla sr-vippors resetingång till utgången på en bistabil vippa. När ett nytt tillstånd detekteras så kommer serien av fototransistorer gå från låg till hög, denna triggar den bistabila vippan som skickar resetsignal till alla sr-vippor.

Blir inte så många kapslar det... klarar mig nog på tre 74,or.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Ritar upp det i Eaglecad nu men jag stötte på patrull.

Jag vill använda kretsen: http://pdf1.alldatasheet.com/datasheet- ... LS279.html

74LS279 Väljer jag den i Eagle så får jag en helt annan krets, inte ens matningarna sitter rätt. Något förslag på liknande krets som har inverterade ingångar på sr-latcharna? Eller hur man får rätt krets i eagle.
Fräsen

Inlägg av Fräsen »

Bild

Vad tror ni om denna? X1-X8 är ingångar från IR-transistorerna. X9 är en "analog" utgång som ska gå till en PWM krets.

IC2D har en referensspänning via spänningsdelare in på plus eftersom jag är lite osäker på vilken nivå som är "noll" på PWM kretsen. Förstärkningen är justerbar också.

Resistorerna ut från 4508-kretsen är inte viktade än... vilket de ska bli.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Förstår inte 100% men mitt klipp ur en ritning "kommer ihåg" sista knapptryckning in på 148 kretsen. en av åtta och binärt ut.

Bild

Protte
Skriv svar