Söker program för serieport över nätverk.

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Söker program för serieport över nätverk.

Inlägg av Lindqvist »

Någon som känner till ett bra program till Windows 2000/XP, för att kunna dela ut en serieportsansluten enhet över nätverk?

Klient/server-programmet skapar en virtuell comport på ena datorn och ansluter till comporten på den andra. Är det freeware så jublar jag av lycka. :D

Jag har en liten väderstation från Sparkfun som jag vill ansluta till, från en annan dator på nätverket.

Provar just nu Network Serial Port Kit och det fungerar bra, men prövoperioden är bara 14 dagar och en licens kostar 270 dollares...
H.O

Inlägg av H.O »

HW VSP kanske kan funka...jag är lite osäker på om den gör det du vill men kan vara värt att kolla eftersom "en-ports-versionen" verkar vara gratis.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Tack för tipset! Jag provade HW VSP innan det jag kör på nu, men fick det inte att fungera.

Jag trodde då att HW VSP bara fungerade med deras egen hårdvara men ser nu att en-ports-versionen "can be used for free as a universal driver that creates a virtual remote serial port".

Skall kanske göra ett nytt försök.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor

Inlägg av tompa74 »

Kan ju kolla här, var lite att gå igenom men ngt matnyttigt borde finnas.

http://www.softplatz.com/freeware/share ... er-tcp-ip/

/ Tompa
Användarvisningsbild
fredde76

Inlägg av fredde76 »

Tibbo är gratis och fungerar bra!

/Fredde
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Hej Fredde, får du Tibbo att fungera utan deras hårdvara? Jag kom fram till att man måste ha en "Serial Device Server" att ansluta hårdvaran till. Utan den är det stopp.

Jag provade HW VSP igen, och det går att få igång kommunikarionen mellan två virtuella portar, en på varje dator i nätverket. Men det går inte att koppla ihop det med en riktig commport på servern, som jag kom fram till.

Listan från softplatz innehöll konstigt nog inte ett enda program för att dela ut en serieport över nätverk. Då är Tucows mycket bättre att leta på, men jag har inte hittat något freewareprogram där.
Användarvisningsbild
Mathias@Åland
Kontakt:

Inlägg av Mathias@Åland »

com0com + com2tcp
Har använt det och det funkar bra och är gratis.

Går att göra såhär:
COM-port -> com2tcp server -> nätverk -> com2tcp klient -> com0com -> program
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Jag har en liten väderstation från Sparkfun som jag vill ansluta till,

Är det inte väldigt klumpigt med en hel "dator" i den änden ?
Kanske någon liten "terminalserver" istället ?
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

Skall titta på com0com, tack för tipset.

Väderstationen har USB-anslutnig med en virtuell comport, och det är bara en tillfällig lösning under tiden med utveckling av mjukvara.
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

com0com funkar bra, enda nackdelen är att det 'tar emot' att konfigurera med ett kommandfönster. Då är man ju tvungen att läsa manualen... :)
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Varför måste man läsa manualen när man använden en CLI
men inte när man använder ett GUI ???
Användarvisningsbild
Lindqvist
EF Sponsor

Inlägg av Lindqvist »

För en annan som inte är så erfaren så måste man läsa vad växlarna betyder, hur dom skall användas för att konfigurera programmet o.s.v. I det här fallet var det dessutom två stycken program som skulle paras ihop, för att få ut serieporten på nätverket. com0com i sig självt supportar bara kontakten mellan två virtuella portar i samma dator.

Ett GUI (som 'Network Serial Port Kit' har) ger sig själv, man skriver lite slött in IP-addresser, klickar ännu slöare i client eller server och trycker sedan på OK. Kontakt direkt utan att ha läst ett ord i någon hjälpfil.

Edit: Detta gällde ju bara denna gången, sodjan tolkade min föregående postning som ett generellt påstående vilket inte var meningen.
Skriv svar