AV till USB

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

AV till USB

Inlägg av squiz3r »

Hej. Jag har en övervakningskamera som jag skulle vilja koppla in till datorn, men den har bara AV utgång, så jag skulle behöva någon adappeter.. En USB adappter tar ju mera processorkraft än en PCI, men jag skulle nog föredra det ändå, då det är lätt att koppla in på vilken dator som helst.

Nu vill jag bara kunna se det live på skärmen och kunna spela in också. Men i framtiden är tanken att jag ska göra ett program så att man kan se kameran över intenett, så jag vill gärna ha så att man på något sätt kan dela ut videon live på internett.

Det bästa allternativet jag hittat änsålänge är denna:
DEALEXTREME LÄNK

Så jag undrar om någon har en sån? Fungerar den bra? Hur är kvalitén?

Har ni tipps på några andra?

Mvh
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

En USB adappter tar ju mera processorkraft än en PCI

Skulle vilja säga att detta är helt beroende på vad din dator har för hårdvarustöd för DMA och olika videoformat, samt vilket format framegrabbern lämnar videon på.

Själv har jag testat en USB adapter från Belkin som på min stationära dator inte märks på CPU belastningen att den var igång. Medans på en tablet-pc som jag testade på var CPU belastningen över 80 % vid samma förutsättningar i övrigt.

Jag skulle välja en USB dongle med hårdvarustödd komprimering

Denna kanske skulle fungera
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

Mja.. Kanske det. Jag fastnade inte för den riktigt, men det kanske är svårt att få tag på bättre saker..

Den kräver ordentligt med internminne (rek. 1Gb)

Den verkar inte ha så att man kan kolla på filmen live, och inte spara den.

Den är ganska dyr.

Den kan inte dela ut det på internett, ingen rörelseövervakning och liknande. Denna mjukvaran verkar ju bara vara avsedd för att bränna in film från VHS m.m. Hade varit nice med en sån som är för övervakningskameror.

Tror ni man kan hitta annan mjukvara till den?

Mvh
Användarvisningsbild
BER

Inlägg av BER »

Mja.. Kanske det. Jag fastnade inte för den riktigt, men det kanske är svårt att få tag på bättre saker..
Det finns mycket att välja på. Dock är det många tillverkare som säger att de har en omvadlare med till exempel MPEG2 stöd när de i själva verket har en mjukvara som sköter konverteringen.

Den kräver ordentligt med internminne (rek. 1Gb)
Allmänt tycker jag att hårvaru rekomendatoner kan tas med en nypa salt, då jag ofta funnit dem missvisande.

Skall du bara visa videoströmmen, och skicka den vidare över nätverket utan att processa den så krävs inte en monster dator.

Den är ganska dyr.
Det var bara ett exempel, skall du ha en dongle med hårvarustödd komprimering så kommer den att vara dyrare en dem utan. Och har du tänkt att skicka vidare videon på nätverket så vill du ha den komprimerad. Alternativet är att sköta komprimeringen i mjukvara och det kommer att dra processor kraft, en gammal burk kommer förmodligen ha svårt att klara av det i realtid om hög upplösning önskas.

Tror ni man kan hitta annan mjukvara till den?
Om hårdvaran identifierar sig som någon form av Direct Show Capture device så finns det mycket mjukvara att välja bland. VLC skulle till exempel lösa dina behov med streaming.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Inlägg av squiz3r »

"någon form av Direct Show Capture device"
Det verkar ju hur smdigt som helst, så öppnar man den som "Öppna fårngstenhet" i VLC?

Hur vet man om den identifierar sig som en sån?

Vilka typer av saker identifierar sig som en sån? Webkameror och digitalvideokameror, är det sånna?

Tack för all hjälp! :)
Mvh.
Skriv svar