"portar" i schema i eagle?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

"portar" i schema i eagle?

Inlägg av Henrik »

Hur gör ni portar i schemorna till Eagle? Jag kallar dem så, ni vet om man vill undvika grötighet och därför har en ut/in-pil typ ---> vid diverse pinnar.

Har hittills kört med enklast tänkbara symboler men saknar möjligheten att kunna ansluta dem till ett nät "på riktigt".
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Eagle har väl bara nät för synes skull
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

I eagle 5.0 kan man välja det med Label kommandot, i tidigare versioner tror jag inte att det finns.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Jag brukar bara se till att näten har samma namn och sedan sätter jag namnet på nätet i båda ändar (label?). Funka kalas även i 4an.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Eagle har inte nät (= Net) för synes skull, du kanske tänker på Wire.

Label finns i 4.x men det används bara till att visa ett namn på ett nät, inte provat 5:an.

Sätta samma namn på näten gör jobbet, så har jag alltid gjort också, men blir lite manuellt knöggel ibland pga alla lösa nät-trådar. Hade helst velat ha en ansluten symbol-komponent på samma sätt som vcc-symboler.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Det blir ganska oöverskådligt med en buss t.ex.
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ja. Signalerna ska vidare lite överallt på schemat, så i detta fall är det snyggare utan buss. Dessutom vill jag i schemat visa riktningen på signalen.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Precis så menade jag naturligtvis, wire alltså (var ett tag sedan man satt me Eagle). Men det finns även en symbol bland komponenterna som ser ut som det du söker. Dessa går inte att använda?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Vad jag vet så kommer inte ledarens namn i den symbolen, vilket den dock gör med label i 5.0. Det var en funktion som jag saknade tidigare men nu är jag nöjd när 5.0 har det :)

Dock visar inte dessa lebelrutorna om det är ingång eller utgång vad jag vet, men det blir rätt mycket tydligare än bara en text över ledaren iallafall.

Ett exempel på hur det ser ut:
Bild
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Hur ser det ut om man vrider, resp. spegelvänder, de där symbolerna?
Användarvisningsbild
björn
EF Sponsor

Inlägg av björn »

Tyvärr "likadant", den går och rotera och spegelvända men det blir alltid samma riktning på pilen.

EDIT: Eller rättare sagt man kan rotera den men ledaren sitter alltid fast i pilens spets, men det kvittar ju för det mesta. Det enda lite dumma med det är att ledaren ligger då syljig bakom labeln.

EDIT IGEN: DET går att få den som "pil ut", om man vänder den från början och lägger den med den raka sidan mot ledaren :)

såhär:
Bild

Sitter på annan dator nu där jag har svart bakgrund....
Användarvisningsbild
Henrik
Kontakt:

Inlägg av Henrik »

Ser ut som just den funktion jag sökte. Blir till att testa femman när man får tid! Tackar!

(eh.. en dubbelriktad pil vore iofs grädden på moset men men :) )
Skriv svar