Tack för tipset! Jag provade HW VSP innan det jag kör på nu, men fick det inte att fungera.
Jag trodde då att HW VSP bara fungerade med deras egen hårdvara men ser nu att en-ports-versionen "can be used for free as a universal driver that creates a virtual remote serial port".
Hej Fredde, får du Tibbo att fungera utan deras hårdvara? Jag kom fram till att man måste ha en "Serial Device Server" att ansluta hårdvaran till. Utan den är det stopp.
Jag provade HW VSP igen, och det går att få igång kommunikarionen mellan två virtuella portar, en på varje dator i nätverket. Men det går inte att koppla ihop det med en riktig commport på servern, som jag kom fram till.
Listan från softplatz innehöll konstigt nog inte ett enda program för att dela ut en serieport över nätverk. Då är Tucows mycket bättre att leta på, men jag har inte hittat något freewareprogram där.
För en annan som inte är så erfaren så måste man läsa vad växlarna betyder, hur dom skall användas för att konfigurera programmet o.s.v. I det här fallet var det dessutom två stycken program som skulle paras ihop, för att få ut serieporten på nätverket. com0com i sig självt supportar bara kontakten mellan två virtuella portar i samma dator.
Ett GUI (som 'Network Serial Port Kit' har) ger sig själv, man skriver lite slött in IP-addresser, klickar ännu slöare i client eller server och trycker sedan på OK. Kontakt direkt utan att ha läst ett ord i någon hjälpfil.
Edit: Detta gällde ju bara denna gången, sodjan tolkade min föregående postning som ett generellt påstående vilket inte var meningen.