Styrning av skjutbana/'älgbana'

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
bk2003

Styrning av skjutbana/'älgbana'

Inlägg av bk2003 »

Hej på er,

Mitt första inlägg / fråga här på forumet.

Jag bygger en skjutbana med ett mål eller tavla som rör sig på en vajer. Tanken är att den skall styras på ett så enkelt och praktiskt sätt som möjligt.

Lite kort info om projektet, vilket är ett hobby projekt just nu.
En vajer på drygt 20m är sträckt mellan 2 stolpar, och där hängs en vagn som håller en tavla. Vagnen drivs med en mindre vajer mellan 2 hjul i var ände av den sträckta vajern, och det ena hjulet skall drivas av en skruvdragare.
Vagnen skall starta och köra till andra sidan, och om det går sedan återvända efter ca 5sek. Hastigheten på vagnen skall helst gå att variera.
Avståndet mellan banan och där man skall styra den är ca 80m.

Jag har 'pulat' lite med liknande saker för länge sedan, men behöver hjälp med ideer på hur jag skall kunna lösa detta. Finns det lämpliga moduler att köpa?

Min plan ser ut såhär just nu:
- Byta ut drivningen av skruvdragaren mot egen motorstyrning, PWM.
- Ändläges sensorer på drivvajern
- En styrkrets, kanske PIC eller logik kretsar
- Radiostyrning, alt trådbunden styrning

Snälla, ge mig lite mer att jobba vidare med...

/BK
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

byggde något sådant för ca 15 år sedan

du bör ha någon form av ändlägesgivare, jag ahdde tungelementrelä och magnet, men det mesta funkar
på dom gamla proffsmaskinerna satt det en gängstång på lintrumman vid motorn och man körde en mutter ut och in som påverkade två mekaniska brytar

fram back kan man sköta med en vippa eller ett par relä

tider går att ordna på många sätt

smidigt mrd en pic, men man måste kunna programera den med

motorstyrning hadde jag pwm med hastighetsfeedback från en tachogenerator

är jäktad, återkommer
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

radiostyrning bör bara vara en enkelt radiostyrt relä, ett tryck och den väntar några sekunder innan den gör dom vändor den skall göra

det jag hadde problem med var att hastigheten inte funkade bra med motorstyrning utan hastighetsfeedback
funkar om man har en stark 3fasmotor, men med en liten 12v motor varierade hastigheten för mycket

och ska man skjuta konsekvent ska man ha jämn hastighet

ska du göra det billigt får du nog göra allt själv

är ni två som skjuter skulle man likväl ha kvar skruvdragaren och bara koppla en billig vanlig radiostyrning mekaniskt mot varvtal fram/back och köra det så

fundera på vad du vill ha, hur mycket du kan göra själv och ställ specifika frågor så svarar nog jag eller någon annan på det
bk2003

Inlägg av bk2003 »

Tänkte labba lite med det till helgen.

Jag provar med 2 st växlande reläer med motorn placerad mellan, så att jag kan få fram/back. Vet ej om reläerna går att växla tillsammans med någon större framgång, men det är tillräckligt enkelt för att prova.

Återkommer med resultat, och ev bilder om det blir något som fungerar.

/BK
sm2wls

Inlägg av sm2wls »

Vi levererade styrningen till en älgbana för ca.15-år sedan.

I det fallet blev det ett enkelt PLC (Telemecanique TSX07) som fungerat sedan dess.

Använde akustiska glaskrossensorer i "skjutbåsen" för att detektera avlossat skott.
Programmet körde fram "älgen", som stannar upp en kort stund (<2 sekunder), för att sedan fortsätta att springa om skott avlossats innan paustiden är slut.

Tror nog att enklaste lösningen är med ett enkelt PLC;
t.ex. Crouzet "Millenium", Siemens "Logo" eller Telemecanique "Zelio" - kostar ~1000:-

Tips på motor är att använda en gammal tvättmaskinsmotor - flera hastigheter och riktningsändring för billig penning. Remskivor för att anpassa hastigheten till din applikation.

Lycka till!
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

Jag kommer gärna och provskjuter! 8)
Micke_71

Inlägg av Micke_71 »

Ska du köra en pappälg på 80m avstånd så gör originalet 23m på 4.3sekunder. Det blir 5.35m/s eller 19km/tim.

En så stor tavla kräver en del uppfodring och kommer då att väga en hel del. Vajern måste då vara grov och stenhårt spänd. Motorn blir inte så blaha heller för att orka driva tavlan i rätt fart.

Du råkar inte ha en 22'a? En sådan på en mini älg på ca 30meter där man skalar banlängd, tavelstorlek och hastighet blir avsevärt mer hanterbart. Billigare och tystare med för den delen.
MiSTer
Kontakt:

Inlägg av MiSTer »

...nej, nej, nej... helst skall man ju ha .50BMG på både älgbanan och ute i skogen... stående skjutställning... sen att det kanske väger en del kan man ju gråta om senare...

Näe men... på älgbanan som jag har skjutit på (Rydals gevärsskyttar) funkar det utmärkt med naturlig storlek på älgpapp...
Den styrs dock för hand där man själv måste trycka igång, stanna och köra tillbaka den...
Skriv svar