MIFARE 13.56Mhz antenn design

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
lizerdboy

MIFARE 13.56Mhz antenn design

Inlägg av lizerdboy »

Tjena

är det någon som har någon info ang hur man designar antennen till
en 13.56Mhz MIFARE läsare ??

ska beställa ett par läsare från

http://www.rfsolutions.co.uk/acatalog/R ... odule.html

men jag får inte fram någon info om hur man designar en PCB antenn
tillverkarens sida är nere för tillfället nu när jag skriver, men har tittat innan och de fanns väldigt dålig info om detta.

har sökt på webben och de finns inte mycket info där heller.

Någon som har lite mer erfarenhet eller kanske rättutav ett par eagle/ pdf filer på en layout :D

Mvh // Micke
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Har gerberfiler på en PCB-antenn om det är av intresse.
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

absolut :D

är den till MIFARE aplicationer eller något annat ??
Användarvisningsbild
007sweden

Inlägg av 007sweden »

Låter som du antingen skall börja ha "säkra" system hemma, eller att du sett videon om hur osäkert mifare-systemet är.. :lol:
Användarvisningsbild
lizerdboy

Inlägg av lizerdboy »

HaHa , inte direkt, den är som en kompliment aplication i ett redan befintligt system,

och det är bara MIFARE standard/Clasic som är knäckt, de finns fortfarande ett par varianter kvar som inte är knäckta, så vitt jag vet.
xxargs

Inlägg av xxargs »

System knäcks alltid förr eller senare om man inte nycklar som byts ut regelbundet och används på lämplig applicationsnivå - 'hemliga' algoritmer är heller ingen garanti utan snarare tvärt om då dessa inte har prövats på innovativ väg. algoritmen skall vara öppen och styrkan sitter i själva nycklarna.

System som har flera ingångar (en hel uppsättning giltiga koder) typ licensnummer eller/och har gömda 'masternycklar' brukar alltid knäckas förr eller senare - DVD-skivorna inklusive blue-ray är dom mest kända fallen där trots alla ambitioner så har ev. gömda masternycklar och veka 'hemliga' algoritmer avslöjats.

Det är riktigt illa för en 'säker' algoritm när folk gör det till en sport att tävla om hur få antal ms det tar att knäcka kryptot, som tex. DVD-skivor...

---

Av länken att dömma på produkterna så verkar det vara loopantenner som gäller - Det bör gå att hitta massor av antennlitteratur ala långvåg bland HAM-folk (radioamatörer) på Internet, likaså designgudier från tillverkare av dessa chip/utrustningar. - annars blir det att skaffa 3D-EM-simulatorer och börja från grunden, men bäst är att utgå från redan fungerande design.

13,56 MHz ger jättestora antenner om man skall bygga på klassisk GP och kvartvågsantennbasis - om du vet hur 27 MHz antenner ser ut så är det bara att tänka sig dubbla storleken...
thepirateboy
EF Sponsor

Inlägg av thepirateboy »

Jag gjorde själv en antenn för Mifare enligt denna ritning. Den fungerar men läsavståndet är inte det bästa. Jag har dock inte orkat justera in den. Fick filerna av Sonmicro
Skriv svar