Lågpassfilter för TTL

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Lågpassfilter för TTL

Inlägg av Lindqvist »

Jag behöver tips på att lågpassfiltrera TTL signaler. Jag behöver störningssäkra insignaler till en PIC18f4580 och design av filter är inte min starka sida.

En av signalerna kommer från en induktiv pickup som ansluts till tändkabeln på en förbränningsmotor. Maxfrekvenser är ca 500Hz, så en brytfrekvens på ca 3-4kHz kan nog vara lagom.

En annan signal kommer från en induktiv rotationsgivare. Maxfrekvensen här är 4kHz och jag tror att lågpassfilter på 10kHz kan vara lagom här.

Har provat med enkla RC filter på båda insignalerna, men jag tycker att det påverkar stigtiderna på tok för mycket. Vad är acceptabelt, d.v.s hur mycket kan man förvanska TTL nivåerna med ett RC-filter innan Picen börjar gnälla?

Sedan får jag inte ihop det med storleken på komponenterna enligt den guide jag har följt, se länk. Tar jag en brytfrekvens på 10kHz, 100R motstånd och 150nF konding så släcker det i verkligheten ut signalen vid ca 500 hz. Med en konding på ett fåtal nF ser det däremot vettigt ut på oscilloscopet.

Guiden visar en sinusvåg, skall man tänka annourlunda när det gäller pulser från sensorer?

Länk till java lowpass filter guide
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Du kommer få en form på vågen in som lutar en aning.
Fast det gör nog inte så mycket.

http://www.muzique.com/schem/filter.htm
http://www.analog.com/Analog_Root/stati ... ilter.html

Du kan ju också använda ett enkelt lågpassfilter utanför och sampla snabbare från processorn för göra filter. Median filter är rätt så effektiva att klippa störningar.

Edit: en obligatorisk wikipedia länk
http://en.wikipedia.org/wiki/Median_filter
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Det som är före filtret måste orka driva och då känns 100R som väldigt lite. prova 10K och 1,5 nF.

Filtrerar du riktigt så blir det en sinus vid brytfrekvensen.

Protte
Senast redigerad av prototypen 26 maj 2008, 20:36:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Jag tycker du ska köra båda analogt och digitalt filter.
Edit: du har ju massor av tid i PIC:en för köra filtret.
Edit2: medelfilter kan också funka, lite enklare att implementera än median.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Tack Micke och protte för tipsen, mycket värdefullt!

Skall sätta mig och labba lite med RC-filtret igen. Felet jag gjorde är nog mycket riktigt att motståndet var för litet...

Tyvärr har jag inte direkt tillgång till Picens mjukvara, men det finns redan ett medelvärdesfilter som jag kan aktivera. Nackdelen då är att mätvärdena kommer aningens fördröjt i förhållande till andra signaler som mäts samtidigt.

Vet inte ännu om det har någon större betydelse, men att ha en analog lösning klar först, och sedan kunna aktivera det digitala filtret vid behov känns bäst.
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

Annars så komplemenera med en pic till som sköter det digitala filtret.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Och så här blev det, milsvidd skillnad.

Eller vad säger man, tänk själv dumfan... Enligt de enkla "fyll i guiderna" på nätet så filtrerar 10k/1,5nF och 100R/150nF vid samma frekvens. Vad jag aldrig tänkte på var att kolla hur insignalen såg ut med 100R-motståndet.

Då har jag lärt mig lite mer idag. Igen...

Skall nog hålla mig från mer Picar innan jag har koll på det analoga. :)

Tack för hjälpen.

10k 1,5nF
Bild

100R 150nF
Bild
xxargs

Inlägg av xxargs »

tidsfördröjning är intimt ihopknutet med bandbredden på filtret - mer fördröjning ju smalare bandbredd/lägre frekvens på LP-filtret, det är en fysikalisk historia och går inte att trolla bort hur man än gör om man inte lyckas göra saker som går fortare än ljuset i vackum...
Skriv svar